Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lokomotywy Českich drah od Dunaju po Bałtyk i Morze Północne. Istotne zmiany w rozmieszczeniu taboru

inforail
18.12.2024 16:45
0 Komentarzy

Nowy rozkład jazdy, który wszedł w życie 15 grudnia 2024 roku, przynosi istotne zmiany w ruchu lokomotyw prowadzących pociągi Českých drah.

Tegoroczne modyfikacje są bardziej rozległe niż w poprzednich latach dzięki zastąpieniu starszych lokomotyw nowoczesnymi maszynami Siemens Vectron oraz wprowadzeniu nowych połączeń Baltic Express.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści przyniesie zastąpienie starszych lokomotyw nowoczesnymi Siemens Vectron dla pasażerów i efektywności międzynarodowych połączeń obsługiwanych przez České dráhy?
  2. W jaki sposób współpraca z zagranicznymi przewoźnikami, takimi jak PKP Intercity czy ÖBB, wpłynie na jakość i rozwój połączeń międzynarodowych do i z Czech?
  3. Czy planowane są dalsze modernizacje taboru i rozszerzenie międzynarodowych tras kolejowych Českých dráh w kolejnych latach? Jeśli tak, jakie kierunki są brane pod uwagę?

Połączenia międzynarodowe

– W rozkładzie jazdy na rok 2025 pozostajemy kluczowym partnerem w transporcie międzynarodowym. Nasze lokomotywy będą obsługiwać pociągi EuroCity od Budapesztu i Linzu na południu aż po Warszawę, Hamburg, Kilonię czy Flensburg na północy Europy. Dzienne przebiegi naszych Vectronów na międzynarodowych trasach osiągną dziesiątki tysięcy kilometrów. Do rekordowych zadań należeć będzie jednodniowa obsługa pociągów EC Berliner na trasie Praga – Hamburg – Praga z przebiegiem 1 340 kilometrów oraz EC Košičan z Pragi do Koszyc i z powrotem, wynoszącym 1 360 kilometrów – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu Českých drah oraz wicedyrektor generalny ds. przewozów pasażerskich.

Lokomotywy Siemens Vectron przejmują większość międzynarodowych kursów obsługiwanych przez České dráhy. Pojawią się na czele pociągów Berliner do Berlina, Hamburga, Kiloni i Flensburga, Metropolitan do Budapesztu, Košičan do Koszyc oraz wybranych połączeń do Warszawy. Wraz ze zmianą rozkładu jazdy zakończona zostanie eksploatacja lokomotyw serii 151 na pociągach Ostravan relacji Praga – Żylina oraz serii 380 na pociągach Metropolitan między Pragą a Budapesztem.

Starsze lokomotywy serii 151 będą teraz kursować tylko na trasie z Pragi do Děčína, gdzie w codziennej służbie pozostaną już tylko dwie maszyny wspierane przez wycofywaną serię 371. Lokomotywy serii 380 (w liczbie 12 sztuk) obsługiwać będą połączenia Ex7 i R17: Jižní expres, Vltava, Lužnice oraz Silva Nortica na trasach z Pragi do Veselí nad Lužnicí, Czeskich Budziejowic i Linzu. Seria 1216 nadal będzie prowadzić międzynarodowe pociągi na trasie Bohumin – Wiedeń.

Lokomotywy zagraniczne na trasach do Pragi

W rozkładzie jazdy na rok 2025 kontynuowana będzie współpraca z zagranicznymi przewoźnikami kolejowymi, którzy dostarczą część lokomotyw do obsługi połączeń międzynarodowych. Na trasach Railjet z Austrii do Pragi i Berlina oraz pociągach EuroCity do Bohumina będą nadal kursować lokomotywy serii 1216 Taurus. Ich zakres zostanie dodatkowo rozszerzony o pociągi rj 284/285 Brněnský drak między Bratysławą a Pragą.

Koleje Słowackie (ZSSK) będą wykorzystywać lokomotywy Vectron i serię 361.1 na połączeniach Slovakia, Ostravan oraz Valašský expres. Lokomotywy serii 1116 Taurus obsługiwane przez ÖBB zapewnią dalszą obsługę pociągów regionalnych Vltava-Dunaj między Linzem a Czeskimi Budziejowicami.

Nowością jest powrót polskich lokomotyw do Pragi. Przewoźnik PKP Intercity będzie obsługiwać wszystkie nowo uruchomione połączenia Baltic Express z Wrocławia przez Lichkov do Pragi. Planowane jest wykorzystanie nowoczesnych lokomotyw Siemens Vectron.

Oprócz wymienionych partnerów, zagraniczne pojazdy kolejowe, które kursują na terenie Czech w ramach usług Českých drah, należą także do innych przewoźników, takich jak DB Regio, Koleje Śląskie, Die Länderbahn czy Agilis.

Nowy rozkład jazdy na rok 2025 jest krokiem naprzód dla Českých drah, które nie tylko modernizują swój tabor, ale także rozwijają współpracę z międzynarodowymi partnerami. Dzięki temu pociągi obsługiwane przez nowoczesne lokomotywy Siemens Vectron będą kursować od Dunaju, przez Warszawę, aż po Hamburg, Flensburg i Morze Bałtyckie.

Komentarze