Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lepsze podróże na trasie kolejowej Ostrołęka – Szczytno. PKP PLK podejmują działania

inforail
26.02.2025 15:30
0 Komentarzy

Linia kolejowa nr 35, łącząca Mazowsze z województwem warmińsko-mazurskim, ma szansę na modernizację. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka między Ostrołęką a Szczytnem, co ma na celu poprawę komfortu podróży pociągiem oraz sprawniejszy przewóz towarów między regionami.

Wartość zadania wynosi ponad 2,5 mln zł netto, a środki na jego realizację pochodzą z budżetu PLK S.A.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych na modernizowanym odcinku linii kolejowej nr 35 między Ostrołęką a Szczytnem po zakończeniu fazy dokumentacji przedprojektowej?
  2. Jakie warianty inwestycyjne będą brane pod uwagę w analizach i które czynniki będą decydujące przy wyborze najkorzystniejszego wariantu realizacji inwestycji?
  3. Czy przewidywane są konsultacje społeczne z mieszkańcami regionów objętych modernizacją linii kolejowej nr 35, aby uwzględnić ich potrzeby oraz potencjalne obawy związane z realizacją inwestycji?
Stacja Ostrołęka
Stacja Ostrołęka

Zakres analiz i cele inwestycji

Analizy obejmą odcinki:

  • Chorzele – Szczytno,
  • Ostrołęka – Grabowo,

co stanowi łącznie około 40 km linii kolejowej. Wykonawca przygotuje analizy wariantów inwestycyjnych oraz kosztów i korzyści, które pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu realizacji inwestycji. Kolejnym etapem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

Głównym celem modernizacji jest:

  • Poprawa warunków prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich i towarowych,
  • Dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników,
  • Podwyższenie prędkości pociągów,
  • Usprawnienie przewozu towarów między północnym Mazowszem a Warmią i Mazurami.

Integracja z innymi liniami kolejowymi

W ramach analiz zostanie rozważona sprawniejsza integracja linii kolejowej nr 35 z innymi ważnymi połączeniami:

  • Linią nr 747 w kierunku przystanku Szymany Lotnisko,
  • Linią nr 225 na stacji Wielbark,
  • Linią nr 219 na stacji Szczytno,
  • Linią nr 29 na trasie Tłuszcz – Ostrołęka.

Wykonawca dokumentacji przedprojektowej

Opracowaniem dokumentacji zajmie się firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z Wrocławia, która wykona prace za 2,537 mln zł netto. Zadanie jest finansowane ze środków budżetowych PLK S.A., a termin realizacji ustalono na luty 2027 roku.

Stacja Ostrołęka
Stacja Ostrołęka

Powrót kolei na północne Mazowsze

W czerwcu 2023 roku, po 22 latach, mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskali dostęp do kolei na zmodernizowanej linii nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. W ramach inwestycji:

  • Przebudowano 4 stacje: Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele,
  • Wyremontowano 5 przystanków: Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka.

Wszystkie perony zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także wyposażone w:

  • Nowe oświetlenie,
  • Oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne,
  • Stojaki na rowery przy przystankach.

Wartość prac wyniosła 347 mln zł, a inwestycja była współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) oraz funduszy unijnych.

Powrót pociągów pasażerskich na trasie Chorzele – Wielbark

W 2023 roku zakończono również modernizację odcinka Chorzele – Wielbark, na którym przywrócono ruch pociągów pasażerskich po ponad 20 latach. Prace obejmowały:

  • Wymianę podkładów i regulację toru,
  • Naprawę peronów w Wielbarku i Jesionowcu,
  • Modernizację 5 obiektów inżynieryjnych oraz wymianę nawierzchni na 22 przejazdach kolejowo-drogowych,
  • Instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co pozwoliło na przywrócenie funkcji stacji w Wielbarku oraz zwiększenie przepustowości na trasie Ostrołęka – Szczytno.

Wartość prac wyniosła 45 mln zł, co umożliwiło modernizację infrastruktury oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Modernizacja linii kolejowej nr 35 jest kluczowym elementem rozwoju infrastruktury transportowej na północnym Mazowszu oraz Warmii i Mazurach. Dzięki poprawie komfortu podróży oraz lepszym połączeniom komunikacyjnym, regiony te zyskają na mobilności mieszkańców oraz rozwinięciu transportu towarowego. Inwestycja wspiera zrównoważony rozwój regionu, zwiększając atrakcyjność komunikacji kolejowej oraz przyczyniając się do zmniejszenia emisji CO2 poprzez promowanie transportu szynowego.

Komentarze