Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie pociągi chcą kupić Koleje Dolnośląskie? Sprawdzamy SWZ

inforail
18.02.2025 15:30
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na dostawę dziesięciu nowych, wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z możliwością skorzystania z prawa opcji na dodatkowe pojazdy.

Nowe jednostki będą przeznaczone do obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego – zarówno regionalnego, jak i międzyregionalnego – przy prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze parametry techniczne muszą spełniać nowe elektryczne zespoły trakcyjne zamawiane przez Koleje Dolnośląskie?
  2. Jakie nowoczesne rozwiązania zwiększające komfort podróży znajdą się na pokładzie nowych pociągów Kolei Dolnośląskich?
  3. Jaki jest harmonogram dostaw nowych pociągów i kiedy pierwsze jednostki trafią do eksploatacji?
Pociąg Kolei Dolnośląskich
Pociąg Kolei Dolnośląskich

Parametry techniczne i wymagania dla nowych EZT

Zgodnie z dokumentacją przetargową, nowe pociągi muszą spełniać szereg wymagań technicznych, które zapewnią bezpieczeństwo, komfort podróży oraz interoperacyjność z europejskim systemem kolejowym.

Podstawowe parametry techniczne

  • Szerokość toru: 1435 mm
  • Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
  • Długość pojazdu: maksymalnie 99 metrów
  • Układ napędowy: wieloczłonowy, przegubowy, z wózkami 2-osiowymi
  • Minimalny promień łuku: 150 metrów (100 metrów w warunkach warsztatowych)
  • Liczba miejsc siedzących: co najmniej 234 (plus 15 miejsc uchylnych)
  • Liczba miejsc stojących: minimum 290
  • Dostępność dla osób niepełnosprawnych: zgodność z TSI PRM, minimum 2 miejsca dla wózków inwalidzkich

Wyposażenie i komfort podróży

Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich będą wyposażone w rozwiązania zwiększające komfort podróżnych:

  • Nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, zapewniający komfort termiczny w każdych warunkach pogodowych.
  • Wygodne fotele, spełniające wymagania ergonomiczne, wyposażone w gniazda USB i 230V do ładowania urządzeń mobilnych.
  • Miejsca dla rowerzystów – przestrzeń na minimum 8 rowerów, w wydzielonym obszarze.
  • Nowoczesny system informacji pasażerskiej, obejmujący wyświetlacze LED i LCD oraz system Wi-Fi.
  • Toalety z zamkniętym systemem wodnym, w tym jedna przystosowana dla osób niepełnosprawnych i wyposażona w przewijak dla niemowląt.

Bezpieczeństwo i ekologia

Nowe EZT będą spełniały surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska:

  • Systemy hamowania – hamulec elektrodynamiczny odzyskowy i rezystancyjny, postojowy oraz pneumatyczny, spełniający normy TSI LOC&PAS.
  • Monitorowanie przestrzeni pasażerskiej i otoczenia – zaawansowany system monitoringu CCTV, rejestrujący obraz zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu.
  • Oszczędność energii – pojazdy będą wyposażone w tryb parkingowy minimalizujący zużycie energii podczas postoju.

Nowoczesna kabina maszynisty

Kabiny maszynistów będą wyposażone w ergonomiczne fotele z regulacją pneumatyczną, zaawansowany pulpit sterowania zgodny z europejskimi normami oraz system ETCS/GSM-R do komunikacji i bezpieczeństwa jazdy.

Dostawa i harmonogram realizacji

Zamawiane pojazdy muszą być fabrycznie nowe, a ich produkcja nie może być starsza niż rok przed podpisaniem umowy. Dostawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia prób kwalifikacyjnych pierwszej jednostki oraz uzyskania zezwolenia na wprowadzenie pojazdów do eksploatacji.

Nowoczesne koleje dla Dolnego Śląska

Zakup nowych EZT to kolejny krok w rozwoju Kolei Dolnośląskich i poprawie jakości transportu w regionie. Inwestycja ta nie tylko zwiększy komfort podróżowania, ale także przyczyni się do poprawy ekologii poprzez wykorzystanie nowoczesnych, energooszczędnych jednostek.

Nowe jednostki będą obsługiwały główne trasy regionalne i międzyregionalne, zapewniając wygodne połączenia m.in. z Wrocławiem, Legnicą, Jelenią Górą, Wałbrzychem i Lubinem.

Komentarze