Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie są zalety pociągów bateryjnych na przykładzie Flirta BEMU

inforail
27.12.2024 10:45
0 Komentarzy

Pociąg Stadler Flirt BEMU (Battery Electric Multiple Unit) to nowoczesne rozwiązanie w dziedzinie transportu kolejowego, które łączy zalety pojazdów elektrycznych i bateryjnych. Dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii bateryjnej pociągi te mogą pracować zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i na trasach pozbawionych trakcji elektrycznej.

Na spotkaniu dla mediów, zorganizowanym przez firmę Stadler w Siedlcach opowiedzieli o nich Szymon Landowski, Dyrektor Działu Inżynierii oraz Paweł Stec, Kierownik Zespołu Inżynierii Elektrycznej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści ekologiczne i ekonomiczne wynikają z zastosowania technologii bateryjnej w pociągach Flirt BEMU?
  2. W jaki sposób modularność konstrukcji zasobników energii wpływa na elastyczność i dostosowanie pociągów do różnych tras?
  3. Dlaczego Flirt BEMU może być atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów z silnikiem Diesla, szczególnie na liniach niezelektryfikowanych?
Flirt AKKU/źródło: Stadler

Podstawowe parametry i osiągi

Flirt BEMU to ekologiczna alternatywa dla pojazdów spalinowych, idealnie wpisująca się w rosnące wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Flirt BEMU jest dostępny w dwóch konfiguracjach, różniących się zasięgiem w trybie bateryjnym – odpowiednio 70 km i 100 km. Pociąg o długości około 65 metrów może rozwijać prędkość do 160 km/h pod siecią trakcyjną oraz 120 km/h w trybie bateryjnym. Czas eksploatacji jednostki wynosi 30 lat, co czyni go inwestycją na długie lata. Pojazdy wyposażone są w dwa zestawy akumulatorów wykonanych w technologii LTO (tlenek litu-tytanowego), które gwarantują wysoką trwałość i wydajność.

Elastyczność i modularność technologii bateryjnej

Zasobniki energii zastosowane w Flirt BEMU charakteryzują się modułową konstrukcją. Umożliwia to ich łatwą wymianę i modyfikację, co pozwala na dostosowanie pojazdów do różnych warunków eksploatacyjnych oraz wydłużenie zasięgu w trybie autonomicznym. Co więcej, pociąg jest w stanie działać pod siecią trakcyjną nawet w przypadku uszkodzenia lub demontażu baterii. Żywotność akumulatorów wynosi minimum 10 lat, a objęte są one gwarancją na cały ten okres.

Komfort i funkcjonalność

Pojazd oferuje różnorodną konfigurację miejsc siedzących, zależną od sezonu. Latem może pomieścić 97 pasażerów na stałych miejscach oraz 6 na miejscach składanych, z miejscem na 30 rowerów. Zimą liczba miejsc siedzących wzrasta do 128 (stałych) oraz 6 składanych, a przestrzeń na rowery zmniejsza się do 6. Rozwiązania te sprawiają, że Flirt BEMU jest uniwersalnym środkiem transportu, dostosowanym zarówno do potrzeb pasażerów, jak i rowerzystów.

Ekologia i zalety technologii bateryjnej

Flirt BEMU to pojazd bezemisyjny, co czyni go przyjaznym dla środowiska. Dzięki możliwości pracy na trasach pozbawionych infrastruktury trakcyjnej pozwala uniknąć kosztownej i czasochłonnej elektryfikacji linii kolejowych, szczególnie tam, gdzie mogłoby to negatywnie wpłynąć na krajobraz. Pociąg ten to także „zielona” alternatywa dla pojazdów z silnikami Diesla, eliminująca emisję szkodliwych substancji, takich jak NOx.

Technologia bijąca rekordy

Flirt BEMU wykorzystuje nowoczesne technologie bateryjne, takie jak NMC, LTO i LFP, które pozwalają na dostosowanie pojazdów do różnych potrzeb operacyjnych. Pociągi te osiągają operacyjny zasięg ponad 100 km, a ich efektywność czyni je idealnym wyborem na linie krótkie i średniej długości. W porównaniu z innymi technologiami, takimi jak ogniwa paliwowe czy silniki spalinowe, baterie w Flirt BEMU oferują wyższy poziom ekologii i prostoty eksploatacji.

Stadler Flirt BEMU to przełomowe rozwiązanie w transporcie kolejowym, które łączy innowacyjność, ekologię i funkcjonalność. Dzięki zdolności do pracy na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych, modularnej technologii bateryjnej oraz bezemisyjności, pociąg ten stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnych jednostek spalinowych. Flirt BEMU to nie tylko odpowiedź na potrzeby współczesnych pasażerów, ale także krok w stronę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Komentarze