Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Malepszak: Nie ma sensu uruchamiania pociągu ze Szczecina do Warszawy o 3 rano

inforail
13.03.2025 08:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak dotyczącą możliwości uruchomienia pociągu Pendolino (EIP) w kierunku Szczecina, Ministerstwo Infrastruktury przekazało swoje stanowisko.

Zgodnie z przekazanymi informacjami, pociągi kategorii Express InterCity Premium (EIP) oraz Express InterCity (EIC) działają na zasadach komercyjnych. Oznacza to, że PKP Intercity samodzielnie decyduje o liczbie kursów, trasach, godzinach przejazdu oraz cenach biletów, nie otrzymując na te połączenia dofinansowania z budżetu państwa.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego pociągi Pendolino (EIP) na trasie Szczecin – Warszawa nie są objęte dofinansowaniem z budżetu państwa?
  2. Jakie czynniki wpływają na brak planów uruchomienia porannego Pendolino ze Szczecina do Warszawy?
  3. Jakie alternatywy dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Warszawy wskazało Ministerstwo Infrastruktury?
Piotr Malepszak w Szczecinie
Piotr Malepszak

Brak zmian w rozkładzie jazdy 2024/2025 i niepewność w 2025/2026

W przeciwieństwie do połączeń objętych umową o świadczenie usług publicznych, które są dofinansowywane przez Ministerstwo Infrastruktury, Pendolino oraz inne pociągi komercyjne muszą być rentowne i dostosowane do prognozowanego popytu.

Ministerstwo poinformowało, że na ten moment nie planuje zmian w godzinach kursowania pociągów na trasie Szczecin – Warszawa w rozkładzie 2024/2025. Natomiast w kwestii siatki połączeń na sezon 2025/2026 na razie nie można udzielić wiążących informacji.

Czas przejazdu pociągów na danej trasie jest uzależniony od wielu czynników, w tym od maksymalnych prędkości dopuszczonych przez zarządcę infrastruktury oraz dostępnej przepustowości linii kolejowej.

Dlaczego brak porannego Pendolino ze Szczecina?

Jednym z powodów braku porannego pociągu EIP ze Szczecina do Warszawy jest ograniczona przepustowość linii oraz obecność innych pociągów. Jak wskazuje ministerstwo, ze Szczecina w godzinach porannych kursuje wiele pociągów regionalnych, które pełnią kluczową funkcję dowozową dla pasażerów do pracy i szkół.

Dodatkowo, pociąg „Chrobry” kursujący od lat w godzinach porannych zapewnia regularne połączenie ze stolicy Pomorza Zachodniego do Warszawy, co ma zachować spójność siatki połączeń.

Z kolei osoby, które chcą dotrzeć do Warszawy na godzinę 6:30, mogą skorzystać z pociągu nocnego. Natomiast uruchomienie porannego pociągu z wyjazdem ze Szczecina o godzinie 3:00 nad ranem zostałoby uznane za nieuzasadnione z punktu widzenia przewozowego i popytowego.

Podsumowanie

  • Pendolino do Szczecina nie jest planowane, ponieważ jest to połączenie komercyjne, a decyzję o jego kursowaniu podejmuje samodzielnie PKP Intercity.
  • Brak zmian w godzinach kursowania pociągów na trasie Szczecin – Warszawa w rozkładzie 2024/2025, a w sprawie rozkładu na lata 2025/2026 brak na razie decyzji.
  • Powody braku porannego Pendolino: ograniczona przepustowość linii, istniejące połączenia regionalne i pociąg „Chrobry” utrzymujący historyczny rozkład.
  • Alternatywa dla pasażerów: osoby chcące dotrzeć do Warszawy na 6:30 mogą skorzystać z pociągu nocnego, a w przypadku przyjazdu na 8:00 dodatkowy pociąg nie jest uzasadniony.

Obecnie nie ma więc perspektyw na wprowadzenie połączenia Pendolino na trasie Szczecin – Warszawa, jednak przyszłe zmiany w rozkładzie jazdy mogą zależeć od dalszych analiz i decyzji PKP Intercity.

Komentarze