Koleje Mazowieckie stopniowo będą wycofywać najstarsze jednostki
Koleje Mazowieckie kontynuują proces modernizacji swojego taboru. Prezes przewoźnika, Robert Stępień, o podpisaniu dwóch kluczowych umów, które przyczynią się do unowocześnienia floty pojazdów i poprawy komfortu podróży na Mazowszu.
Obie umowy podpisano 12 marca 2025 roku w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie zakup nowych pociągów elektrycznych Flirt trzeciej generacji od Stadlera?
- W jaki sposób nowe szynobusy PESA Bydgoszcz poprawią jakość transportu na niezelektryfikowanych trasach Mazowsza?
- Jakie są główne wyzwania związane z modernizacją taboru Kolei Mazowieckich i jakie działania podejmuje przewoźnik, aby je przezwyciężyć?
Nowe pociągi elektryczne od Stadlera
Pierwsza umowa dotyczy zakupu 14 pięcioczłonowych pojazdów elektrycznych Flirt trzeciej generacji produkowanych przez firmę Stadler. Inwestycja ta jest wspierana ze środków unijnych w ramach współpracy z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych. Nowe pojazdy wpisują się w strategię modernizacji taboru Kolei Mazowieckich i uzupełnią dotychczasowe składy tego typu, które już od kilku lat kursują na trasach województwa mazowieckiego.
Podpisanie umowy wykonawczej oznacza, że kolejne nowoczesne składy pojawią się na mazowieckich torach, podnosząc jakość podróży dla pasażerów. Nowe pociągi będą bardziej pojemne, co pozwoli na przewóz większej liczby pasażerów i poprawi komfort podróżowania.
Zakup nowych szynobusów od PESA Bydgoszcz
Drugim ważnym elementem inwestycji jest zakup sześciu pojazdów spalinowych, tzw. szynobusów, od polskiego producenta – PESA Bydgoszcz. Zakup ten finansowany jest przez Województwo Mazowieckie, natomiast Koleje Mazowieckie podpisały umowę w imieniu samorządu z bydgoskim producentem.
Nowe szynobusy będą obsługiwać trasy niezelektryfikowane, zapewniając sprawniejszy transport pasażerów na mniej rozwiniętych odcinkach sieci kolejowej. Pociągi te będą kursować m.in. na trasach:
- Tłuszcz – Sierpc – Płock,
- Ostrów Mazowiecka – Chorzele,
- Warszawa – Czeremcha (odcinek Siedlce – Czeremcha bez trakcji elektrycznej).
Dzięki nowym szynobusom przewoźnik poprawi jakość transportu na tych liniach oraz umożliwi pasażerom wygodniejsze podróże do miejscowości oddalonych od głównych arterii kolejowych.
Modernizacja floty i jej znaczenie dla pasażerów
Robert Stępień podkreślał, że Koleje Mazowieckie 20 lat temu rozpoczynały działalność ze starym taborem, a dzisiejsze inwestycje pozwolą na jego wymianę i dalsze unowocześnienie przewozów. W ciągu najbliższych trzech-czterech lat do użytku trafi kilkadziesiąt nowych pojazdów, a najstarsze jednostki stopniowo będą wycofywane z eksploatacji.
Chociaż modernizacja taboru pozwala na zwiększenie komfortu podróży, prezes Kolei Mazowieckich zaznacza, że zagęszczenie kursów nie zawsze zależy wyłącznie od przewoźnika. Przepustowość linii, szczególnie w Warszawie na trasach średnicowych, stanowi dodatkowy czynnik ograniczający. Jednak nowoczesne, pojemniejsze składy pozwolą na przewóz większej liczby pasażerów, co przełoży się na lepszy komfort podróży.
Dzięki realizowanym inwestycjom Koleje Mazowieckie dążą do poprawy jakości usług i dostosowania swojego taboru do współczesnych standardów transportowych, oferując pasażerom nowoczesne i wygodne pojazdy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze