Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kara za zmowę na rynku kolejowym. Komisja Europejska ukarała ČD i ÖBB za utrudnianie konkurencji RegioJet

inforail
12.04.2025 14:30
0 Komentarzy

Komisja Europejska ogłosiła decyzję w sprawie naruszenia przepisów unijnych o konkurencji (art. 101 TFUE) przez České dráhy (ČD) i Österreichische Bundesbahnen (ÖBB).

Firmy zostały ukarane za działania mające na celu utrudnianie dostępu konkurencyjnej spółce RegioJet do używanych wagonów pasażerskich ÖBB – istotnych dla rozwoju jej usług kolejowych w Czechach i na trasie Praga–Wiedeń.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania ČD i ÖBB zostały uznane za naruszenie unijnych przepisów konkurencyjnych?
  2. W jaki sposób ograniczono dostęp RegioJet do używanych wagonów i jakie były tego skutki rynkowe?
  3. Jakie sankcje finansowe nałożyła Komisja Europejska i jakie były okoliczności łagodzące?
Wagon RegioJet
Wagon RegioJet

Zmowa taborowa

W latach 2012–2016 CD i ÖBB brały udział w praktyce uzgodnionej, której celem było ograniczenie ekspansji RegioJet, jednego z niewielu prywatnych przewoźników kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak ustaliła Komisja, spółki manipulowały terminami sprzedaży wagonów, prowadziły zmowę co do ich przeznaczenia oraz wymieniały się informacjami, by uniemożliwić RegioJet zakup nowoczesnego taboru.

Używane wagony ÖBB, wyposażone m.in. w klimatyzację i dostosowane do większych prędkości, były dla RegioJet strategicznie istotne – zarówno do kontynuowania, jak i rozszerzania działalności. Ograniczenie dostępu do tych zasobów miało na celu osłabienie pozycji konkurencyjnej RegioJet na rynku kolejowych przewozów pasażerskich.

Śledztwo Komisji i współpraca ÖBB

Postępowanie rozpoczęło się od kontroli w siedzibach CD i ÖBB w 2016 r. ÖBB skorzystało z programu łagodzenia kar (leniency) i przyznało się do udziału w zmowie, co przyczyniło się do obniżenia nałożonej na nie grzywny o 45%.

Wysokie kary finansowe

W wyniku naruszenia przepisów konkurencyjnych Komisja Europejska nałożyła na przedsiębiorstwa następujące grzywny:

  • České dráhy a.s. (Czechy): 31,94 mln euro
  • ÖBB Holding AG, ÖBB Personenverkehr AG i ÖBB Technische Services GmbH (Austria) – solidarnie: 16,71 mln euro

Wysokość kar oparta była na przychodach z działalności dalekobieżnych przewozów pasażerskich oraz powadze naruszenia, bez zastosowania dodatkowych mnożników odstraszających. Grzywny pozostały znacznie poniżej 10% rocznego globalnego obrotu firm w 2023 roku – limitu wskazanego przez prawo unijne.

Decyzja z przesłaniem

Komisja jasno wskazała, że celem zmowy było zakłócenie konkurencji na rynku kolejowym – zarówno w Czechach, jak i na trasie międzynarodowej. Działania CD i ÖBB uznano za jednolite i ciągłe naruszenie prawa, w pełni odpowiadające definicji kartelu.

Decyzja ma znaczenie precedensowe – pokazuje, że dostęp do taboru może być narzędziem walki konkurencyjnej, a także że Komisja uważnie śledzi nie tylko ceny i warunki usług, ale również praktyki dotyczące zasobów infrastrukturalnych, takich jak używane wagony.

Komentarze