Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy rozstrzygnięcie przetargu na piętrowe ezt-y dla PKP Intercity? Prezes Malinowski podał termin

inforail
02.01.2025 08:45
0 Komentarzy

PKP Intercity kontynuuje ambitne plany modernizacji swojego taboru, wchodząc w nową fazę przetargu na zakup piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).

To przedsięwzięcie ma na celu uzupełnienie oferty przewoźnika, umożliwiając bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz sprostanie rosnącym wymaganiom pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trasy międzyregionalne będą obsługiwane przez nowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne zakupione przez PKP Intercity?
  2. Jakie etapy i terminy realizacji przetargu na piętrowe EZT przewiduje harmonogram przedstawiony przez prezesa Janusza Malinowskiego?
  3. W jaki sposób wprowadzenie piętrowych EZT wpłynie na ofertę przewozową i infrastrukturę PKP Intercity?
Stadler KISS
Stadler KISS

Dialog techniczny i specyfikacja

Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski podkreślił znaczenie tego przetargu dla dalszego rozwoju polskiego transportu kolejowego.

„Zostały złożone trzy wnioski, myślę, że one w najbliższych dniach będą już ocenione i podamy do publicznej wiadomości, jakie firmy zostały dopuszczone do dialogu” – poinformował Malinowski.

Ten etap otwiera drogę do kluczowych rozmów z potencjalnymi wykonawcami.

Proces zakupu piętrowych EZT-ów został zaplanowany w sposób umożliwiający dokładne określenie wymagań technicznych oraz warunków współpracy. Jak zaznaczył prezes PKP Intercity, rozmowy z wybranymi firmami rozpoczną się już po Nowym Roku.

„Po nowym roku zaczniemy rozmawiać z tymi firmami o specyfikacji, o umowie utrzymaniowej” – dodał Malinowski.

Tego typu umowy są kluczowe dla zapewnienia długoterminowej niezawodności nowych pociągów, które będą eksploatowane przez PKP Intercity.

Przetarg zakłada zakup pociągów zdolnych do rozwijania prędkości 200 km/h, co pozwoli na pełne wykorzystanie nowoczesnej infrastruktury kolejowej, jaką dysponuje Polska. To istotne w kontekście planów rozwoju transportu kolejowego, który ma być coraz szybszy, bardziej komfortowy i przyjazny środowisku.

Harmonogram i oczekiwania

Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez prezesa Malinowskiego, PKP Intercity spodziewa się otrzymać oferty od wykonawców na początku drugiego półrocza 2025 roku.

„Zakładamy, że w trzecim kwartale przyszłego roku powinna być szansa na rozstrzygnięcie tego postępowania” – poinformował Prezes PKP Intercity.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowoczesne piętrowe pociągi mogą pojawić się na polskich torach w stosunkowo krótkim czasie, znacząco podnosząc standard podróżowania.

Piętrowe EZT – przyszłość transportu międzyregionalnego

Nowe pociągi piętrowe będą dedykowane obsłudze połączeń międzyregionalnych, takich jak trasy do Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Krakowa czy Lublina. Wprowadzenie piętrowych jednostek umożliwi przewoźnikowi zwiększenie przepustowości na tych trasach, co ma kluczowe znaczenie w obliczu rosnącego zapotrzebowania na podróże koleją.

„Pociągi piętrowe są kupowane na prędkość 200 kilometrów na godzinę, więc będą mogły wykorzystywać parametry tej infrastruktury, po której jedziemy, ale generalnie relacje są ułożone właśnie do Gdyni, do Olsztyna, do Białegostoku, Lublina, Krakowa” – wyjaśnił Malinowski.

Wprowadzenie nowych jednostek pozwoli również na bardziej elastyczne zarządzanie taborem, stanowiąc uzupełnienie dla flagowych pociągów Pendolino, które obsługują najbardziej prestiżowe trasy.

Wyzwania przetargowe

Choć proces przetargowy jest dopiero na początkowym etapie, prezes Malinowski wskazał na jego znaczenie dla całego programu modernizacyjnego PKP Intercity.

„Najpierw rozstrzygniemy, doprowadzimy do końca przetarg na pociągi piętrowe” – powiedział, zaznaczając, że jest to kluczowy krok w strategii rozwoju spółki.

Realizacja tak dużego projektu wymaga jednak pokonania wielu wyzwań, takich jak zapewnienie odpowiedniego finansowania, precyzyjne określenie wymagań technicznych czy wybór najlepszej oferty pod względem jakości i kosztów.

Strategiczna inwestycja w przyszłość

Przetarg na piętrowe EZT to część szerszej strategii modernizacji polskiego transportu kolejowego, która zakłada zwiększenie udziału kolei w krajowym systemie transportowym. Nowe pociągi mają nie tylko zwiększyć komfort podróżowania, ale również przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, co jest szczególnie istotne w kontekście globalnych wyzwań klimatycznych.

PKP Intercity kontynuuje ambitne inwestycje, które mają uczynić polską kolej bardziej konkurencyjną i dostosowaną do wymagań XXI wieku. Przetarg na piętrowe EZT to krok w kierunku nowoczesności, którego efekty będziemy mogli ocenić już w niedalekiej przyszłości.

Komentarze