Koleje Dolnośląskie chcą wozić pasażerów nad Bałtyk co najmniej do 2030 roku
Koleje Dolnośląskie planują przedłużenie komercyjnego połączenia między Wrocławiem Głównym a Świnoujściem. Wniosek w tej sprawie został złożony do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego 27 czerwca 2025 r., a usługa ma być kontynuowana latem przyszłego roku.
Przewozy realizowane będą w okresie wakacyjnym aż do końca sierpnia 2030 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie okresy w poszczególnych latach obejmuje planowane kursowanie pociągów Kolei Dolnośląskich na trasie Wrocław – Świnoujście?
- Którymi liniami kolejowymi będą poruszać się pociągi w ramach nowego połączenia?
- Jakie typy taboru planują wykorzystać Koleje Dolnośląskie do obsługi tej relacji?
Trasa i terminy kursowania
Oferta przewozowa Kolei Dolnośląskich ma objąć trasę:
Wrocław Główny – Legnica – Rudna Gwizdanów – Zielona Góra – Szczecin Dąbie – Świnoujście.
Zgodnie z dokumentacją, przewozy będą realizowane wyłącznie w letnich rozkładach jazdy, w soboty i niedziele oraz w wybrane dni świąteczne. Przewidziane są następujące okresy kursowania:
- 2026: od 27 czerwca do 30 sierpnia (soboty i niedziele),
- 2027: od 26 czerwca do 29 sierpnia (soboty i niedziele),
- 2028: od 17 czerwca do 3 września (soboty i niedziele) oraz 15 czerwca i 15 sierpnia,
- 2029: od 23 czerwca do 2 września (soboty i niedziele) oraz 15 sierpnia,
- 2030: od 22 czerwca do 1 września (soboty i niedziele) oraz 20 czerwca i 15 sierpnia.
Trasa przejazdu i linie kolejowe
Zgodnie z powiadomieniem, pociągi będą kursować następującymi odcinkami linii kolejowych:
- LK nr 273: Wrocław Główny – Wrocław Muchobór – Rudna Gwizdanów – Szczecin Podjuchy,
- LK nr 275: Wrocław Muchobór – Legnica,
- LK nr 289: Legnica – Rudna Gwizdanów,
- LK nr 428: Szczecin Podjuchy – Szczecin Dąbie,
- LK nr 401: Szczecin Dąbie – Świnoujście.
Wszystkie trasy znajdują się pod zarządem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A..
Przewidziany tabor i przepustowość
W przewozach mają być wykorzystywane jednostki z serii:
- 45WE / 48WEc (seria podstawowa),
- 36WEa/h,
- 31WE.
Zestawienie pojazdów może być dostosowywane do warunków eksploatacyjnych oraz liczby pasażerów. Planowana pojemność jednego połączenia to 249 pasażerów w składzie 45WE.
Procedura otwartego dostępu
Koleje Dolnośląskie złożyły wniosek o przyznanie tzw. otwartego dostępu na tej trasie. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1795, Urząd Transportu Kolejowego powiadomił właściwe organy i przedsiębiorstwa kolejowe wykonujące przewozy użyteczności publicznej o możliwości zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Termin na wniesienie takiego wniosku to miesiąc od daty doręczenia jawnej wersji powiadomienia zainteresowanym podmiotom .
Jeśli żaden z uprawnionych podmiotów nie zgłosi zastrzeżeń dotyczących wpływu nowego połączenia na istniejące usługi publiczne, Urząd Transportu Kolejowego może wydać decyzję przyznającą otwarty dostęp. W takim przypadku Koleje Dolnośląskie uzyskają możliwość dalszej realizacji regularnych komercyjnych przewozów na atrakcyjnej turystycznie trasie, łączącej Dolny Śląsk z nadmorskim Świnoujściem. O tym połączeniu pisaliśmy już w InfoRail.pl.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze