Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jeden Griffin200 już jeździ. Na ośmiu kolejnych trwają szkolenia maszynistów PKP Intercity

inforail
26.09.2024 17:45
0 Komentarzy

Do floty PKP Intercity trafiło 9 lokomotyw Griffin rozwijających prędkość 200 km/h. Pojazdy zostały wyprodukowane przez NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn tego typu.

Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów to blisko 388 mln zł brutto.

Spis treści:

  1. Jakie są główne cechy lokomotyw Griffin, które trafiły do floty PKP Intercity?
  2. Jakie plany ma PKP Intercity dotyczące wprowadzenia lokomotyw Griffin do ruchu międzynarodowego?
  3. Jakie dodatkowe zamówienia złożyło PKP Intercity u producenta NEWAG, poza aktualnym kontraktem na 15 lokomotyw Griffin?

Szybkie lokomotywy na trasach krajowych i międzynarodowych

Już teraz jeden z nowo odebranych Griffinów został wdrożony do rozkładu jazdy i prowadzi pociągi PKP Intercity. Na pozostałych 8 jednostkach obecnie prowadzone są szkolenia dla pracowników przewoźnika, w tym maszynistów. Po ich zakończeniu, lokomotywy będą systematycznie wprowadzane do ruchu pasażerskiego. Trwa produkcja kolejnych 6 pojazdów. Przewidziane są odbiory 2 pojazdów w każdym miesiącu, tak aby do końca tego roku w parku taborowym PKP Intercity znalazły się wszystkie zamówione lokomotywy.

Najnowsze pojazdy są w stanie osiągać prędkość 200 km/h, co umożliwia efektywne wykorzystanie modernizowanych tras kolejowych. Dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, które występują na międzynarodowych trasach. Poza naszym krajem, gdzie są już dopuszczone do ruchu, jednostki uzyskają także dopuszczenie do eksploatacji w pięciu innych państwach. W pierwszej kolejności, producent zapewni możliwość poruszania się Griffinów po sieci kolejowej w Czechach i Słowacji, a następnie w Niemczech, Austrii oraz na Węgrzech. Dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu we wszystkich wymienionych państwach ma zostać dostarczona w październiku 2026 roku.

Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina.

Wszystkie lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, który znacznie zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przekłada się na ich efektywniejszą eksploatację.

Jeszcze więcej nowych lokomotyw

Oprócz obecnego kontraktu, NEWAG dostarczy PKP Intercity także 63 nowe, wielosystemowe lokomotywy (z opcją zamówienia kolejnych 32) i świadczeniem usług ich utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno PKP Intercity, jak i tego producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów, którego wartość wynosi blisko 2,3 mld złotych brutto. W trakcie realizacji są również zamówienia na 20 oraz 46 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych serii EU160 Griffin.

Komentarze