Kolejowa rewolucja na Pomorzu. Ruszają kluczowe inwestycje infrastrukturalne
Transport kolejowy w województwie pomorskim czeka duży krok naprzód. Podczas briefingu prasowego 18 sierpnia 2025 r. na dworcu w Gdańsku przedstawiciele władz rządowych i samorządowych ogłosili rozpoczęcie dwóch strategicznych inwestycji: budowy czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim oraz modernizacji linii kolejowej Gdynia Główna – Gdańsk Osowa.
Oba projekty są kluczowe zarówno dla transportu towarowego, jak i pasażerskiego.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści przyniesie budowa czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim dla ruchu pasażerskiego i towarowego?
- W jaki sposób modernizacja linii Gdynia Główna – Gdańsk Osowa wpłynie na obsługę portu w Gdyni?
- Jakie znaczenie dla rozwoju Pomorza mają inwestycje kolejowe finansowane z Krajowego Planu Odbudowy?
Rosnące znaczenie kolei na Pomorzu
Jak podkreślał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, kolej w Polsce dynamicznie się rozwija. Tylko 17 sierpnia pociągi PKP Intercity przewiozły aż 360 tys. podróżnych. Pomorze nie pozostaje w tyle.
– W 2024 r. pociągi regionalne przewiozły na Pomorzu 74 mln podróżnych. To najwięcej w historii. A Pomorzanie najchętniej w Polsce wybierają kolej – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Fundusze z Unii Europejskiej napędzają zmiany
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski podkreślał, że inwestycje kolejowe nie byłyby możliwe bez unijnego wsparcia:
– Trzeba mówić o tym otwarcie. 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy pozwoli na remont 800 km linii kolejowych w całym kraju. A przecież są jeszcze inne programy jak choćby Feniks – zaznaczył.
Dodał, że północna Polska staje się obszarem ogromnych inwestycji infrastrukturalnych:
– Północna Polska staje się miejscem olbrzymich inwestycji energetycznych i kolejowych, szczególnie z Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi o port instalacyjny w Gdańsku, porty serwisowe w Łebie i Ustce czy w zachodniopomorskim Darłowie.
Czwarty tor od Pszczółek do Pruszcza – odciążenie dla portu
Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa czwartego toru na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański, przez który przejeżdża dziennie nawet 300 składów. Dziś cała trasa obsługiwana jest przez trzy tory.
– Już niedługo PKP PLK ogłosi przetarg na budowę tam czwartego toru. Będzie on dedykowany pociągom towarowym – zapowiedział Piotr Malepszak.
Korzyści z rozdzielenia ruchu pasażerskiego i towarowego zauważa również marszałek Struk:
– Dzięki separacji ruchu pasażerskiego i towarowego zwiększy się przepustowość linii, a to pozwoli na ułożenie lepiej dopasowanego do potrzeb mieszkańców rozkładu jazdy, a pociągi pojadą częściej.
Zakończenie inwestycji planowane jest na 2029 rok.
Modernizacja trasy do Gdyni przez Kościerzynę
Drugim dużym projektem jest modernizacja linii 201 z Bydgoszczy do Gdyni przez Kościerzynę i Gdańsk Osowę. Obecnie trwają już prace między Kościerzyną a Osową. Wkrótce ruszy kolejny etap.
– Już niedługo ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Osowa – Gdynia – zapowiedział Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
To wymagające przedsięwzięcie, głównie ze względu na trudne ukształtowanie terenu i zabudowę miejską. Po modernizacji i elektryfikacji trasa ta stanie się kluczowym korytarzem towarowym z południa Polski do gdyńskiego portu, odciążając trójmiejską magistralę.
Kolej dla towarów, ale i dla ludzi
Wszystkie te działania mają na celu nie tylko zwiększenie możliwości przeładunkowych portów morskich, lecz także poprawę oferty dla pasażerów.
– I takie właśnie zrównoważone podejście do rozwoju regionu i kraju cieszy najbardziej – podsumował Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze