Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejowa rewolucja na Pomorzu. Ruszają kluczowe inwestycje infrastrukturalne

inforail
18.08.2025 18:30
0 Komentarzy

Transport kolejowy w województwie pomorskim czeka duży krok naprzód. Podczas briefingu prasowego 18 sierpnia 2025 r. na dworcu w Gdańsku przedstawiciele władz rządowych i samorządowych ogłosili rozpoczęcie dwóch strategicznych inwestycji: budowy czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim oraz modernizacji linii kolejowej Gdynia Główna – Gdańsk Osowa.

Oba projekty są kluczowe zarówno dla transportu towarowego, jak i pasażerskiego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przyniesie budowa czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim dla ruchu pasażerskiego i towarowego?
  2. W jaki sposób modernizacja linii Gdynia Główna – Gdańsk Osowa wpłynie na obsługę portu w Gdyni?
  3. Jakie znaczenie dla rozwoju Pomorza mają inwestycje kolejowe finansowane z Krajowego Planu Odbudowy?
Ruszają kolejowe inwestycje na Pomorzu
Ruszają kolejowe inwestycje na Pomorzu/foto: UMWP

Rosnące znaczenie kolei na Pomorzu

Jak podkreślał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, kolej w Polsce dynamicznie się rozwija. Tylko 17 sierpnia pociągi PKP Intercity przewiozły aż 360 tys. podróżnych. Pomorze nie pozostaje w tyle.

– W 2024 r. pociągi regionalne przewiozły na Pomorzu 74 mln podróżnych. To najwięcej w historii. A Pomorzanie najchętniej w Polsce wybierają kolej – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Fundusze z Unii Europejskiej napędzają zmiany

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski podkreślał, że inwestycje kolejowe nie byłyby możliwe bez unijnego wsparcia:

– Trzeba mówić o tym otwarcie. 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy pozwoli na remont 800 km linii kolejowych w całym kraju. A przecież są jeszcze inne programy jak choćby Feniks – zaznaczył.

Dodał, że północna Polska staje się obszarem ogromnych inwestycji infrastrukturalnych:

– Północna Polska staje się miejscem olbrzymich inwestycji energetycznych i kolejowych, szczególnie z Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi o port instalacyjny w Gdańsku, porty serwisowe w Łebie i Ustce czy w zachodniopomorskim Darłowie.

Czwarty tor od Pszczółek do Pruszcza – odciążenie dla portu

Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa czwartego toru na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański, przez który przejeżdża dziennie nawet 300 składów. Dziś cała trasa obsługiwana jest przez trzy tory.

– Już niedługo PKP PLK ogłosi przetarg na budowę tam czwartego toru. Będzie on dedykowany pociągom towarowym – zapowiedział Piotr Malepszak.

Korzyści z rozdzielenia ruchu pasażerskiego i towarowego zauważa również marszałek Struk:

– Dzięki separacji ruchu pasażerskiego i towarowego zwiększy się przepustowość linii, a to pozwoli na ułożenie lepiej dopasowanego do potrzeb mieszkańców rozkładu jazdy, a pociągi pojadą częściej.

Zakończenie inwestycji planowane jest na 2029 rok.

Modernizacja trasy do Gdyni przez Kościerzynę

Drugim dużym projektem jest modernizacja linii 201 z Bydgoszczy do Gdyni przez Kościerzynę i Gdańsk Osowę. Obecnie trwają już prace między Kościerzyną a Osową. Wkrótce ruszy kolejny etap.

– Już niedługo ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Osowa – Gdynia – zapowiedział Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.

To wymagające przedsięwzięcie, głównie ze względu na trudne ukształtowanie terenu i zabudowę miejską. Po modernizacji i elektryfikacji trasa ta stanie się kluczowym korytarzem towarowym z południa Polski do gdyńskiego portu, odciążając trójmiejską magistralę.

Kolej dla towarów, ale i dla ludzi

Wszystkie te działania mają na celu nie tylko zwiększenie możliwości przeładunkowych portów morskich, lecz także poprawę oferty dla pasażerów.

– I takie właśnie zrównoważone podejście do rozwoju regionu i kraju cieszy najbardziej – podsumował Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Komentarze