Lokomotywy spalinowe z Briańska
inforail
26.05.2009 15:59
0 Komentarzy
Lokomotywy spalinowe z Briańska
Niniejszy artykuł poświęcony produkcji nowego taboru szerokotorowego w BMZ zamyka przegląd produkcji taboru przez koncern Transmaszholding, jaki był prowadzony na łamach InfoRail.
Брянский машиностроительный завод(БMЗ) –Brjanskij Maszinostroitelnyj Zawod (BMZ) zlokalizowany w mieście Брянск(Briansk) został założony w 1873 roku i w Polsce jest dobrze znany z pojazdów serii TEM2 (SM48). Zakład ten wchodzi w skład koncernu Tрансмашхолдинг/ Transmaszholding i zatrudnia 9685 pracowników. W 2007 roku BMZ wyprodukował 55 lokomotyw manewrowych TEM18, 101 lokomotyw TEM18D, 2173 wagony towarowe oraz 10 okrętowych silników spalinowych. Natomiast w 2008 roku wyprodukowano 18 sekcji lokomotywy 2TE25K, 64 lokomotywy typu TEM18, 121 typu TEM18D, 2245 wagonów towarowych i 11 silników okrętowych. Oprócz produkcji lokomotyw zakład zajmuje się wytwarzaniem szerokotorowych wagonów towarowych (w tym i zagłębiony wagon do piętrowego przewozu kontenerów), silniki spalinowe do lokomotyw oraz okrętów, czy części zamienne do wytwarzanych pojazdów.
TEM 18 i TEM18G
Sześcioosiowa lokomotywa manewrowa TEM18 stanowi rozwojową wersję znanego pojazdu serii TEM2 wykonanego według skrajni europejskiej. Również TEM18 trzyma tą skrajnię, choć w wyniku zmienionych warunków gospodarczych oraz praktycznie zerowego zapotrzebowania na nowe ciężkie lokomotywy manewrowe żadna z nich nie znalazła się na normalnym torze. Mimo tego produkcja wariantu szerokotorowego postępuje. Lokomotywa została wyposażona w silnik spalinowy o mocy 882 kW, prądnicę oraz silniki trakcyjne na prąd stały. Lokomotywa umożliwia obsługę jednoosobową oraz może pracować w trakcji ukrotnionej do dwóch maszyn. Unowocześnienia skupiają się wokół zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do powietrza poprzez dodatkowe filtry. Lokomotywa występuje w następujących wariantach:
- TEM18 —wariant podstawowy;
- TEM18T —wyposażona w hamulec elektrodynamiczny;
- TEM18D —wyposażona w silnik 1-PD4D oraz system bezpieczeństwa i hamulca elektrodynamicznego “KLUB-U”
- TEM18À—wersja na tor normalnotorowy.
Bardzo interesującym wariantem lokomotywy TEM18 jest typ TEM18G, który posiada zmodyfikowany silnik pozwalający na jego pracę przy zasilaniu płynnym gazem ziemnym (LNG). Lokomotywa potrzebuje do rozruchu oleju napędowego, jednak po osiągnięciu właściwych parametrów pracy można przejść na zasilanie LNG. Awaryjnie może ona pracować cały czas zasilana olejem napędowym. W pozostałych obszarach lokomotywa jest tożsama z pierwowzorem.
TEM18 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
Długość
|
16,9 m
|
Szerokość
|
3,12 m
|
Wysokość
|
4,365 m
|
Układ osi
|
Co’Co’
|
Maksymalna moc
|
882 kW
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|
Masa
|
126 t
|
Nacisk na oś
|
21 t
|
TEM21
Ponieważ seria TEM18 odstaje dosyć mocno od obecnego stanu techniki, więc zakład opracował nową serię mocnych lokomotyw manewrowych, tym razem bardziej z myślą o szerokim torze (nacisk na oś 23t). Lokomotywa została wyposażona w mocniejszy silnik spalinowy generujący 1,103 MW, a dzięki zastosowaniu synchronicznego alternatora oraz silników trakcyjnych trójfazowych na prąd przemienny z dwoma przekształtnikami trakcyjnymi można było zastosować bardziej praktyczne wózki dwuosiowe i układ osi Bo’Bo’. Dzięki temu lokomotywa staje się znacznie tańsza w eksploatacji, a jednocześnie oferuje lepsze właściwości trakcyjne od swojego poprzednika. Oprócz tego posiada ona zalety poprzedniczki w formie jednoosobowej obsługi oraz możliwości trakcji ukrotnionej również do dwóch maszyn. Lokomotywa jest standardowo wyposażona w hamulce elektrodynamiczne system KLUB oraz mikroprocesorowy układ sterowania, diagnostyki i kontroli pracą maszyny. Dodatkowo istnieje możliwość wyłączania napędu urządzeń pokładowych, gdy potrzeba przekazania całej mocy silnika na potrzeby trakcyjne. Kabina maszynisty została wyposażona w grzałkę pozwalającą podgrzać posiłek, lodówkę, system ogrzewania oraz klimatyzator. Zbiorniki na paliwo, piasek, olej i wodę umożliwiają eksploatację lokomotywy przez 7 i pół dnia bez konieczności ich uzupełniania. Niestety jak na razie zalety pojazdu nie przełożyły się na seryjną produkcję.
TEM21 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
Długość
|
16,9 m
|
Szerokość
|
3,15 m
|
Wysokość
|
4,60 m
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Maksymalna moc
|
1,103 MW
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|
Masa
|
92 t
|
Nacisk na oś
|
23 t
|
2TE25A i 2TE25K
Ponieważ zakłady w Ługańsku specjalizujące się w budowie szlakowych lokomotyw spalinowych znalazły się poza granicami Rosji, więc zdecydowano się opracować własną konstrukcję tego typu. W efekcie tego zapotrzebowania powstały pojazdy serii 2TE25A i 2TE25K. Obie serie są pojazdami dwusekcyjnymi o łącznej mocy 2,5 MW. Każda sekcja ma z jednej strony kabinę maszynisty, a z drugiej przejście międzyczłonowe. Obie serie posiadają ten sam silnik spalinowy współgrający z alternatorem, jednak seria 2TE25K została wyposażona w silniki trakcyjne prądu stałego, natomiast seria 2TE25A ma asynchroniczne silniki trakcyjne prądu przemiennego. Oczywiście w zależności od typu silników zmienia się również wyposażenie trakcyjne. Z racji swoich gabarytów lokomotywy mogą być eksploatowane wyłącznie na sieci szerokotorowej. Lokomotywy tej serii cechują znacznie mniejsze koszty bieżącej eksploatacji i czynności serwisowych przy wydłużonych okresach między nimi. Dla celów tej serii zostały opracowane nowe trójosiowe wózki, natomiast kabina maszynisty ma modułową konstrukcję.
2TE25A i 2TE25K podstawowe dane techniczne
Typ
|
2TE25A
|
2TE25K
|
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
1520 mm
|
Długość
|
2 x 20 m
|
2 x 20 m
|
Szerokość
|
b/d
|
b/d
|
Wysokość
|
b/d
|
b/d
|
Układ osi
|
2 x Co’Co’
|
2 x Co’Co’
|
Maksymalna moc
|
2,5 MW
|
2,5 MW
|
Prędkość maksymalna
|
120 km/h
|
120 km/h
|
Masa
|
2 x 144 t
|
2 x 138 t
|
Nacisk na oś
|
24 t
|
24 t
|
Wraz z tym artykułem zakończyliśmy opisywanie zakładów produkujących tabor, wchodzących w skład koncernu Transmaszholding. Oczywiście koncern ten, choć wiodący, to jednak nie jest jedynym dostarczającym nowy tabor na potrzeby Rosji oraz innych państw posiadających szerokotorową sieć kolejową, jednak o nich w kolejnych publikacjach.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy
Pasażerza darmo
13.02.2025
PKP Intercity z wyszukiwarką zagubionego bagażu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Nowe pociągi Flirt Evo od Stadlera
15.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe
Infrastrukturaza darmo
24.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny otwarty dla podróżnych. Dwa dni po
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny nie został dziś otwarty. Poszło o decyzję
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
Komentarze