Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia kolejowa Kościerzyna – Gdynia zamknięta do odwołania. Pomorskie uruchomi ZKA

inforail
17.06.2025 16:30
0 Komentarzy

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczyna prace przy modernizacji linii kolejowej od Kościerzyny do Gdyni. Konsekwencją tego jest zamknięcie tej linii na czas prowadzonych robót.

W trosce o pasażerów Samorząd Województwa Pomorskiego wprowadza autobusową komunikację zastępczą w obszarze obsługiwanym dotychczas przez połączenia kolejowe z Kościerzyny i Kartuz do Trójmiasta.   

Rozkład jazdy:

  1. Jakie linie autobusowej komunikacji zastępczej uruchomiono w związku z modernizacją linii Kościerzyna – Gdynia i jakie są ich trasy?
  2. Z jakiego powodu modernizacja linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia rozpoczęła się z opóźnieniem i jaki wpływ miało to na funkcjonowanie połączeń z Kaszub do Trójmiasta?
  3. Jakie korzyści przyniesie zakończenie modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia dla pasażerów?
Pociąg woj. pomorskiego
Pociąg woj. pomorskiego / foto: UMWP

Pojadą autobusy zastępcze

Ograniczenia zaczną obowiązywać od 30 czerwca br. Oznacza to, że na linii Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna oraz Chojnice – Kościerzyna ruch pociągów będzie wstrzymany do odwołania. Utrzymane będą natomiast połączenia kolejowe na linii Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy – Gdynia Karwiny – Gdynia Główna (linia S2) oraz na linii Kartuzy – Żukowo Zachodnie – Gdańsk Kokoszki – Gdańsk Wrzeszcz (linia R11).

W związku z wstrzymaniem połączeń kolejowych pomorski samorząd zapewni autobusową komunikację zastępczą, która kursować ma trasą możliwie zbliżoną do przebiegu modernizowanej linii kolejowej. Autobusy będą kursowały na trasach:

  • linia KZ1: Kartuzy – Dzierżążno – Żukowo – Pępowo Kartuskie – Rębiechowo – Gdańsk Rębiechowo (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii S2 na stacji Gdańsk Rębiechowo)
  • linia KZ2: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Gołubie - Szymbark – Wieżyca – Krzeszna – Ostrzyce – Goręczyno – Somonino - Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
  • linia KZ3: Kościerzyna – Somonino – Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
  • linia R17: Chojnice – Kościerzyna (z możliwością przesiadki z/na pociągi w Chojnicach i w Kościerzynie)

Co ważne: zarówno w pociągach, jak i w autobusach komunikacji zastępczej obowiązuje Taryfa Pomorska.

Modernizacja z opóźnieniem

Rozpoczynająca się właśnie modernizacja linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia miała pierwotnie zakończyć się już w 2023 roku. W tym samym okresie Samorząd Województwa Pomorskiego wraz z Pomorską Koleją Metropolitalną zrealizował inwestycję polegającą na elektryfikacji linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Rębiechowa. Dzięki temu już od połowy 2023 r. na linii PKM pojawiły się pociągi elektryczne. Niestety, mogły one dojeżdżać tylko do stacji Gdańsk Port Lotniczy – właśnie ze względu na brak elektryfikacji linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna.

Schemat PKM
Schemat PKM / źródło:UMWP

Z Kaszub tylko bajpasem

W efekcie wieloletniego opóźnienia ze strony PKP PLK modernizacja linii Gdynia – Kościerzyna rozpoczyna się dopiero teraz. Wiąże się to z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową. Jedynym możliwym od 30 czerwca br. połączeniem kolejowym z głębi Kaszub do Trójmiasta będą pociągi jadące z Kartuz do Gdańska po tzw. Bajpasie Kartuskim, przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki.

Dlatego Województwo Pomorskie w celu zmniejszenia utrudnień dla podróżnych zdecydowało o znaczącym zwiększeniu liczby połączeń na ww. trasie (wykorzystując również składy pierwotnie jadące do Kościerzyny). Szczegółowy rozkład jazdy pociągów i autobusów zastępczych zostanie opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stronie www.portalpasazera.pl oraz na stronach operatora POLREGIO www.polregio.pl.  

Co po przebudowie

Na osłodę pozostaje przypomnieć, że modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna – Gdynia pozwoli w przyszłości znacznie poszerzyć kolejową ofertę przewozową w tym rejonie. Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.

Do końca 2026 r., dzięki pieniądzom pochodzącym z budżetu województwa, dofinansowaniu unijnemu, a także środkom z KPO na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów które zakupił Samorząd Województwa Pomorskiego. Pomorskie zamówienie taborowe (łącznie opiewające na ponad 1,6 mld zł) jest jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.

Komentarze