Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia kolejowa Tarnów–Szczucin wróci do życia do 2029 roku. Szef MON zapowiada reaktywację „Szczucinki”

inforail
09.12.2025 09:30
0 Komentarzy

Linia kolejowa Tarnów–Szczucin, znana potocznie jako „Szczucinka”, zostanie przywrócona do pełnej eksploatacji do końca 2029 roku – poinformował w Krakowie wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.

Szacowany koszt inwestycji wynosi około 250 mln zł, a projekt ma na celu przywrócenie ruchu pasażerskiego po blisko trzech dekadach przerwy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści społeczne i gospodarcze może przynieść reaktywacja linii kolejowej Tarnów–Szczucin dla mieszkańców regionu?
  2. Dlaczego odcinek Tarnów–Żabno jest mniej wymagający pod względem inwestycyjnym i możliwy do uruchomienia już w 2027 roku?
  3. W jaki sposób rząd i PKP planują zapewnić finansowanie oraz sprawną realizację całej inwestycji do 2029 roku?
Linia kolejowa nr 115
Linia kolejowa nr 115/źródło: Wikipedia

Powrót historycznej trasy po latach zastoju

„Przywracamy linię kolejową Tarnów–Szczucin. ‘Szczucinka’ wraca do życia” – ogłosił wicepremier, podkreślając symboliczny i praktyczny wymiar reaktywacji trasy, która jeszcze w XX wieku odgrywała ważną rolę w regionie. Linia kolejowa nr 115 została oddana do użytku w 1906 roku i przez wiele dekad cieszyła się dużą popularnością, przewożąc pasażerów oraz pracowników lokalnych zakładów przemysłowych.

W przeszłości rozważano nawet jej elektryfikację oraz wydłużenie do Buska-Zdroju w województwie świętokrzyskim. Po transformacji ustrojowej trasa zaczęła jednak stopniowo tracić znaczenie. Ruch pasażerski zawieszono w 2000 roku, a towarowy – w 2006 roku. Przez pewien czas linia funkcjonowała jeszcze okazjonalnie na odcinku Tarnów–Żabno, lecz później również i te kursy wygaszono.

Harmonogram inwestycji: przetarg w 2026 roku, pierwszy etap gotowy w 2027

Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że w pierwszej połowie 2026 roku rząd ogłosi przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Pozwoli to na jednoczesne przygotowanie dokumentacji projektowej i prowadzenie robót.

Inwestycja będzie podzielona na dwa etapy:

  • Etap I: Tarnów–Żabno – ma zostać uruchomiony już w 2027 roku. Według wicepremiera odcinek ten wymaga stosunkowo niewielkich nakładów, co pozwala na szybsze przywrócenie ruchu.
  • Etap II: Żabno–Szczucin – zostanie ukończony do końca 2029 roku, wraz z całą linią.

Cała trasa Tarnów–Szczucin ma być zaprojektowana i odtworzona od podstaw tak, aby umożliwić ponowne uruchomienie regularnych przewozów pasażerskich.

Rząd: „Zmieniamy zastaną sytuację”

Wicepremier przypomniał, że w momencie objęcia rządów linia Tarnów–Szczucin była nieczynna i od wielu lat niewykorzystywana w ruchu pasażerskim. „Zastaliśmy sytuację, że ta linia nie została później nigdy uruchomiona w pełnej skali na rzecz transportu osobowego. Zmieniamy to” – podkreślił.

Jak dodał, rozmawiał już na ten temat z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem, a także odbyły się rozmowy z przedstawicielami PKP. Projekt ma więc pełne wsparcie kluczowych instytucji odpowiedzialnych za transport kolejowy.

Reaktywacja „Szczucinki” – szansa dla regionu

Linia Tarnów–Szczucin ma istotne znaczenie dla lokalnych społeczności. W przeszłości pozwalała na sprawny dojazd do pracy i szkół, a jej rewitalizacja może ponownie poprawić mobilność mieszkańców powiatu tarnowskiego i dąbrowskiego. Ponadto przywrócenie trasy może w przyszłości umożliwić rozwój transportu towarowego i stworzyć alternatywę komunikacyjną dla przeciążonych dróg lokalnych.

Dzięki inwestycji wartej 250 mln zł region zyska dostęp do ekologicznego transportu publicznego, a kolej powróci tam, gdzie przez lata była jednym z filarów codziennego życia.

Komentarze