Kolejne rotacyjne silniki spalinowe z lokomotyw SU160 do naprawy. Koszt to ponad 5 mln zł
PKP Intercity S.A. zleciły naprawę dwóch silników spalinowych MTU do lokomotyw SU160.
Zamówienie dotyczyło silników o numerach 548 100 109 oraz 548 100 137, które muszą zostać poddane szczegółowej naprawie z powodu zużycia eksploatacyjnego, osiągnąwszy 30 tysięcy motogodzin.
Spis treści:
· Dlaczego PKP Intercity zdecydowało się na tryb negocjacyjny bez publikacji zaproszenia do udziału w przetargu na naprawę silników spalinowych MTU?
· Jakie konkretne próby stanowiskowe muszą zostać przeprowadzone po zabudowie silników w lokomotywach SU160?
· Jakie konsekwencje mogłoby mieć opóźnienie w naprawie silników dla działalności przewozowej PKP Intercity na niezelektryfikowanych trasach?
O zamówieniu
Zamówienie zostało przeprowadzone w trybie negocjacyjnym bez uprzedniej publikacji zaproszenia. Ze względu na pilną potrzebę zapewnienia sprawności floty lokomotyw oraz konieczność utrzymania ciągłości przewozów, naprawę silników zlecono firmie Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A., producentowi lokomotyw SU160.
W uzasadnieniu podano, że przedmiotem zamówienia jest wykonanie naprawy dwóch silników spalinowych MTU do lokomotyw SU160 (tj. naprawy silników MTU 16V 4000 R84 o numerach 548 100 109 oraz 548 100 137).
Pojazdy SU160 zostały dostarczone na podstawie umowy dostawy 10 lokomotyw spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania, zawartej ze spółką Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. Spółka ta jest producentem lokomotyw SU160 oraz podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie lokomotyw – pełniącym wobec pojazdów SU160 funkcję ECM. Z naprawą wiąże się konieczność przeprowadzenia szczegółowych prób stanowiskowych (po zabudowie silnika w lokomotywie), w tym weryfikacji systemów sterowania kompletną lokomotywą oraz stanowiskowej weryfikacji z użyciem opornika. Stanowisko pomiarowe opornika wraz z niezbędnym oprogramowaniem do przeprowadzenia symulacji pracy agregatu prądotwórczego (silnik MTU 16V 4000 R84 wraz z prądnicą) w warunkach pełnego obciążenia posiada w/w podmiot. Zakres prac na silnikach MTU 16V 4000 R84 o numerach 548 100 109 oraz 548 100 137 jest połączony z pracami realizowanymi w ramach usług utrzymania lokomotyw SU160 świadczonych zgodnie z umową Ddostawy przez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A.
Spółka pełni rolę ECM dla lokomotyw SU160, posiada pełną dokumentację pojazdów oraz wiedzę z zakresu ich budowy. Zawarcie umowy z ww. wykonawcą pozwoli na zachowanie ciągłości w zakresie przewozów.
Silniki MTU 16V 4000 R84 o numerach 548 100 109 oraz 548 100 137, do lokomotyw SU160, które po naprawie zabudowane zostaną odpowiednio na lokomotywie SU160-008 i lokomotywie SU160-009, muszą zostać poddane naprawie z powodu zużycia eksploatacyjnego i osiągnięcia 30 tysięcy motogodzin.
Rotacja silników między pojazdami SU160 w celu ograniczenia długości postoju związanego z naprawami poziomu P4 uniemożliwiła określenie dokładnej daty osiągnięcia przez silniki 30 tysięcy motogodzin. Liczba przepracowanych motogodzin w danym okresie zależy bowiem bezpośrednio od liczby pojazdów planowo lub awaryjnie wyłączonych z eksploatacji z powodu napraw po kolizjach lub usterkach. Proces rotacji silników spalinowych pomiędzy lokomotywami jest skomplikowanym i ciągłym procesem, który uzależniony jest od dostępności sprawnych silników. Ta zmienność dostępności silników jest nieprzewidywalna i niezależna od działań Zamawiającego.
Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie (ECM) jest producent pojazdów, tj. Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. Obowiązkiem ECM jest m.in. prawidłowe planowanie czynności utrzymaniowych dla lokomotyw z uwzględnieniem wszystkich podzespołów, w tym silników spalinowych, w których należy uwzględnić parametry graniczne. Parametry graniczne w tym przypadku są oddzielne dla Pojazdu [przebieg kilometrowy] oraz oddzielne dla silnika spalinowego [liczba motogodzin pracy] tj. silnik lokomotywy pracuje także na postoju, a przebieg pojazdu pozostaje niezmienny.
Proces realizacji napraw P4 dla całej floty był procesem skomplikowanym i długotrwałym, na który rzutowała dostępność silników spalinowych. Z uwagi ma rotację silników zamawiający nie mógł przewidzieć, jaki silnik trafi ostatecznie do konkretnej lokomotywy. Ta sytuacja była niezależna od działań zamawiającego. Wskazania wymaga, że nie ma silników rezerwowych, które mogłyby być wykorzystane celem wcześniejszego przygotowania się do realizacji czynności utrzymaniowych na pozostałych silnikach, tj. brak sprawnego silnika implikuje brak sprawnej lokomotywy do eksploatacji. Nieprzewidywalność dostępności sprawnych silników bezpośrednio wpływała na dostępność lokomotyw, co stanowiło wyjątkową okoliczność, niezależną od Zamawiającego. Natychmiastowe udzielenie zamówienia jest konieczne celem zapewnienia dostępności lokomotyw do eksploatacji i tym samym zapewnienia realizacji RJ oraz ciągłości przewozów, szczególnie na odcinkach niezelektryfikowanych.
Wartość prac to 5 500 000,00 PLN.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze