Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Leo Express chce jeździć z Warszawy do Gdańska

inforail
06.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express planuje uruchomienie nowej, komercyjnej usługi przewozu pasażerów na krajowej trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia.

Informację o planowanej inwestycji spółka przekazała do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) 12 czerwca 2025 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jak długo planowane są przewozy pasażerskie Leo Express na trasie Warszawa – Gdańsk – Warszawa?
  2. Na czym polega procedura badania równowagi ekonomicznej w kontekście planowanej usługi Leo Express?
  3. Dlaczego wejście Leo Express na polski rynek może mieć znaczenie dla pasażerów korzystających z połączeń między Warszawą a Gdańskiem?

Formalności i procedury administracyjne

W pierwszym zgłoszeniu Leo Express s.r.o., z siedzibą w Pradze, nie dostarczyło kompletu wymaganych informacji, co uniemożliwiło natychmiastowe rozpoczęcie procedury publikacji oficjalnego powiadomienia. Dopiero 27 czerwca 2025 r. czeski przewoźnik uzupełnił niezbędne braki merytoryczne, tym samym spełniając wymogi formalne wynikające z przepisów krajowych i unijnych.

W efekcie Prezes Urzędu Transportu Kolejowego opublikował na swojej stronie internetowej jawną wersję powiadomienia o planowanych przewozach w trybie otwartego dostępu.

Planowana usługa i rozkład jazdy

Zgodnie z dokumentacją złożoną przez Leo Express, nowa krajowa usługa przewozu osób ma być realizowana w okresie od 13 grudnia 2026 r. do 13 grudnia 2031 r., obejmując następujące rozkłady jazdy:

  • 2026/2027,
  • 2027/2028,
  • 2028/2029,
  • 2029/2030,
  • 2030/2031.

Trasa obejmuje popularne połączenie między stolicą kraju a jednym z największych ośrodków turystycznych i gospodarczych nad Bałtykiem – Gdańskiem. Do realizacji przejazdów będą używane pojazdy Stadler Flirt serii 480.

Procedura zgodna z przepisami europejskimi

Po uzupełnieniu wniosku uruchomiona została procedura przewidziana rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej 2018/1795, dotyczącym badania równowagi ekonomicznej w transporcie kolejowym. Zgodnie z tym rozporządzeniem oraz z dyrektywą 2012/34/UE, organ regulacyjny – w tym przypadku Prezes UTK – zobowiązany jest do:

  • Opublikowania formularza powiadomienia na swojej stronie internetowej w terminie do 10 dni od jego otrzymania.
  • Powiadomienia właściwych organów, które:
    • Zawarły umowy o świadczenie usług publicznych na tej lub alternatywnej trasie.
    • Mogą ograniczyć dostęp na mocy przepisów unijnych.
    • Świadczą przewozy w ramach umów o świadczenie usług publicznych na wskazanej trasie.

Możliwość badania równowagi ekonomicznej

Zainteresowane podmioty mają teraz miesiąc na złożenie wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, które ma na celu ocenę wpływu nowej usługi komercyjnej na istniejące przewozy w ramach publicznych umów o świadczenie usług pasażerskich. Termin liczony jest indywidualnie od momentu doręczenia uprawnionym stronom jawnej wersji powiadomienia.

Wszystkie wnioski i uwagi w tej sprawie należy kierować w formie elektronicznej bezpośrednio do Urzędu Transportu Kolejowego.

Co oznacza plan Leo Express dla polskiego rynku?

Plany Leo Express to kolejna próba wejścia zagranicznego przewoźnika na polski rynek kolejowych połączeń dalekobieżnych, realizowanych w pełni komercyjnie, bez subsydiowania z budżetu państwa. Połączenie Warszawa – Gdańsk należy do najpopularniejszych tras kolejowych w Polsce, obsługiwanej dotychczas głównie przez PKP Intercity.

Jeśli procedura zakończy się pozytywnie dla Leo Express, od grudnia 2026 roku pasażerowie zyskają dodatkową alternatywę podróży na tej trasie, co może przełożyć się na większą konkurencyjność, niższe ceny i poprawę jakości usług.

Rozkład jazdy:

Rozkład jazdy LEO EXPRESS
Rozkład jazdy LEO EXPRESS

Komentarze