Jakie pociągi chce kupić województwo łódzkie? Sprawdzamy SWZ
Województwo Łódzkie, za pośrednictwem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ogłosiło przetarg na zakup nawet 18 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).
To strategiczny krok w kierunku poprawy dostępności komunikacyjnej regionu i dalszej profesjonalizacji pasażerskiego transportu szynowego.
Rozkład jazdy:
- Ile maksymalnie pojazdów elektrycznych może zostać dostarczonych w ramach przetargu ogłoszonego przez Województwo Łódzkie?
- Jakie są wymagane cykle przeglądów technicznych EZT na poziomach P1 do P4?
- Jakie warunki techniczne muszą spełniać pojazdy, aby zapewnić kompatybilność z eksploatowanymi już składami serii ELF III?
Zakres zamówienia – od 6 do 18 pociągów i ćwierć wieku utrzymania
Podstawowy zakres zamówienia obejmuje:
- dostawę 6 fabrycznie nowych EZT (maksymalnie pięcioczłonowych),
- opcja rozszerzenia o kolejne 12 pojazdów (Prawo Opcji),
- świadczenie kompleksowych usług utrzymania technicznego przez 25 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat,
- szkolenie personelu wskazanego przez zamawiającego.
Maksymalny czas realizacji dostawy podstawowej to 42 miesiące od podpisania umowy, natomiast pojazdy w ramach opcji mają być dostarczane w ciągu 24 miesięcy od uruchomienia opcji, przy czym nie więcej niż 2 pojazdy miesięcznie.
Charakterystyka techniczna zamawianych pojazdów
Typ i budowa
- Elektryczne zespoły trakcyjne mają być maksymalnie pięcioczłonowe, z modułową konstrukcją wagonów.
- Konstrukcja pojazdu musi umożliwiać przejazd w obowiązującej skrajni UIC-G1.
- Przewidziana jest pełna unifikacja wszystkich pojazdów pod względem oprogramowania, części zamiennych, sprzętu pokładowego i eksploatacyjnego.
Parametry eksploatacyjne
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna: zgodna z obowiązującymi normami dla ruchu regionalnego – przewidywana co najmniej 160 km/h.
- Układ napędowy oparty na nowoczesnych napędach elektrycznych z przekształtnikami IGBT lub SiC.
- Pojazdy mają być dopuszczone do eksploatacji zgodnie z TSI (Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności).
- Zasilanie: 3 kV DC, zgodnie z infrastrukturą PKP PLK.
- Muszą być zgodne z wymaganiami infrastrukturalnymi PKP PLK – w tym z instrukcjami dotyczącymi masy, nacisków na oś, promieni łuków i wysokości sprzęgu.
Zdolność interoperacyjna i kompatybilność
- Pojazdy mają być mechanicznie kompatybilne z serią 60WE ELF III, obecnie eksploatowaną przez ŁKA.
- Muszą posiadać sprzęg automatyczny typu Scharfenberg, zgodny z obecnie eksploatowanymi jednostkami.
- Wymagany jest montaż urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2.
Wymiary i masa
- Dokładne dane techniczne zostaną podane przez wykonawcę w dokumentacji ofertowej, jednak Zamawiający wymaga m.in.:
- określenia masy służbowej w tonach,
- określenia zużycia energii elektrycznej (kWh) w teście teoretycznym jazdy.
Wymagania jakościowe i gwarancje
Każdy pojazd będzie objęty szczegółową gwarancją:
- Cały pojazd – min. 36 miesięcy,
- Nadwozie – min. 60 miesięcy,
- Rama wózka oraz zestawy kołowe – min. 84 miesiące (z wyjątkiem kół monoblokowych – 48 miesięcy).
Ponadto, wykonawca zobowiązany jest do dostarczenia dokumentów potwierdzających zgodność z TSI oraz deklaracji weryfikacji WE.
System utrzymania – cykle, infrastruktura i wymagania
Utrzymanie pojazdów będzie realizowane przez producenta do poziomu P4, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Przeglądy odbywać się będą wg następujących cykli:
- P1 – co 25 dni lub 13 500 km,
- P2 – co 80 dni lub 40 000 km,
- P3 – co 3 lata lub 550 000 km,
- P4 – co 12 lat lub 2 200 000 km.
Każdy pojazd musi przejść co najmniej dwa przeglądy P4 w trakcie trwania umowy. Dodatkowy poziom P5 (co 30 lat lub 5,4 mln km) został wskazany w dokumentacji jako graniczny.
Wskaźniki jakościowe eksploatacji taboru:
- gotowość techniczna: min. 95% (roczna),
- niezawodność techniczna: min. 98% (kwartalna).
Wymagania dla zaplecza technicznego
- Serwis poziomu P1–P3 musi być realizowany w województwie łódzkim, w zapleczu wyposażonym m.in. w:
- kanał rewizyjny,
- suwnicę,
- tokarkę podtorową (do reprofilacji zestawów bez demontażu),
- podnośniki,
- dostęp do dachu (np. podesty).
Przeglądy P4 mogą być realizowane poza regionem, ale na koszt wykonawcy.
Kryteria oceny ofert
Oferty będą oceniane na podstawie:
- Cena za dostawę – 35%,
- Cena za utrzymanie – 25%,
- Efektywność kosztowa (masa służbowa + zużycie energii) – 20%,
- Typ wózka – 10%,
- Termin dostawy – 10%.
Nowy etap rozwoju transportu w Łódzkiem
Planowany zakup nowego taboru to znaczący krok ku poprawie oferty przewozowej. Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają:
- komfortowe, bezpieczne i nowoczesne pojazdy,
- tabor przygotowany do pełnej integracji z istniejącymi składami,
- zmniejszenie awaryjności i poprawę punktualności.
Finansowanie projektu będzie pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021–2027, a także z możliwych innych źródeł unijnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze