Lepsze połączenia kolejowe ze Słowacją. Rozmawiali ministrowie
Perspektywy rozwoju infrastruktury transportowej łączącej Polskę i Słowację to główny temat rozmów ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z ministrem transportu Słowacji Jozefem Rážem.
Spotkanie ministrów odbyło się w ramach wizyty delegacji polskiej w Bratysławie z udziałem wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza.
Spis treści:
- Jakie trasy kolejowe zostały omówione przez ministrów w kontekście poprawy połączeń na pograniczu polsko-słowackim?
- Jaki projekt o wartości 3,5 mld zł finansowany z KPO został uznany za istotny zarówno dla Polski, jak i dla Słowacji?
- Jakie działania mają zostać podjęte wspólnie przez Polskę i Słowację w celu pozyskania środków europejskich na rozwój projektów kolejowych?
Co można poprawić w transporcie kolejowym?
Słowacja posiada drugą co do długości granicę państwową z Polską (541 km). Tworzy ją niemal na całej długości górskie pasmo Karpat, w tym Beskidów i Tatr, które stanowią naturalną barierę utrudniającą rozwój infrastruktury transportu. Pomimo stałych postępów w tych kwestiach, nadal istnieją liczne ograniczenia w ruchu pojazdów przez granicę.
Omawiając zagadnienia transportu kolejowego, ministrowie przeanalizowali możliwości i plany poprawy połączeń na trasie Czechowice Dziedzice – Zwardoń, dzięki czemu transport kolejowy skutecznie pobudzałby rozwój gospodarczy pogranicza polsko-słowackiego, a także możliwości szlaku biegnącego przez Muszynę – Plaveč, łączącego Kraków i Rzeszów z Preszowem i Koszycami. Ministrowie zgodzili się, że celowe jest opracowanie wspólnego, nowego układu połączeń kolejowych po przeprowadzeniu stosownych inwestycji po obu stronach, które podniosą jakość tych połączeń i ich konkurencyjność względem transportu drogowego.
– Rozmawiając o inwestycjach w połączenia kolejowe, mówiliśmy o trzech korytarzach, ale jeden z nich jest tu szczególnie istotny. Mamy wielki projekt za 3,5 mld zł, finansowany z KPO, między Krakowem a Nowym Sączem. Jest on także bardzo istotny z komunikacyjnego punktu widzenia dla strony słowackiej. Zgodziliśmy się ponadto z moimi odpowiednikami, że pora nadrobić stracony czas i zniwelować dysproporcję w transporcie kolejowym i drogowym między naszymi państwami. Umówiliśmy się też, że wspólnie będziemy zabiegać o środki europejskie na finansowanie projektów kolejowych w nowych ramach finansowych. Z satysfakcją też przyjąłem zainteresowanie strony słowackiej budową CPK i KDP w Polsce, które to inwestycje zmienią architekturę transportową w Europie Środkowej – powiedział minister Dariusz Klimczak.
Minister ponadto zaznaczył, że temat efektywności finansowania transportu po 2027 r. będzie jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE w nadchodzącym roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze