Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie mają już urządzenie do mycia taboru

inforail
25.10.2018 13:30
0 Komentarzy

W katowickiej bazieKolei Śląskich zaczęła działać przejezdna myjka dla taboru kolejowego. Torozwiązanie problemu często brudnych z zewnątrz pociągów przewoźnika, na co odkilku lat skarżyli się pasażerowie.

W czwartek Koleje Śląskie poinformowały o planowanej napiątek prezentacji gotowego urządzenia. Początkowo, wiosną br. spółka planowałazamówienie myjki w procedurze tzw. zapytania ofertowego. Ponieważ jednak wtamtym postępowaniu nie wpłynęło żadne zgłoszenie, spółka zdecydowała się nazamówienie z wolnej ręki.

Ostatecznie montaż urządzenia dostarczonego przez spółkęSultof trwał m.in. we wrześniu i październiku. Minimalna dobowa przepustowośćmyjki ma wynosić 10 pojazdów 75-metrowych (to długość czteroczłonowego pociąguelektrycznego typu elf, z jakich m.in. korzystają Koleje Śląskie).

Zgodnie z informacjami udzielanymi w toku proceduryzapytania ofertowego, myjka eksploatowana będzie w temperaturachumożliwiających mycie przy temperaturze na zewnątrz 0 stopni Celsjusza. Wartaok. 1 mln zł umowa obejmuje m.in. sześcioletnie utrzymanie urządzenia.

Montaż myjki wiąże się z rozwojem katowickiej bazynależącego do woj. śląskiego przewoźnika. Działająca od 2012 r. spółka zaczęłakorzystać z zaplecza byłej bazy śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych wKatowicach dopiero w grudniu 2016 r. Od tego czasu przeniosła tam swoją bazętaborową z miejscowości Łazy; następnie także administrację – z budynków wcentrum Katowic.

To część projektu KŚ mającego sprzyjać większej efektywnościzarządzania taborem i obniżeniu kosztów operacyjnych. Wśród korzyści zezlokalizowania w jednym miejscu, w centrum regionu, kompleksowego zapleczautrzymaniowo-naprawczego jest m.in. uporządkowanie i ograniczenie liczbyprzejazdów technicznych.

Baza przy ul. Raciborskiej jest docelowym miejscem obsługi inapraw wszystkich używanych przez przewoźnika pojazdów. Już w czasieprzeprowadzki do tego miejsca spółka zapowiadała, że docelowo zostanie tam zainstalowanaprzejezdna myjka.

Problem brudnych z zewnątrz pociągów przewoźnika, który marozwiązać nowa myjka, regularnie przewijał się w ostatnich latach przezregionalne media. Inny, związany z wiekiem niektórych eksploatowanych przez KŚpociągów, stopniowo rozwiązuje odbiór nowych pojazdów bydgoskiej Pesy – zzamówienia z 2016 r. (odbiory te są opóźnione; producent zapewnia taborzastępczy).

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Rocznybudżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje wieloletniaumowa woj. śląskiego ze spółką, zakładająca roczną dotację do wykonywanychprzez nią przewozów kolejowych w regionie na poziomie do 140 mln zł. W połowieub. roku zarząd woj. śląskiego zdecydował o aneksowaniu umowy, m.in. wydłużonotermin jej obowiązywania z 31 grudnia 2025 r. – do 31 grudnia 2030 r.


Komentarze