Kopenhaga: Porozumienie DSB z AnsaldoBreda w sprawie IC4
W dniu 20 maja DSB ogłosiły, że doszły z AnsaldoBreda do porozumienia w sprawie mocno opóźnionych dostaw składów IC4. Według ultimatum ogłoszonego w maju 2008 roku AnsaldoBreda miał dostarczyć do maja 2009 roku 14 kursujących zespołów, z czego przynajmniej dwa miały kursować w trakcji ukrotnionej. Do tego terminu producent dostarczył 15 składów, z czego dwa kursują w trakcji ukrotnionej. DSB po dokładnym rozważeniu opcji zdecydowało się podpisać porozumienie z AnsaldoBreda wydłużające termin dostawy wszystkich 83 składów IC4 oraz 23 regionalnych zespołów wywodzących się z serii IC2 do 2012 roku.
DSB stwierdziło, że największym problemem jest nadal oprogramowanie, które musi zostać unowocześnione. Oprócz tego składy mają wiele niedoróbek produkcyjnych wynikających z ręcznej, a nie seryjnej produkcji. Pierwszy skład z seryjnej produkcji ma zostać dostarczony jeszcze w tym roku, drugi na początku przyszłego, a od kwietnia 2010 roku mają być prowadzone dostawy po trzy zespoły na miesiąc. Zakończenie dostaw nastąpi w 2012 roku, 12 lat od podpisania kontraktu. DSB zdecydowało się na własną rękę, we własnych warsztatach usuwać niedoróbki producenta, oczywiście za opłatą.
W związku z tymi opóźnieniami AnsaldoBreda zgodził się zapłacić 2 miliardy koron duńskich odszkodowania, które dołączą do już zapłaconych w 2005 roku 250 milionów koron duńskich. W efekcie producent zwróci połowę wartości kontraktu szacowanego na 4,5 miliarda koron duńskich. Oprócz tego DSB zachowało możliwość anulowania kontraktu, jeżeli osiem pociągów będzie miało opóźnienie dostaw większe niż sześć miesięcy.
Ponieważ składy spalinowe przysparzają DSB wielu problemów, więc zdecydowano się na kontynuowanie elektryfikacji szlaków i w przyszłości zakłada zakup głównie pojazdów elektrycznych. Jednak prace elektryfikacyjne mają się rozpocząć dopiero po 2020 roku, gdy Banedanmark zakończy wdrażanie systemu ETCS na całej sieci kolejowej. Oprócz tego z racji opóźnień w dostawach DSB zdecydowało się na leasing 45 wagonów piętrowych oraz dodatkowych trzech składów ICE-TD.
Źródło: Opracowane na podstawie Railway Gazette International
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze