Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest wykonawca modernizacji linii 202 Gdynia Chylonia – Lębork. W planach tunel na ul. Puckiej

inforail
15.09.2025 08:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały potencjalnego wykonawcę jednej z największych inwestycji kolejowych na Pomorzu – modernizacji linii 202 między Gdynią Chylonią a Lęborkiem.

Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na ponad 3,2 mld zł, złożyła spółka ZUE S.A.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe prace obejmuje modernizacja linii 202 na odcinku Chylonia – Lębork i które przystanki oraz stacje zostaną przebudowane?
  2. Kiedy planowane jest podpisanie umowy z wybranym wykonawcą i do kiedy inwestycja ma zostać ukończona?
  3. O ile minut skróci się podróż na trasie Gdynia – Słupsk po zakończeniu inwestycji i jakie nowe możliwości otworzy dla kolei na Pomorzu?
Linia Gdynia Chylonia - Lębork
Linia Gdynia Chylonia – Lębork

Przetarg i oferty

Decyzja o wyborze padła 9 września 2025 roku. Do przetargu przystąpiło aż siedmiu oferentów, w tym czołowe polskie i międzynarodowe firmy budowlane. Oferty wahały się od 3,21 mld zł (ZUE S.A.) do ponad 4,2 mld zł (STRABAG).

Największe konkurencyjne propozycje złożyli m.in.:

  • Torpol S.A. – 3,30 mld zł,
  • konsorcjum NDI S.A., Track Tec Construction, INTOP S.A. i INTOP Warszawa – 3,49 mld zł,
  • Budimex i Budimex Kolejnictwo – 3,63 mld zł,
  • konsorcjum PORR i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – 3,65 mld zł.

Jeżeli do 19 września nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy z ZUE nastąpi pod koniec roku. Spółka będzie miała czas na realizację inwestycji do połowy 2030 roku.

Zakres prac

W ramach projektu przewidziano szeroki zakres robót:

  • przebudowę sieci trakcyjnych, torów i obiektów inżynieryjnych na długości 55 km,
  • budowę drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia i Wejherowo – Lębork,
  • stworzenie dwóch dodatkowych torów aglomeracyjnych dla ruchu SKM na odcinku Rumia – Wejherowo,
  • likwidację kolizyjnych przejazdów kolejowych i zastąpienie ich bezkolizyjnymi skrzyżowaniami – w tym tunel na ul. Puckiej w Gdyni,
  • modernizację 13 stacji i przystanków, m.in. w Gdyni Chyloni, Rumii, Redzie, Wejherowie i Lęborku,
  • budowę 4 nowych przystanków: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo i Gościcino Zielony Dwór,
  • zwiększenie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

Efekty dla pasażerów i przewoźników

Po zakończeniu prac podróże na trasie Gdynia – Słupsk skrócą się nawet o 15 minut. Modernizacja pozwoli zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich i towarowych, a w przyszłości przygotuje linię do dalszych usprawnień – w tym potencjalnego podniesienia prędkości maksymalnej do 200 km/h.

Komentarze