Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jeszcze więcej RegioFoxów w Czechach. Od PESY

inforail
25.07.2025 10:30
0 Komentarzy

Koleje Czeskie (České dráhy) sukcesywnie kontynuują proces modernizacji taboru kolejowego na potrzeby przewozów regionalnych. Do Královéhradeckiego kraju trafiła właśnie kolejna spalinowa jednostka RegioFox wyprodukowana przez polską firmę PESA Bydgoszcz.

To pierwsza z dziesięciu nowych jednostek, które mają zostać dostarczone do końca bieżącego roku. Wraz z już eksploatowanymi 16 pojazdami tego typu, do końca 2025 roku na torach regionu będzie kursować łącznie 26 RegioFoxów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przynosi wprowadzenie nowych jednostek RegioFox w Královéhradeckim kraju?
  2. Na jakich trasach planowane jest pełne wdrożenie RegioFoxów po zakończeniu dostaw?
  3. Jakie cechy techniczne wyróżniają pojazdy RegioFox na tle starszego taboru kolejowego?
RegioFox dla Ceskich drah
RegioFox dla Ceskich drah/foto: CD

Rewolucja taborowa w Královéhradeckim kraju

– Rozpoczynamy drugi rok szeroko zakrojonej wymiany taboru regionalnego w naszym kraju – powiedział Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny ČD. – RegioFoxy są już dobrze znane pasażerom, którzy codziennie korzystają z nich w drodze do pracy, szkoły czy na wycieczki. Na koniec roku będzie ich tu 26, co przełoży się na prawie 3 tysiące miejsc siedzących w bezbarierowych, klimatyzowanych pociągach.

Dostawy RegioFoxów mają zakończyć się w przyszłym roku – wtedy producent dostarczy jeszcze 7 ostatnich pojazdów. Po zakończeniu projektu wymiany taboru aż 75% regionalnych przewozów w kraju będzie obsługiwanych nowoczesnymi pociągami RegioFox i RegioPanter.

– Rozbudowa floty RegioFoxów to istotny krok w kierunku podniesienia jakości transportu kolejowego w regionie – dodał Jan Jarolím, wicemarszałek regionu odpowiedzialny za transport. – Nowe jednostki są wygodne, bezbarierowe, klimatyzowane i zastępują stare, często kilkudziesięcioletnie pojazdy.

RegioFox dla Ceskich drah
RegioFox dla Ceskich drah/foto: CD

RegioFoxy na nowych trasach

Nowe jednostki będą obsługiwać m.in. pociągi osobowe i przyspieszone na linii V2: Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad, w tym również połączenia bezpośrednie z Hradca Králové do Rychnova nad Kněžnou i Solnicy, bez konieczności przesiadki w Častolovicach. Na odcinku Hradec Králové – Častolovice będą kursowały po dwie jednostki sprzęgnięte w jedną całość, podobnie jak już teraz na trasach do Trutnova, Svobody nad Úpou, Náchoda czy Broumova.

Docelowo RegioFoxy będą obsługiwać także linie:

  • Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov
  • Choceň – Týniště nad Orlicí – Náchod – Hronov
  • Hradec Králové – Meziměstí – Broumov
  • Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou

RegioFox: nowoczesność, komfort i ekologia

Jednostki RegioFox to pojazdy nowej generacji, zapewniające pasażerom komfortowe warunki podróży. Są wyposażone m.in. w:

  • klimatyzację
  • wi-fi
  • gniazda elektryczne i porty USB
  • przestrzeń dla dużego bagażu, wózków dziecięcych i rowerów
  • audiowizualny system informacji pasażerskiej

Co więcej, dwa silniki Rolls-Royce w każdej jednostce mogą wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne paliwa HVO. Dzięki temu RegioFoxy należą do najbardziej przyjaznych środowisku spalinowych pociągów w Europie.

Parametry techniczne jednostki RegioFox (serii 847):

  • Liczba miejsc siedzących: 115 (w tym siedzenia składane)
  • Długość: 44,4 m
  • Masa: 83 t
  • Maksymalna prędkość: 120 km/h
  • Liczba silników: 2
  • Moc: 750 kW
  • Przeniesienie napędu: hydrodynamiczne
  • Liczba wózków: 3
  • Liczba drzwi: 4

Rekordowe zamówienie i ekspansja RegioFoxów

České dráhy zamówiły w PESA Bydgoszcz łącznie 106 jednostek RegioFox, z czego 60 zostało już dostarczonych. Spotkać je można nie tylko w Královéhradeckim kraju, ale także w regionach: Południowoczeskim, Pilzneńskim, Pardubickim, Środkowoczeskim, w Pradze oraz na Wysoczyźnie. W tym roku RegioFoxy pojawią się również w większej liczbie na trasach w Pradze i Środkowoczeskim kraju – trafi tam łącznie 8 nowych jednostek.

Nowoczesne „Liški” (czyli „Liski”, jak pieszczotliwie nazywa się RegioFoxy) w połączeniu z siedmioma jednostkami RegioPanter (3 dwuwagonowymi i 4 trzywagonowymi), które kursują już od ubiegłego roku, stanowią kamień milowy w procesie modernizacji czeskiego transportu regionalnego. Do końca 2026 roku flota regionu wzbogaci się o łącznie 40 nowoczesnych jednostek.

Transformacja taborowa Královéhradeckiego kraju nabiera tempa – a pasażerowie zyskują nową jakość podróży.

Komentarze