Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne pociągi Stadler Flirt SŽ 610 DMG we flocie Kolei Słoweńskich

inforail
02.08.2025 19:30
0 Komentarzy

Słoweńskie Koleje (Slovenske železnice) kontynuują proces unowocześniania swojego taboru pasażerskiego. Już sześć nowych zespołów trakcyjnych Stadler SŽ 610 DMG (podseria 100) kursuje w regularnym ruchu, a kolejne dwa pojazdy zostaną dostarczone wkrótce.

Do końca 2025 roku przewoźnik planuje odebrać wszystkie 20 jednostek zamówionych w ramach dodatkowej umowy.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest zakończenie dostaw wszystkich 20 nowych jednostek Stadler SŽ 610 DMG?
  2. Jakie konkretne trasy zostaną w przyszłości zelektryfikowane, by umożliwić wykorzystanie bimodalnych pojazdów?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów przyniosą nowe wagony planowane do wprowadzenia w 2028 roku?

Pożegnanie z przestarzałymi jednostkami

Nowe zespoły trakcyjne będą sukcesywnie zastępować starsze pojazdy eksploatowane na niezelektryfikowanych liniach regionalnych – jednostki SŽ 711, SŽ 713 i SŽ 813. Dzięki temu pasażerowie zyskają nie tylko wyższy komfort podróży, ale również nowoczesne wyposażenie i większą niezawodność obsługi na mniej zurbanizowanych trasach kolejowych.

Nowoczesność z myślą o przyszłości

Nowe pojazdy SŽ 610 podserii 1xx przypominają zewnętrznie starsze jednostki tej samej serii (0xx), ale zostały ulepszone m.in. w zakresie wyposażenia, systemu napędowego i konstrukcji drzwi. Co ważne, jednostki te są fabrycznie przygotowane do ewentualnej przyszłej przebudowy na pojazdy bimodalne (spalinowo-elektryczne). Taka możliwość pozwoli elastycznie dostosować tabor do planowanej elektryfikacji niektórych tras regionalnych, takich jak Ljubljana–Kamnik czy Ljubljana–Novo mesto–Metlika.

Obecny tabor Stadlera w Słowenii

Od 2022 roku tabor Słoweńskich Kolei powiększył się o 21 zespołów trakcyjnych Stadler Flirt DMG (SŽ 610), 21 elektrycznych zespołów wielosystemowych Stadler Flirt EMG (SŽ 510) oraz 10 piętrowych zespołów Stadler Kiss EMG (SŽ 313). Nowe dostawy pozwalają systematycznie odmładzać flotę i oferować pasażerom nowy standard podróżowania, zarówno na liniach regionalnych, jak i dalekobieżnych.

Plany na przyszłość – nowe lokomotywy i wagony

W ramach nowego cyklu inwestycyjnego Slovenske železnice planują zakup interoperacyjnych elektrycznych lokomotyw oraz 20 nowoczesnych wagonów pasażerskich, które mają zostać dostarczone w 2028 roku. Będą one przystosowane do obsługi zarówno ruchu krajowego, jak i międzynarodowego. Nowe wagony zaoferują:

  • możliwość przewozu rowerów,
  • dostęp do Wi-Fi,
  • system informacji pasażerskiej i rezerwacyjnej,
  • udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością,
  • a część z nich także przestrzeń restauracyjną.

Nowy tabor pozwoli Słoweńskim Kolejom – sekcji przewozów pasażerskich – jeszcze aktywniej włączyć się w rynek międzynarodowych połączeń kolejowych, oferując standard na poziomie europejskim.

Komentarze