Katastrofy pogodowe z negatywnym wpływem na branżę szynową. Stadler zmuszony do skorygowania prognoz
W ciągu ostatnich pięciu miesięcy Stadler musiał zmierzyć się z trzema poważnymi klęskami pogodowymi, które znacząco wpłynęły na produkcję firmy.
Powodzie w Walencji oraz burze w regionie Valais i Dolnej Austrii zmusiły firmę do zmiany prognoz na przyszłość.
Spis treści:
- Jakie konkretne działania naprawcze podjęła firma Stadler w odpowiedzi na zniszczenia wywołane powodziami i burzami?
- W jaki sposób przerwanie dostaw aluminium przez firmę Constellium wpłynęło na produkcję Stadlera w dłuższym okresie
- Jakie prognozy dotyczące przychodów i marży EBIT firma Stadler miała przed wystąpieniem opisanych katastrof pogodowych?
Powodzie w Walencji i ich skutki
Zakład Stadler w Walencji zatrudnia około 3 000 pracowników, którzy na szczęście nie ucierpieli podczas październikowej katastrofy. Jednak problemy związane z dojazdem do zakładu dla około 400 pracowników z południa Walencji spowodowały zakłócenia w produkcji. Drogi i transport publiczny zostały poważnie uszkodzone, chociaż sam zakład nie został dotknięty przez żywioł. Zewnętrzne magazyny Stadler w Walencji doznały uszkodzeń, a około 30 dostawców odczuło poważne konsekwencje, gdy ich hale produkcyjne i magazyny zostały zalane wodą i błotem. To z kolei wpłynęło na dostawy kluczowych komponentów.
W efekcie Stadler Valencia pracuje obecnie w zmniejszonym tempie, co zmusza firmę do przesunięcia od 150 000 do 200 000 godzin produkcyjnych z 2024 na 2025 rok. Zakłócenia w łańcuchu dostaw uniemożliwiły planowane dostawy pojazdów.
Problemy z dostawcą Constellium
Pod koniec czerwca 2024 roku burza zalała równinę Rodanu, w tym fabrykę Constellium w regionie Valais, która dostarcza Stadlerowi profile aluminiowe. Fabryka była zamknięta przez kilka miesięcy, a 800 ton aluminium musiało zostać zutylizowane. Stadler natychmiast podjął działania zaradcze, a pod koniec października 2024 roku Constellium wznowił dostawy aluminium. Oczekuje się, że zaległości w dostawach zostaną nadrobione do końca sierpnia 2025 roku.
Zniszczony pociąg dwupoziomowy
We wrześniu 2024 roku, po długotrwałych opadach deszczu, doszło do przerwania tamy w Dürnrohr w Dolnej Austrii, co spowodowało zalanie centrum rozruchowego Stadlera. Woda osiągnęła pół metra wysokości, niszcząc nowy dwupoziomowy pociąg ÖBB KISS.
Opóźnienia w Berlinie
Dodatkowym problemem były opóźnienia w dostawach pociągów dla metra berlińskiego. Stadler wygrał przetarg z BVG w 2019 roku, lecz zaskarżenie przetargu przez konkurencyjną firmę Alstom opóźniło podpisanie umowy ramowej o ponad rok. W 2020 roku, tuż po podpisaniu umowy, pandemia Covid-19 przerwała realizację zamówienia, a problemy z oprogramowaniem dodatkowo wydłużyły proces. Do tej pory zamówiono tylko 376 z planowanych 1 500 wagonów, co spowodowało niewykorzystanie pełnych możliwości zakładu w Berlinie-Pankow.
Spadek marży EBIT w 2024 roku
Zgodnie z wstępnymi szacunkami, wymienione wydarzenia przyczynią się do spadku marży EBIT o maksymalnie 2 punkty procentowe w 2024 roku. Wcześniejsze prognozy zakładały marżę EBIT powyżej 5%. Część przychodów z 2024 roku zostanie przeniesiona na 2025 rok, lecz nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu. Stadler przyznaje, że osiągnięcie wcześniejszego celu przychodowego na poziomie 3,5–3,7 miliarda CHF w 2024 roku nie będzie możliwe.
Perspektywy na lata 2025 i 2026
Nie można jeszcze oszacować wpływu tych zdarzeń na lata 2025 i 2026. Stadler jest zmuszony do zawieszenia prognoz na te lata. Nowe wytyczne zostaną przedstawione w pierwszym kwartale 2025 roku po zakończeniu prac nad budżetem na 2025 rok i planowaniem finansowym na lata 2026–2027.
Zamówienia na wysokim poziomie
Pomimo trudności, Stadler ma pełny portfel zamówień. W pierwszej połowie 2024 roku osiągnięto rekordowy poziom zamówień o wartości 26,8 miliarda CHF. Obecnie realizowanych jest 188 nowych zamówień, a 150 kolejnych jest w fazie gwarancyjnej. Dyrektor generalny Markus Bernsteiner zapewnił, że firma podjęła wszelkie niezbędne kroki, aby nadrobić opóźnienia w produkcji spowodowane katastrofami pogodowymi. Stadler pracuje nad programem naprawczym, podobnym do tego, który skutecznie zrealizował podczas pandemii Covid-19 w 2021 roku, gdy dostawy 130 lokomotyw i pociągów zostały opóźnione z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw.
Dzięki tym działaniom, Stadler planuje odbudowę produkcji i wzmocnienie swojej pozycji w przyszłych latach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze