Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie chcą wozić pasażerów nad Bałtyk co najmniej do 2030 roku

inforail
13.07.2025 15:30
0 Komentarzy

Koleje Dolnośląskie planują przedłużenie komercyjnego połączenia między Wrocławiem Głównym a Świnoujściem. Wniosek w tej sprawie został złożony do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego 27 czerwca 2025 r., a usługa ma być kontynuowana latem przyszłego roku.

Przewozy realizowane będą w okresie wakacyjnym aż do końca sierpnia 2030 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie okresy w poszczególnych latach obejmuje planowane kursowanie pociągów Kolei Dolnośląskich na trasie Wrocław – Świnoujście?
  2. Którymi liniami kolejowymi będą poruszać się pociągi w ramach nowego połączenia?
  3. Jakie typy taboru planują wykorzystać Koleje Dolnośląskie do obsługi tej relacji?
Pociąg Kolei Dolnośląskich do Świnoujścia
Pociąg Kolei Dolnośląskich do Świnoujścia/foto: KD

Trasa i terminy kursowania

Oferta przewozowa Kolei Dolnośląskich ma objąć trasę:
Wrocław Główny – Legnica – Rudna Gwizdanów – Zielona Góra – Szczecin Dąbie – Świnoujście.

Zgodnie z dokumentacją, przewozy będą realizowane wyłącznie w letnich rozkładach jazdy, w soboty i niedziele oraz w wybrane dni świąteczne. Przewidziane są następujące okresy kursowania:

  • 2026: od 27 czerwca do 30 sierpnia (soboty i niedziele),
  • 2027: od 26 czerwca do 29 sierpnia (soboty i niedziele),
  • 2028: od 17 czerwca do 3 września (soboty i niedziele) oraz 15 czerwca i 15 sierpnia,
  • 2029: od 23 czerwca do 2 września (soboty i niedziele) oraz 15 sierpnia,
  • 2030: od 22 czerwca do 1 września (soboty i niedziele) oraz 20 czerwca i 15 sierpnia.

Trasa przejazdu i linie kolejowe

Zgodnie z powiadomieniem, pociągi będą kursować następującymi odcinkami linii kolejowych:

  1. LK nr 273: Wrocław Główny – Wrocław Muchobór – Rudna Gwizdanów – Szczecin Podjuchy,
  2. LK nr 275: Wrocław Muchobór – Legnica,
  3. LK nr 289: Legnica – Rudna Gwizdanów,
  4. LK nr 428: Szczecin Podjuchy – Szczecin Dąbie,
  5. LK nr 401: Szczecin Dąbie – Świnoujście.

Wszystkie trasy znajdują się pod zarządem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A..

Przewidziany tabor i przepustowość

W przewozach mają być wykorzystywane jednostki z serii:

  • 45WE / 48WEc (seria podstawowa),
  • 36WEa/h,
  • 31WE.

Zestawienie pojazdów może być dostosowywane do warunków eksploatacyjnych oraz liczby pasażerów. Planowana pojemność jednego połączenia to 249 pasażerów w składzie 45WE.

Procedura otwartego dostępu

Koleje Dolnośląskie złożyły wniosek o przyznanie tzw. otwartego dostępu na tej trasie. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1795, Urząd Transportu Kolejowego powiadomił właściwe organy i przedsiębiorstwa kolejowe wykonujące przewozy użyteczności publicznej o możliwości zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Termin na wniesienie takiego wniosku to miesiąc od daty doręczenia jawnej wersji powiadomienia zainteresowanym podmiotom .

Jeśli żaden z uprawnionych podmiotów nie zgłosi zastrzeżeń dotyczących wpływu nowego połączenia na istniejące usługi publiczne, Urząd Transportu Kolejowego może wydać decyzję przyznającą otwarty dostęp. W takim przypadku Koleje Dolnośląskie uzyskają możliwość dalszej realizacji regularnych komercyjnych przewozów na atrakcyjnej turystycznie trasie, łączącej Dolny Śląsk z nadmorskim Świnoujściem. O tym połączeniu pisaliśmy już w InfoRail.pl.

Komentarze