Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest szansa na powrót wąskotorówki na trasę Starachowice – Iłża

inforail
09.07.2025 17:30
0 Komentarzy

Powiat Starachowicki ogłosił wieloczęściowy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji związanej z rewitalizacją zabytkowej linii kolei wąskotorowej na trasie Starachowice – Iłża.

Zadanie zakłada nie tylko modernizację istniejącej infrastruktury, ale również odbudowę nieczynnych odcinków torowiska, rozbudowę zaplecza technicznego i przystosowanie trasy do funkcji turystycznych i edukacyjnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury kolejowej i turystycznej obejmuje dokumentacja projektowa dla linii Starachowice – Iłża?
  2. Dlaczego projekt rewitalizacji kolei wąskotorowej wymaga uzgodnień z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków?
  3. Jakie cele ma realizacja nowego odcinka toru prowadzącego od stacji Iłża do centrum miasta?
Starachowicka wąskotorówka
Starachowicka wąskotorówka/foto: SKW

Kompleksowy projekt w pięciu częściach

Zamówienie podzielone jest na pięć części, z których każda obejmuje inny aspekt rewitalizacji:

Część I – Rewitalizacja głównego szlaku

Zakres obejmuje:

  • modernizację torowiska od lokomotywowni w Starachowicach do Iłży (z wyłączeniem nowego fragmentu wybudowanego w ramach obwodnicy Iłży),
  • odbudowę brakujących fragmentów torowiska między Lipiem Podłaziskami a przystankiem Marcule,
  • budowę zaplecza turystycznego na stacji Lipie,
  • odbudowę zlikwidowanej bocznicy do dawnego szybu Henryk.

Część II – Połączenie ze skansenem

Ta część obejmuje przygotowanie dokumentacji do przedłużenia toru od stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. Trasa zostanie poprowadzona m.in. ulicami Spółdzielczą i Kolejową, a jej przebieg będzie wymagać licznych uzgodnień konserwatorskich i kolejowych.

Część III – Modernizacja obiektów stacyjnych

Zmodernizowane zostaną budynki lokomotywowni oraz zaplecza socjalno-administracyjnego przy stacji w Starachowicach. Zakres prac obejmuje zarówno projekt architektoniczno-budowlany, jak i wykonawcze rozwiązania techniczne.

Część IV – Nowe zaplecze techniczne w Iłży

W Iłży przewidziano budowę:

  • nowej lokomotywowni z częścią socjalną,
  • pawilonu kasowego z toaletami i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami,
  • garażu dla drezyn, pomostu widokowego, zasieków torowych, oświetlenia, a także układu drogowego i infrastruktury technicznej w obrębie stacji.

Część V – Przedłużenie toru do centrum Iłży

Ostatni etap to opracowanie dokumentacji dla nowego odcinka torowiska od stacji Iłża do centrum miasta. Trasa ma przebiegać m.in. ulicami Błazińską i Podzamcze, a projekt obejmie budowę mijanki oraz peronów przystankowych w rejonie Muzeum Regionalnego i Targowiska.

Ochrona dziedzictwa i integracja z krajobrazem

Ze względu na wpisanie linii kolei wąskotorowej do rejestru zabytków (nr A.827 i 543/A/95), dokumentacja projektowa musi uwzględniać wytyczne Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków w Kielcach i Warszawie (delegatura w Radomiu). Ponadto, planowana inwestycja będzie zintegrowana z historycznym układem urbanistycznym Wierzbnika, Iłży oraz dawnego zakładu wielkopiecowego.

Termin składania ofert i wymagania

Oferty można składać do 25 lipca 2025 r., wyłącznie drogą elektroniczną na platformie e-propublico.pl. Zamawiający nie wymaga wadium, jednak oczekuje od wykonawców m.in. udokumentowanego doświadczenia w projektowaniu linii kolejowych oraz kwalifikacji do projektowania w specjalności kolejowej bez ograniczeń.

Czas realizacji poszczególnych części zamówienia wynosi od 10 do 15 miesięcy.

Strategiczne znaczenie inwestycji

Rewitalizacja linii wąskotorowej Starachowice – Iłża to szansa nie tylko na zachowanie dziedzictwa technicznego regionu, ale też stworzenie nowoczesnej i atrakcyjnej formy transportu turystycznego, integrującego lokalne atrakcje kulturalne i krajobrazowe.

Komentarze