Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest umowa na remont linii kolejowej Łeba – Lębork z nowym odcinkiem do Choczewa

inforail
29.10.2025 17:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację trasy z Lęborka do Łeby oraz budowę nowego odcinka linii w kierunku planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino i Choczewa.

Inwestycja, o wartości 1,44 mld zł netto (1,77 mld zł brutto), zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa, a jej zakończenie planowane jest na 2029 rok. Wykonawcą projektu jest firma Torpol S.A.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla regionu i kraju ma budowa kolejowego dostępu do elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino?
  2. Jakie korzyści dla mieszkańców Pomorza przyniesie modernizacja linii kolejowych Lębork–Łeba i Steknica–Choczewo?
  3. Jakie nowe elementy infrastruktury powstaną w ramach inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe?

Kolejowy kręgosłup dla przyszłej elektrowni

Budowa elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Nowa infrastruktura kolejowa ma zapewnić sprawny transport pracowników, materiałów i komponentów zarówno w trakcie budowy, jak i późniejszej eksploatacji obiektu. Jednocześnie inwestycja przyniesie korzyści mieszkańcom Pomorza, którzy zyskają nowe i całoroczne połączenia kolejowe.

W ramach przedsięwzięcia zmodernizowany zostanie 32-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 229 między Lęborkiem a Łebą. Przebudowie ulegną stacje i przystanki: Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz Łeba, a dodatkowo powstanie nowy przystanek Lębork Zachodni. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a linia zostanie zelektryfikowana. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.

Obecnie połączenia na tej trasie realizowane są wyłącznie w sezonie letnim, natomiast modernizacja umożliwi całoroczne kursy i zwiększy potencjał przewozowy regionu.

Nowa linia kolejowa do elektrowni i Choczewa

Drugim filarem inwestycji jest budowa 30-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej nr 230, która połączy Steknicę z planowaną elektrownią Lubiatowo–Kopalino oraz Choczewem. Na trasie powstaną nowe stacje i przystanki: Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo–Elektrownia, Lubiatowo–Kopalino, Jackowo, a także przebudowana zostanie stacja Choczewo.

Nowa infrastruktura pozwoli na ruch pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h. Linia będzie w pełni zelektryfikowana, a stacje przystosowane do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN, co jest szczególnie istotne dla transportu materiałów budowlanych na plac budowy elektrowni.

Nowoczesna infrastruktura i bezpieczeństwo

Łącznie na obu liniach powstanie lub zostanie zmodernizowanych 115 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejścia pod torami, przepusty oraz przejścia dla zwierząt. Modernizacja obejmie również przejazdy kolejowo-drogowe, które zostaną wyposażone w nowoczesne systemy zabezpieczeń.

W ramach inwestycji PLK SA wdroży nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, co zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa i płynności w prowadzeniu ruchu pociągów.

Etapowy rozwój kolejowego dostępu do elektrowni

Projekt „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino” realizowany jest etapowo.

We wrześniu 2025 roku podpisano umowę na remont alternatywnej trasy kolejowej – na odcinku linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem. Trzecim etapem przedsięwzięcia będzie modernizacja linii nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo, której wykonawcę PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyłonić w II kwartale 2026 roku.

Zakończenie wszystkich prac, w tym uruchomienie pełnej infrastruktury dojazdowej do elektrowni, przewidziane jest na koniec 2029 roku.

Nowe możliwości dla Pomorza

Realizacja projektu nie tylko zapewni strategiczne połączenie kolejowe z elektrownią jądrową, ale także przywróci dostęp mieszkańców północnej części województwa pomorskiego do kolei po ponad 30 latach. Modernizacja linii, budowa nowych przystanków i elektryfikacja tras wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju transportu, łącząc inwestycje infrastrukturalne z celami klimatycznymi i społecznymi.

Dzięki temu Pomorze zyska nowoczesną, bezpieczną i ekologiczną infrastrukturę kolejową, a region Choczewa, Lęborka i Łeby stanie się ważnym punktem na kolejowej mapie Polski.

Komentarze