Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest apel do Ministra Infrastruktury o przywrócenie IC Sobieski na trasie Gdynia-Wiedeń

inforail
10.02.2025 12:30
0 Komentarzy

Posłanka Katarzyna Królak złożyła interpelację do ministra infrastruktury w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego IC Sobieski na trasie Gdynia Główna - Wiedeń z przystankiem w Iławie Głównej.

Po zmianach w rozkładzie jazdy w grudniu 2024 roku, pociąg IC Sobieski rozpoczyna swój bieg na stacji Warszawa Wschodnia, a nie, jak wcześniej, w Gdyni. Decyzja ta spotkała się z niezadowoleniem mieszkańców północnej Polski, szczególnie województwa warmińsko-mazurskiego, którzy utracili bezpośrednie połączenie z Wiedniem.

Wagon PKP IC
Wagon PKP IC

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konsekwencje dla mieszkańców północnej Polski miało skrócenie trasy pociągu IC Sobieski do Warszawy Wschodniej
  2. Dlaczego stacja Iława Główna odgrywa kluczową rolę w skomunikowaniu regionu z Europą Środkową?
  3. Jakie działania proponuje posłanka Katarzyna Królak w celu przywrócenia pełnej trasy pociągu IC Sobieski?

Znaczenie połączenia dla regionu

Połączenie IC Sobieski miało duże znaczenie społeczne i gospodarcze. Iława, jeden z najważniejszych węzłów kolejowych północno-wschodniej Polski, korzystała z bezpośredniego skomunikowania z Wiedniem, co sprzyjało rozwojowi turystyki i gospodarki. Brak tej trasy wpłynął na zmniejszenie ruchu turystycznego oraz utrudnił podróże biznesowe i prywatne do Europy Środkowej.

Iława, jako kluczowa stacja w regionie, obsługuje pasażerów z Ostródy, Olsztyna i Elbląga, a brak postoju pociągu Sobieski ogranicza ich dostęp do europejskiej sieci kolejowej.

Interpelacja i pytania do ministerstwa

W związku z powyższym, posłanka Katarzyna Królak zwróciła się do ministra infrastruktury z pytaniami:

  1. Czy ministerstwo rozważy przywrócenie trasy IC Sobieski na odcinku Gdynia Główna - Wiedeń w najbliższej korekcie rozkładu jazdy?
  2. Czy decyzja o skróceniu trasy została poprzedzona analizą jej wpływu na mieszkańców regionu? Jeśli tak, jakie są wyniki tych analiz?
  3. Czy ministerstwo planuje działania na rzecz poprawy międzynarodowego skomunikowania północnej Polski z Europą Środkową?

Posłanka zaapelowała o ponowne przeanalizowanie tej decyzji, podkreślając, że przywrócenie połączenia z Iławą Główną wzmocni transport z północy Polski do Europy, poprawi turystykę oraz będzie zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju w transporcie.

Czekamy na stanowisko resortu, do tematu będziemy wracać na łamach InfoRail.pl.

Komentarze