Koleje Podkarpackie czy Polregio? Jest jasna deklaracja władz województwa
Ponad 4,4 mln pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z pociągów kursujących na Podkarpaciu. Jak podkreślił podczas sesji sejmiku województwa podkarpackiego wicemarszałek Piotr Pilch, to efekt konsekwentnych inwestycji w nowoczesny tabor oraz rozwój siatki połączeń.
Według danych przedstawionych przez Pilcha, tylko w pierwszym półroczu 2025 roku z usług kolei w regionie skorzystało już 2,3 mln osób.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki zdaniem władz województwa wpłynęły na wzrost liczby pasażerów kolei na Podkarpaciu?
- Które linie i projekty kolejowe cieszą się największą popularnością w regionie?
- Jakie inwestycje infrastrukturalne mają największe znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w najbliższych latach?
Rośnie liczba podróżnych
– Jest więc szansa, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego – ocenił. Obecnie w regionie uruchamianych jest średnio 171 pociągów dziennie.
Największą popularnością w 2024 r. cieszyła się linia Rzeszów–Przemyśl, którą wybrało ponad 2,1 mln pasażerów. Dużym zainteresowaniem cieszy się również Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA) – w ubiegłym roku przewiozła 1,3 mln osób, a w pierwszej połowie 2025 r. już ponad 730 tys. pasażerów.
PKA – inwestycja za setki milionów
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna kursuje w pięciu głównych kierunkach z Rzeszowa: do Dębicy, Przeworska, Strzyżowa, Kolbuszowej oraz na lotnisko w Jasionce. W ramach projektu, którego koszt wyniósł ponad 840 mln zł, wybudowano 13 nowych przystanków oraz zakupiono 10 szynobusów. Obecnie PKA oferuje 116 połączeń dziennie.
Samorząd województwa dysponuje łącznie 49 pojazdami kolejowymi, w tym 29 elektrycznymi i 16 spalinowymi.
Polregio pozostaje operatorem
Wicemarszałek poinformował, że trwają prace nad rozstrzygnięciem przetargu na obsługę połączeń w latach 2027–2031. Jedyną ofertę złożyło Polregio – na kwotę niespełna 900 mln zł, czyli mniej, niż zakładał budżet samorządu. Jednocześnie Pilch wykluczył powołanie własnej spółki przewozowej – współpraca z Polregio będzie kontynuowana.
Inwestycje w infrastrukturę
Na Podkarpaciu realizowane są także duże inwestycje kolejowe. Największą z nich jest rewitalizacja linii Jasło–Nowy Zagórz o wartości ok. 2 mld zł. Projekt zakłada budowę trzech tuneli i trzech wiaduktów, modernizację 18 stacji i przystanków oraz budowę sześciu nowych przystanków. Od grudnia część trasy zostanie zamknięta, a pasażerowie skorzystają z autobusowej komunikacji zastępczej.
Drugą kluczową inwestycją jest modernizacja linii nr 68 Stalowa Wola–Przeworsk, której koszt szacuje się na 200 mln zł. W ramach prac powstanie m.in. nowy most na Wisłoku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze