Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie pociągi chce kupić województwo łódzkie? Sprawdzamy SWZ

inforail
30.05.2025 12:30
0 Komentarzy

Województwo Łódzkie, za pośrednictwem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ogłosiło przetarg na zakup nawet 18 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).

To strategiczny krok w kierunku poprawy dostępności komunikacyjnej regionu i dalszej profesjonalizacji pasażerskiego transportu szynowego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile maksymalnie pojazdów elektrycznych może zostać dostarczonych w ramach przetargu ogłoszonego przez Województwo Łódzkie?
  2. Jakie są wymagane cykle przeglądów technicznych EZT na poziomach P1 do P4?
  3. Jakie warunki techniczne muszą spełniać pojazdy, aby zapewnić kompatybilność z eksploatowanymi już składami serii ELF III?
Pociąg ŁKA
Pociąg ŁKA

Zakres zamówienia – od 6 do 18 pociągów i ćwierć wieku utrzymania

Podstawowy zakres zamówienia obejmuje:

  • dostawę 6 fabrycznie nowych EZT (maksymalnie pięcioczłonowych),
  • opcja rozszerzenia o kolejne 12 pojazdów (Prawo Opcji),
  • świadczenie kompleksowych usług utrzymania technicznego przez 25 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat,
  • szkolenie personelu wskazanego przez zamawiającego.

Maksymalny czas realizacji dostawy podstawowej to 42 miesiące od podpisania umowy, natomiast pojazdy w ramach opcji mają być dostarczane w ciągu 24 miesięcy od uruchomienia opcji, przy czym nie więcej niż 2 pojazdy miesięcznie.

Charakterystyka techniczna zamawianych pojazdów

Typ i budowa

  • Elektryczne zespoły trakcyjne mają być maksymalnie pięcioczłonowe, z modułową konstrukcją wagonów.
  • Konstrukcja pojazdu musi umożliwiać przejazd w obowiązującej skrajni UIC-G1.
  • Przewidziana jest pełna unifikacja wszystkich pojazdów pod względem oprogramowania, części zamiennych, sprzętu pokładowego i eksploatacyjnego.

Parametry eksploatacyjne

  • Maksymalna prędkość eksploatacyjna: zgodna z obowiązującymi normami dla ruchu regionalnego – przewidywana co najmniej 160 km/h.
  • Układ napędowy oparty na nowoczesnych napędach elektrycznych z przekształtnikami IGBT lub SiC.
  • Pojazdy mają być dopuszczone do eksploatacji zgodnie z TSI (Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności).
  • Zasilanie: 3 kV DC, zgodnie z infrastrukturą PKP PLK.
  • Muszą być zgodne z wymaganiami infrastrukturalnymi PKP PLK – w tym z instrukcjami dotyczącymi masy, nacisków na oś, promieni łuków i wysokości sprzęgu.

Zdolność interoperacyjna i kompatybilność

  • Pojazdy mają być mechanicznie kompatybilne z serią 60WE ELF III, obecnie eksploatowaną przez ŁKA.
  • Muszą posiadać sprzęg automatyczny typu Scharfenberg, zgodny z obecnie eksploatowanymi jednostkami.
  • Wymagany jest montaż urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2.

Wymiary i masa

  • Dokładne dane techniczne zostaną podane przez wykonawcę w dokumentacji ofertowej, jednak Zamawiający wymaga m.in.:
    • określenia masy służbowej w tonach,
    • określenia zużycia energii elektrycznej (kWh) w teście teoretycznym jazdy.

Wymagania jakościowe i gwarancje

Każdy pojazd będzie objęty szczegółową gwarancją:

  • Cały pojazd – min. 36 miesięcy,
  • Nadwozie – min. 60 miesięcy,
  • Rama wózka oraz zestawy kołowe – min. 84 miesiące (z wyjątkiem kół monoblokowych – 48 miesięcy).

Ponadto, wykonawca zobowiązany jest do dostarczenia dokumentów potwierdzających zgodność z TSI oraz deklaracji weryfikacji WE.

System utrzymania – cykle, infrastruktura i wymagania

Utrzymanie pojazdów będzie realizowane przez producenta do poziomu P4, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Przeglądy odbywać się będą wg następujących cykli:

  • P1 – co 25 dni lub 13 500 km,
  • P2 – co 80 dni lub 40 000 km,
  • P3 – co 3 lata lub 550 000 km,
  • P4 – co 12 lat lub 2 200 000 km.

Każdy pojazd musi przejść co najmniej dwa przeglądy P4 w trakcie trwania umowy. Dodatkowy poziom P5 (co 30 lat lub 5,4 mln km) został wskazany w dokumentacji jako graniczny.

Wskaźniki jakościowe eksploatacji taboru:

  • gotowość techniczna: min. 95% (roczna),
  • niezawodność techniczna: min. 98% (kwartalna).

Wymagania dla zaplecza technicznego

  • Serwis poziomu P1–P3 musi być realizowany w województwie łódzkim, w zapleczu wyposażonym m.in. w:
    • kanał rewizyjny,
    • suwnicę,
    • tokarkę podtorową (do reprofilacji zestawów bez demontażu),
    • podnośniki,
    • dostęp do dachu (np. podesty).

Przeglądy P4 mogą być realizowane poza regionem, ale na koszt wykonawcy.

Kryteria oceny ofert

Oferty będą oceniane na podstawie:

  • Cena za dostawę – 35%,
  • Cena za utrzymanie – 25%,
  • Efektywność kosztowa (masa służbowa + zużycie energii) – 20%,
  • Typ wózka – 10%,
  • Termin dostawy – 10%.

Nowy etap rozwoju transportu w Łódzkiem

Planowany zakup nowego taboru to znaczący krok ku poprawie oferty przewozowej. Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają:

  • komfortowe, bezpieczne i nowoczesne pojazdy,
  • tabor przygotowany do pełnej integracji z istniejącymi składami,
  • zmniejszenie awaryjności i poprawę punktualności.

Finansowanie projektu będzie pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021–2027, a także z możliwych innych źródeł unijnych.

Komentarze