Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz dwutorowa i zelektryfikowana

inforail
25.09.2017 21:23
0 Komentarzy

Linia kolejowa nr 201na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowana i będzie dwutorowa – poinformował wiceminister infrastruktury ibudownictwa Kazimierz Smoliński. Inwestycja ma być zrealizowana do 2023 roku.

W poniedziałek w Gdańsku przedstawiciele PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. i wykonawcy, spółki Egis Poland, podpisali umowę na opracowaniedokumentacji projektowej trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (nr 201),Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229). Wartość podpisanej umowyto prawie 16 mln zł netto. Modernizacja tych odcinków odbędzie się w ramachprojektu utworzenia alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz–Trójmiasto.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa KazimierzSmoliński podczas konferencji prasowej w Gdańsku zapewnił, że połączeniekolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowane ipowstanie dwutorowa linia kolejowa o łącznej długości ok. 150 km. „W tej chwililinia nr 201 z okresu międzywojennego na tym odcinku jest jednotorowa iniezeletryfikowana a będzie zmodernizowana i dostosowana do współczesnychwymogów” – dodał.

„Linia 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz to linia ważna zgospodarczego punktu widzenia jako alternatywny ciąg przewozów, ale też jestistotna dla mieszkańców, zwłaszcza Kaszub” – argumentował. Wyjaśnił, że”inwestycja przewiduje też prace na odcinkach Somonino-Kartuzy iGlincz-Kartuzy”. Podkreślił, że dzięki budowie alternatywnego połączeniaBydgoszcz-Trójmiasto na północ będzie mogło dotrzeć z południa kraju dwa razy więcejpociągów niż dotychczas.

„To będzie tylko kwestia wyboru linii przez przewoźników,czy będą chcieli korzystać z dotychczasowej linii przez Gdańsk, czy zplanowanej alternatywnej” – dodał. Ocenił, że linia na odcinku Tczew-PruszczGdański jest „jedną z najbardziej obłożonych w kraju”.

Prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. IreneuszMerchel powiedział dziennikarzom, że zakłada się, iż etap projektowaniazakończy się w drugiej połowie 2019 r. i w III kw. tego roku będzie ogłoszonyprzetarg na realizację inwestycji w systemie „buduj”. „W I kw. 2020 r.podpiszemy umowę, żeby rozpocząć prace budowlane, które mają potrwać 36miesięcy” – dodał. Powiedział, że jednym z warunków przetargowych będzieskrócenie terminu realizacji. Ocenił, że „otwarcie na początku 2023 roku torulinii na odcinku z Bydgoszczy do Gdyni jest jak najbardziej realne”.

Jest przekonany, że planowana inwestycja „zdecydowaniezmieni warunki transportu kolejowego w regionie”. „W tej chwili wszystkiepociągi towarowe jadą linią przez Tczew-Gdańsk do Gdyni, a potem pociągi będąmogły jeździć linią zmodernizowaną, praktycznie nową na odcinku przezBydgoszcz–Maksymilianowo-Kościerzynę do Gdyni” – wyjaśnił. Inwestycja przedewszystkim poprawi dostęp kolejowy do portu w Gdyni. Szacuje się, że dziękinowemu połączeniu przez Trójmiasto może przejeżdżać o połowę mniej pociągówtowarowych niż dotychczas.

Prezes PKP PLK zauważył, że planowana inwestycja będziemiała też wpływ na ruch pasażerski. „Prędkość dla pociągów pasażerskich będziedo 140 km/godz., co oznacza, że dla podróżnych z Kartuz, Kościerzyny czasdojazdu znacząco się skróci” – zapewnił.

Prezes poinformował, że PKP PLK „analizują i na pewno chcą wnastępnej perspektywie unijnej podwyższać prędkości, żeby np. na odcinku zBydgoszczy do Tczewa, Gdyni pociągi jeździły z prędkością 200 km/godz. i byłabyto linia bardziej dedykowana dla ruchu pasażerskiego”.

Prace na pomorskich odcinkach: Kościerzyna-Gdynia (nr 201),Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229) przewidują budowę 50 kmnowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz elektryfikację 88 kmlinii. Wymienionych będzie 86 km toru i 88 rozjazdów. 33 perony mają byćzbudowane lub zmodernizowane. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna-GdyniaGłówna ma się skrócić z obecnych 1h 16 min do ok. 1 h.

W Glinczu i w rejonie Kartuz mają powstać łącznice, któremają umożliwić bezkolizyjne połączenie linii. PKP PLK poinformowały, że obecniedla odcinka linii Maksymilianowo-Kościerzyna (nr 201) trwa postępowanieprzetargowe na wybór wykonawcy projektu. W 2016 r. rozpoczęły się prace naodcinku towarowym pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem.

Wojewoda pomorski Dariusz Drelich podkreślił, że rozbudowalinii kolejowych ma strategiczne znaczenie dla województwa. Poinformował, że wpomorskiem zrealizowane mają być inwestycje o wartości ok. 6 mld zł, co stanowiprawie 10 proc. środków krajowych w obecnej perspektywie unijnej przeznaczonychna inwestycje kolejowe w kraju.

Projekt PKP PLK „Prace na alternatywnym ciągu transportowymBydgoszcz-Trójmiasto, Etap I” ma szacunkową wartość 893 mln zł. Projekt ubiegasię o współfinansowanie przez UE.


Komentarze