Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lokomotywy spalinowe z Briańska

inforail
26.05.2009 15:59
0 Komentarzy
Niniejszy artykuł poświęcony produkcji nowego taboru szerokotorowego w BMZ zamyka przegląd produkcji taboru przez koncern Transmaszholding, jaki był prowadzony na łamach InfoRail.
Брянский   машиностроительный   завод(БMЗ) –Brjanskij Maszinostroitelnyj Zawod (BMZ) zlokalizowany w mieście Брянск(Briansk) został założony w 1873 roku i w Polsce jest dobrze znany z pojazdów serii TEM2 (SM48). Zakład ten wchodzi w skład koncernu  Tрансмашхолдинг/ Transmaszholding i zatrudnia 9685 pracowników. W 2007 roku BMZ wyprodukował 55 lokomotyw manewrowych TEM18, 101 lokomotyw TEM18D, 2173 wagony towarowe oraz 10 okrętowych silników spalinowych. Natomiast w 2008 roku wyprodukowano 18 sekcji lokomotywy 2TE25K, 64 lokomotywy typu TEM18, 121 typu TEM18D, 2245 wagonów towarowych i 11 silników okrętowych. Oprócz produkcji lokomotyw zakład zajmuje się wytwarzaniem szerokotorowych wagonów towarowych (w tym i zagłębiony wagon do piętrowego przewozu kontenerów), silniki spalinowe do lokomotyw oraz okrętów, czy części zamienne do wytwarzanych pojazdów.
TEM 18 i TEM18G
Lokomotywa TEM18. Fot. Transmaszholding Lokomotywa TEM18D. Fot. Transmaszholding Lokomotywa TEM18D - pulpit maszynisty. Fot. Transmaszholding
Sześcioosiowa lokomotywa manewrowa TEM18 stanowi rozwojową wersję znanego pojazdu serii TEM2 wykonanego według skrajni europejskiej. Również TEM18 trzyma tą skrajnię, choć w wyniku zmienionych warunków gospodarczych oraz praktycznie zerowego zapotrzebowania na nowe ciężkie lokomotywy manewrowe żadna z nich nie znalazła się na normalnym torze. Mimo tego produkcja wariantu szerokotorowego postępuje. Lokomotywa została wyposażona w silnik spalinowy o mocy 882 kW, prądnicę oraz silniki trakcyjne na prąd stały. Lokomotywa umożliwia obsługę jednoosobową oraz może pracować w trakcji ukrotnionej do dwóch maszyn. Unowocześnienia skupiają się wokół zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do powietrza poprzez dodatkowe filtry. Lokomotywa występuje w następujących wariantach:
  • TEM18 —wariant podstawowy;
  • TEM18T —wyposażona w hamulec elektrodynamiczny;
  • TEM18D —wyposażona w silnik 1-PD4D oraz system bezpieczeństwa i hamulca elektrodynamicznego “KLUB-U”
  • TEM18À—wersja na tor normalnotorowy.
Lokomotywa TEM18G. Fot. Transmaszholding
Bardzo interesującym wariantem lokomotywy TEM18 jest typ TEM18G, który posiada zmodyfikowany silnik pozwalający na jego pracę przy zasilaniu płynnym gazem ziemnym (LNG). Lokomotywa potrzebuje do rozruchu oleju napędowego, jednak po osiągnięciu właściwych parametrów pracy można przejść na zasilanie LNG. Awaryjnie może ona pracować cały czas zasilana olejem napędowym. W pozostałych obszarach lokomotywa jest tożsama z pierwowzorem.
TEM18 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
1520 mm
Długość
16,9 m
Szerokość
3,12 m
Wysokość
4,365 m
Układ osi
Co’Co’
Maksymalna moc
882 kW
Prędkość maksymalna
100 km/h
Masa
126 t
Nacisk na oś
21 t
 
TEM21
Lokomotywa TEM21. Fot. Transmaszholding
Ponieważ seria TEM18 odstaje dosyć mocno od obecnego stanu techniki, więc zakład opracował nową serię mocnych lokomotyw manewrowych, tym razem bardziej z myślą o szerokim torze (nacisk na oś 23t). Lokomotywa została wyposażona w mocniejszy silnik spalinowy generujący 1,103 MW, a dzięki zastosowaniu synchronicznego alternatora oraz silników trakcyjnych trójfazowych na prąd przemienny z dwoma przekształtnikami trakcyjnymi można było zastosować bardziej praktyczne wózki dwuosiowe i układ osi Bo’Bo’. Dzięki temu lokomotywa staje się znacznie tańsza w eksploatacji, a jednocześnie oferuje lepsze właściwości trakcyjne od swojego poprzednika. Oprócz tego posiada ona zalety poprzedniczki w formie jednoosobowej obsługi oraz możliwości trakcji ukrotnionej również do dwóch maszyn. Lokomotywa jest standardowo wyposażona w hamulce elektrodynamiczne system KLUB oraz mikroprocesorowy układ sterowania, diagnostyki i kontroli pracą maszyny. Dodatkowo istnieje możliwość wyłączania napędu urządzeń pokładowych, gdy potrzeba przekazania całej mocy silnika na potrzeby trakcyjne. Kabina maszynisty została wyposażona w grzałkę pozwalającą podgrzać posiłek, lodówkę, system ogrzewania oraz klimatyzator. Zbiorniki na paliwo, piasek, olej i wodę umożliwiają eksploatację lokomotywy przez 7 i pół dnia bez konieczności ich uzupełniania. Niestety jak na razie zalety pojazdu nie przełożyły się na seryjną produkcję.
TEM21 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
1520 mm
Długość
16,9 m
Szerokość
3,15 m
Wysokość
4,60 m
Układ osi
Bo’Bo’
Maksymalna moc
1,103 MW
Prędkość maksymalna
100 km/h
Masa
92 t
Nacisk na oś
23 t
 
2TE25A i 2TE25K
Lokomotywa 2TE25K. Fot. Transmaszholding Lokomotywa 2TE25A. Fot. Transmaszholding
Ponieważ zakłady w Ługańsku specjalizujące się w budowie szlakowych lokomotyw spalinowych znalazły się poza granicami Rosji, więc zdecydowano się opracować własną konstrukcję tego typu. W efekcie tego zapotrzebowania powstały pojazdy serii 2TE25A i 2TE25K. Obie serie są pojazdami dwusekcyjnymi o łącznej mocy 2,5 MW. Każda sekcja ma z jednej strony kabinę maszynisty, a z drugiej przejście międzyczłonowe. Obie serie posiadają ten sam silnik spalinowy współgrający z alternatorem, jednak seria 2TE25K została wyposażona w silniki trakcyjne prądu stałego, natomiast seria 2TE25A ma asynchroniczne silniki trakcyjne prądu przemiennego. Oczywiście w zależności od typu silników zmienia się również wyposażenie trakcyjne. Z racji swoich gabarytów lokomotywy mogą być eksploatowane wyłącznie na sieci szerokotorowej. Lokomotywy tej serii cechują znacznie mniejsze koszty bieżącej eksploatacji i czynności serwisowych przy wydłużonych okresach między nimi. Dla celów tej serii zostały opracowane nowe trójosiowe wózki, natomiast kabina maszynisty ma modułową konstrukcję.
2TE25A i 2TE25K podstawowe dane techniczne
Typ
2TE25A
2TE25K
Rozstaw kół
1520 mm
1520 mm
Długość
2 x 20 m
2 x 20 m
Szerokość
b/d
b/d
Wysokość
b/d
b/d
Układ osi
2 x Co’Co’
2 x Co’Co’
Maksymalna moc
2,5 MW
2,5 MW
Prędkość maksymalna
120 km/h
120 km/h
Masa
2 x 144 t
2 x 138 t
Nacisk na oś
24 t
24 t
 
Wraz z tym artykułem zakończyliśmy opisywanie zakładów produkujących tabor, wchodzących w skład koncernu Transmaszholding. Oczywiście koncern ten, choć wiodący, to jednak nie jest jedynym dostarczającym nowy tabor na potrzeby Rosji oraz innych państw posiadających szerokotorową sieć kolejową, jednak o nich w kolejnych publikacjach.

Komentarze