Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ŁKA liderem dostępności. Co to oznacza dla pasażerów?

inforail
05.07.2025 10:30
0 Komentarzy

Łódzka Kolej Aglomeracyjna wzorem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Działania ŁKA zostały wyróżnione w prestiżowym konkursie „Lider Dostępności” organizowanym przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i Towarzystwo Urbanistów Polskich.

To już kolejna nagroda dla ŁKA, która dba o potrzeby i bezpieczeństwo wszystkich swoich pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Za jakie działania Łódzka Kolej Aglomeracyjna została wyróżniona w konkursie „Lider Dostępności”?
  2. Jakie udogodnienia wprowadziła ŁKA dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności w swoich pociągach i autobusach?
  3. W jaki sposób ŁKA angażuje środowisko osób z niepełnosprawnościami w proces tworzenia i wdrażania nowych rozwiązań?
Nowe busy KKA
Pojazdy ŁKA/foto: UMWŁ

Nagrody przyznane

Podczas jubileuszowej, 10. edycji konkursu kapituła konkursowa po raz pierwszy przyznała nagrody w nowej kategorii „Koordynator ds. dostępności”. Wśród wyróżnionych najlepszych koordynatorów dostępności w kraju znalazła się Ewa Raczyńska‑Buława, pełniąca od prawie 10 lat funkcję Pełnomocnika Zarządu ds. Osób Niepełnosprawnych oraz koordynatora dostępności w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Kapituła doceniła wiele lat działań realizowanych przez przewoźnika na rzecz osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności oraz fakt, że ŁKA jest wzorem dostępności nie tylko dla innych przewoźników w kraju, ale również w środowisku międzynarodowym.  

- Staramy się, żeby podróż była jak najbardziej komfortowa dla wszystkich pasażerów, również tych, którzy wymagają większej uwagi – osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodzin  dziećmi. Dostępność wdrażamy kompleksowo. Wiele instytucji skupia się jedynie na potrzebach osób poruszających się na wózkach. Dla nas każdy pasażer, również z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu jest dla nas ważny. Dopasowujemy się też do potrzeb podróżnych w spektrum autyzmu. Podejmujemy te działania, którym mam przyjemność nadawać kierunek od wielu lat, ale to jest zasługa całego zespołu, który robi wszystko, by podróż przebiegała jak sprawnie, szybko i wygodnie – mówi Ewa Raczyńska-Buława, pełnomocnik Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ds. osób niepełnosprawnych i koordynator dostępności regionalnego przewoźnika. 

Jest to możliwe dzięki konsekwentnie realizowanej przez przewoźnika polityce pełnej dostępności, dbając o to, by każdy pasażer – niezależnie od potrzeb – miał równy dostęp do informacji i usług.

- Bardzo cieszymy się z tego wyróżnienia. Od początku historii spółki rozwijamy i kontynuujemy działania na rzecz dostępności. Wprowadzamy kompleksowe rozwiązania, które towarzyszą podróżnym na każdym etapie podróży – od zakupu biletu, przez wyposażenie taboru po obsługę na najwyższym poziomie – podkreśla Sylwester Stanisławski, Członek Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Co ważne, ŁKA w od wielu lat współpracuje ściśle ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami szkoląc, projektując rozwiązania i wdrażając innowacje z udziałem osób z niepełnosprawnościami. 

Co to oznacza dla pasażerów ŁKA?

Nowoczesne pociągi są przyjazną przestrzenią dla osób z niepełnosprawnościami:

• niska podłoga, szerokie drzwi i wysuwany próg przy wejściach,

• windy dla wózków (działają nawet tam, gdzie zawodzą rampy),

• kontrastowe oznaczenia, napisy w alfabecie Braille’a, dźwiękowa sygnalizacja drzwi,

• informacja głosowa o stacjach,

• pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących,

• innowacyjne oznaczenia miejsc siedzących (Braille, wypukły druk, QR, NFC).

Autobusy posiadają niską podłogę, rampy i przyklęk, a busy - windy dla osób na wózkach.

Pracownicy drużyn konduktorskich są regularnie szkoleni w zakresie dostępności, m.in. przez kontakt bezpośredni z osobami z różnymi niepełnosprawnościami oraz symulacje.

Wprowadzane rozwiązania zapewniają dostępność na każdym etapie podróży - od planowania i zakupu biletu, przez wejście na peron, aż po komfort jazdy w pociągu:

• strony internetowe i aplikacje ŁKA są w pełni dostępne cyfrowo, co zostało potwierdzone prestiżową nagrodą Strona bez Barier 2018,

•tłumacz języka migowego PJM jest dostępny online, zarówno w w trakcie zakupu biletów, jak i podczas podróży pociągiem,

• komunikaty w prostym języku oraz przewodnik w formacie ETR (łatwym do czytania i rozumienia) wspierają osoby z trudnościami poznawczymi oraz wszystkich, którzy cenią przejrzystość i prostotę informacji.

Główne nagrody w dziedzinie dostępności:

• Zero Project 2022 – ŁKA wśród 76 najlepszych praktyk dostępności na świecie

• Lider Dostępności 2018 – za spójną politykę dostępności

• Strona bez Barier 2018 – tytuł „Najlepszy z najlepszych”

Komentarze