Kolejne Flirty dla Kolei Mazowieckich w produkcji. Trwają odbiory pudeł
Na początku września zakończyły się kolejne odbiory – tym razem kompletu polakierowanych pudeł do produkcji dziesiątego i jedenastego pojazdu. To ważny etap realizacji jednej z największych inwestycji taborowych w historii Spółki Koleje Mazowieckie.
Koleje Mazowieckie sukcesywnie realizują założenia polityki taborowej, opartej na inwestycjach w zakup nowych pojazdów kolejowych. Aktualnie są odbierane komplety pudeł pojazdów produkowanych w ramach umowy na dostawę 14 sztuk EZT ER160, produkcji Stadler.
Rozkład jazdy:
75 ezt-ów
Na zakup 75 EZT o łącznej wartości ponad 4,8 mld zł składają się umowy realizowane w ramach dwóch odrębnych postepowań przetargowych:
- zakup 25 pięcioczłonowych EZT (w transzach: 10 EZT, 15 EZT). Łączna wartość kontraktu po skorzystaniu ze wszystkich opcji zawartych w umowie wyniesie 1,6 mld zł.
- zakup 50 pięcioczłonowych EZT (w transzach: 11 EZT I, 14 EZT I, 11 EZT II, 14 EZT II). Łączna wartość kontraktu po skorzystaniu ze wszystkich opcji zawartych w umowie wyniesie 3,2 mld zł.
Spółka KM w ramach planowanego zakupu 75 sztuk EZT podpisała już ze Stadler Polska umowy realizacyjne na zakup 50 sztuk EZT oraz na zakup 14 pojazdów (II). Łącznie są to 64 pojazdy.
Wszystkie te 64 pojazdy mają zagwarantowane wsparcie unijne w łącznej kwocie 1,5 mld zł.
Przyznane dotychczas dofinansowanie ze środków unijnych na zakup 64 pojazdów pochodzi
z dwóch źródeł:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – dofinansowanie zakupu 35 sztuk EZT (10 EZT, 11 EZT I, 14 EZT I) w kwocie ponad 1 mld zł.
- Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 – dofinansowanie zakupu 29 sztuk EZT (15 EZT, 14 EZT II) w kwocie blisko 0,5 mld zł.
Spółka KM jeszcze w roku 2025 r. planuje aplikować o środki UE na zakup ostatnich 11 sztuk EZT (II) w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko 2021-2027. Pozwoli to Spółce KM w pełni zrealizować zakup 75 sztuk pojazdów z udziałem środków z UE.
Pudła pojazdów FLIRT powstają z aluminium – materiału lżejszego od stali, co pozwala ograniczyć koszty użytkowania przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych norm europejskich dotyczących wytrzymałości (EN 12663-1) i bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).
Nowe pojazdy zapewnią pasażerom wyższy komfort podróży. Zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, gniazdka i porty USB, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Ich konstrukcja będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. FLIRT-y spełniają również najwyższe standardy ekologiczne, wspierając rozwój zrównoważonego transportu w regionie.
– Realizacja tego kontraktu to dowód, że konsekwentnie stawiamy na rozwój i modernizację naszego parku taborowego. Chcemy, aby mieszkańcy Mazowsza podróżowali szybko, wygodnie i bezpiecznie. Nowe pojazdy są odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne regionu – podkreśla Czesław Sulima, Członek Zarządu Kolei Mazowieckich.
- Realizacja zamówienia dla Kolei Mazowieckich przebiega zgodnie z planem. W naszym siedleckim zakładzie, na różnych etapach produkcji jest już 11 pojazdów. Aktualnie odbywają się odbiory pudeł do budowy pojazdów 10 i 11, a pierwsze gotowe pojazdy niebawem trafią na testy typu – mówi Sylwia Posiadała, Starszy Kierownik Projektu odpowiedzialna za projekt Kolei Mazowieckich w Stadler Polska.
Umowy na dostawę łącznie do 75 nowych EZT to kolejny milowy krok w historii Spółki, po wcześniejszym kontrakcie na 61 pojazdów i ważny element długofalowej strategii inwestycyjnej Kolei Mazowieckich.
Komentarze