Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Podkarpackie czy Polregio? Jest jasna deklaracja władz województwa

inforail
02.09.2025 08:30
0 Komentarzy

Ponad 4,4 mln pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z pociągów kursujących na Podkarpaciu. Jak podkreślił podczas sesji sejmiku województwa podkarpackiego wicemarszałek Piotr Pilch, to efekt konsekwentnych inwestycji w nowoczesny tabor oraz rozwój siatki połączeń.

Według danych przedstawionych przez Pilcha, tylko w pierwszym półroczu 2025 roku z usług kolei w regionie skorzystało już 2,3 mln osób.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki zdaniem władz województwa wpłynęły na wzrost liczby pasażerów kolei na Podkarpaciu?
  2. Które linie i projekty kolejowe cieszą się największą popularnością w regionie?
  3. Jakie inwestycje infrastrukturalne mają największe znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w najbliższych latach?
Pociąg podkarpackie
Pociąg podkarpackie

Rośnie liczba podróżnych

Jest więc szansa, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego – ocenił. Obecnie w regionie uruchamianych jest średnio 171 pociągów dziennie.

Największą popularnością w 2024 r. cieszyła się linia Rzeszów–Przemyśl, którą wybrało ponad 2,1 mln pasażerów. Dużym zainteresowaniem cieszy się również Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA) – w ubiegłym roku przewiozła 1,3 mln osób, a w pierwszej połowie 2025 r. już ponad 730 tys. pasażerów.

PKA – inwestycja za setki milionów

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna kursuje w pięciu głównych kierunkach z Rzeszowa: do Dębicy, Przeworska, Strzyżowa, Kolbuszowej oraz na lotnisko w Jasionce. W ramach projektu, którego koszt wyniósł ponad 840 mln zł, wybudowano 13 nowych przystanków oraz zakupiono 10 szynobusów. Obecnie PKA oferuje 116 połączeń dziennie.

Samorząd województwa dysponuje łącznie 49 pojazdami kolejowymi, w tym 29 elektrycznymi i 16 spalinowymi.

Polregio pozostaje operatorem

Wicemarszałek poinformował, że trwają prace nad rozstrzygnięciem przetargu na obsługę połączeń w latach 2027–2031. Jedyną ofertę złożyło Polregio – na kwotę niespełna 900 mln zł, czyli mniej, niż zakładał budżet samorządu. Jednocześnie Pilch wykluczył powołanie własnej spółki przewozowej – współpraca z Polregio będzie kontynuowana.

Inwestycje w infrastrukturę

Na Podkarpaciu realizowane są także duże inwestycje kolejowe. Największą z nich jest rewitalizacja linii Jasło–Nowy Zagórz o wartości ok. 2 mld zł. Projekt zakłada budowę trzech tuneli i trzech wiaduktów, modernizację 18 stacji i przystanków oraz budowę sześciu nowych przystanków. Od grudnia część trasy zostanie zamknięta, a pasażerowie skorzystają z autobusowej komunikacji zastępczej.

Drugą kluczową inwestycją jest modernizacja linii nr 68 Stalowa Wola–Przeworsk, której koszt szacuje się na 200 mln zł. W ramach prac powstanie m.in. nowy most na Wisłoku.

Komentarze