Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy koniec remontu dworca Łódź Kaliska?

inforail
19.02.2025 08:30
0 Komentarzy

Do połowy br. mają zakończyć się prace przy budowie nowego dworca Łódź Kaliska. Obecnie trwają ostatnie roboty przy montażu elewacji budynku oraz prace związane z budową przyłącza cieplnego, kluczowego dla ostatnich etapów realizacji inwestycji wartej 56,5 mln zł.

Budowa drugiego po Łodzi Fabrycznej najważniejszego dworca kolejowego w mieście trwa od półtora roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne i ekologiczne zostaną zastosowane w nowym budynku dworca Łódź Kaliska?
  2. W jaki sposób nowy dworzec zostanie zintegrowany z tunelem średnicowym i jakie korzyści przyniesie to pasażerom?
  3. Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano w ramach przebudowy dworca Łódź Kaliska?
Łódź Kaliska
Łódź Kaliska/wiz. PKP SA

Prace trwają

"Obecnie kończy się montaż elewacji budynku głównego – blacha miedziana nadaje mu nowoczesny, a jednocześnie prestiżowy wygląd. Prowadzone są też intensywne prace związane z budową przyłącza cieplnego, kluczowego dla dalszych etapów realizacji projektu. Po ich zakończeniu przewiduje się uzyskanie pozwolenia na użytkowanie głównego obiektu" – przekazali przedstawiciele wykonawcy inwestycji SKB LDR.

Dodali, że wkrótce rozpocznie się likwidacja dotychczasowego dworca tymczasowego, dzięki czemu możliwe będzie zagospodarowanie przestrzeni wokół budynku. Powstaną tam nowe chodniki, jezdnie oraz elementy małej architektury, które ułatwią poruszanie się podróżnym i poprawią estetykę otoczenia. Jeszcze w lutym ma rozpocząć się też budowa elewacji wieży zegarowej.

Wszystkie prace budowlane mają zakończyć się do połowy br.

Zgodnie z założeniami projektu przebudowy pozostawiono trójnawowy charakter dworca z bezpośrednim powiązaniem z nowym tunelem łączącym al. Włókniarzy z al. Unii Lubelskiej. Nowy obiekt ma prostą bryłę, przeszkloną od strony placu przydworcowego i parkingu, z elewacją z miedzi oksydowanej. Na parterze znajdzie się część służąca podróżnym: kasy biletowe, poczekalnia i lokale komercyjne. Piętra obu skrzydeł przeznaczono dla spółek kolejowych.

Budynek zostanie wyposażony w nowoczesne instalacje: wyświetlacze przyjazdów i odjazdów, biletomaty, windy. Dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; wśród wprowadzonych usprawnień znajdą się m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany i tabliczki w alfabecie Braille'a.

Zaplanowano również inwestycje w ekologię i bezpieczeństwo: energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe i system wentylacji z klimatyzacją. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiadać będzie system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo zapewnią systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Projekt obejmuje także otoczenie dworca, m.in. budowę parkingu dla podróżnych, i uwzględnia założenia związane ze zwiększeniem przepustowości Łodzi Kaliskiej, którą przewiduje się po zintegrowaniu dworca z tunelem średnicowym. Powstanie także węzeł komunikacyjny, zapewniający sprawne połączenie z transportem miejskim.

Przebudowa łódzkiego dworca realizowana jest w ramach Programu Inwestycji Dworcowych 2016–2023. Wartość inwestycji to 56,5 mln zł. (PAP)

Komentarze