Kolej Dużych Prędkości na odcinku Warszawa–Łódź bliżej realizacji. CPK podał szczegóły
Fragment linii kolejowej „Y”, który do 2032 roku połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, a do 2035 roku także Poznań i Wrocław, to obecnie najbardziej zaawansowany element programu Kolei Dużych Prędkości realizowanego przez Centralny Port Komunikacyjny.
Projekt, stanowiący kluczową część komponentu kolejowego CPK, już teraz uzyskał około 500 mln zł wsparcia unijnego na prace studialne i projektowe, w tym 280 mln zł na odcinek Warszawa–Łódź.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne korzyści dla pasażerów i gospodarki przyniesie uruchomienie linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem?
- W jaki sposób CPK planuje zapewnić finansowanie inwestycji po 2028 roku, gdy rozpoczną się zasadnicze roboty budowlane?
- Jakie działania są podejmowane, aby zminimalizować wpływ budowy linii „Y” na mieszkańców terenów objętych inwestycją?
Kluczowy etap inwestycji – odcinek Warszawa–Łódź
Przedstawiciele CPK poinformowali, że projektowanie pierwszego fragmentu linii dużych prędkości w Polsce postępuje zgodnie z harmonogramem. Jeszcze na przełomie 2025 i 2026 roku spółka planuje ogłosić przetargi na projekt wykonawczy i roboty budowlane dla dwóch pierwszych odcinków między Warszawą i Łodzią. Jak podkreślił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, inwestycja od początku ma silne wsparcie Unii Europejskiej i jest wpisana do sieci transportowej TEN-T, co umożliwia starania o kolejne dofinansowania.
Kolejne wnioski o miliardowe wsparcie UE
CPK przygotowuje się do złożenia nowych wniosków do Komisji Europejskiej o miliardowe dotacje z instrumentu CEF „Łącząc Europę” na budowę linii Warszawa–Łódź i drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Kolejny nabór w ramach programu planowany jest na 2026 rok.
– Nasza inwestycja ma zabezpieczone finansowanie w uchwalonym przez Radę Ministrów Programie Wieloletnim CPK na lata 2024–2032. Środki unijne stanowią tu niezwykle ważny element – to dzięki nim możliwa będzie budowa kolei w standardzie XXI wieku – zaznaczył dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Unijne środki już wspierają prace projektowe
W połowie 2023 roku Komisja Europejska przyznała CPK 280 mln zł z programu CEF 2 na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Warszawa–Łódź. Łącznie spółka uzyskała już około 500 mln zł unijnego wsparcia.
Jak wyjaśnił Marcin Michalski, członek zarządu ds. finansowych, CPK może obecnie korzystać wyłącznie z funduszy CEF, ale prowadzi działania, które mają otworzyć dostęp również do środków z programu FEnIKS w perspektywie 2028–2034.
– Chcemy, by CPK korzystało z szerokiego wachlarza instrumentów unijnych, podobnie jak inne kluczowe inwestycje infrastrukturalne w Europie – podkreślił Michalski.
Osiem przetargów i szeroki zakres prac
Spółka CPK planuje łącznie osiem postępowań przetargowych w ramach projektu KDP Warszawa–Łódź – sześć dotyczących zasadniczych robót budowlanych oraz dwa obejmujące systemy sterowania ruchem, teletechnikę i sieć trakcyjną. Dodatkowo jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na prace archeologiczne dla całego odcinka „Y”.
W pierwszej kolejności ruszą postępowania dla dwóch fragmentów:
- Warszawa Zachodnia – Konotopa (18 km),
- Konotopa – CPK z łącznicą Parzniew–Kotowice (13 km).
W 2026 roku zaplanowano kolejne cztery przetargi na budowę odcinków pomiędzy węzłem CPK a Łodzią – w sumie około 75 km torów dużych prędkości, w tym fragment przez Brzeziny do Łodzi.
Finansowanie i zakres programu
Na komponent kolejowy CPK rząd przeznaczył ponad 76 mld zł, co stanowi około 2/3 całego Programu Wieloletniego.
– Studia wykonalności, pozyskiwanie decyzji lokalizacyjnych i same roboty budowlane to proces rozpisany na lata. Pracuje nad tym zespół ekspertów z CPK i partnerzy zewnętrzni – zaznaczył Piotr Rachwalski, członek zarządu ds. inwestycji kolejowych.
Postępy formalne i pozyskiwanie nieruchomości
Dla 140-kilometrowego odcinka Warszawa–Łódź spółka złożyła już 8 z 12 planowanych wniosków o decyzję lokalizacyjną. Odcinek ten jako pierwszy objęty jest Kolejowym Programem Dobrowolnych Nabyć (KPDN).
Dotąd CPK pozyskało 136 działek o łącznej powierzchni 145 hektarów, a do programu przystąpiło ponad 95% właścicieli nieruchomości znajdujących się na trasie planowanej linii.
– Postęp prac to efekt zaangażowania całego zespołu – od planistów po specjalistów ds. wykupu gruntów. Wierzę, że ten projekt zakończy się pełnym sukcesem – mówiła Justyna Mikołajczyk, zastępca dyrektora Portfela Warszawa–Łódź–CPK.
Szybsze i nowoczesne podróże
Budowa linii KDP Warszawa–Łódź przyniesie ogromne korzyści dla pasażerów. Czas przejazdu między obiema stolicami regionów skróci się z ok. 70 do 40 minut, a podróż z Warszawy do Lotniska CPK zajmie mniej niż 20 minut. Po ukończeniu całej linii „Y” podróżni z Poznania i Wrocławia do Warszawy dotrą w 1 godzinę i 40 minut, czyli o połowę szybciej niż dziś.
Lotnisko CPK i odcinek KDP Warszawa–Łódź mają zostać uruchomione pod koniec 2032 roku, natomiast połączenia z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania mają być gotowe do końca 2035 roku.
Projekt stanowi jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Polski i ma kluczowe znaczenie dla integracji krajowego systemu transportowego z europejską siecią kolei dużych prędkości.













Komentarze