Jakie będą piętrowe ezt-y dla PKP Intercity? Mamy SWZ
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity ogłosiło zamówienie obejmujące dostawę 42 fabrycznie nowych, piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oraz usługi ich utrzymania przez okres co najmniej 30 lat.
Nowe pociągi mają odmienić jakość podróży dalekobieżnych i międzyaglomeracyjnych, oferując nie tylko nowoczesne technologie, ale również komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe piętrowe zespoły trakcyjne zamawiane przez PKP Intercity, szczególnie w zakresie prędkości, zasilania i systemów napędowych?
- W jaki sposób nowoczesne rozwiązania zastosowane w konstrukcji i wyposażeniu wnętrza pojazdów wpłyną na komfort podróży różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi?
- Jakie systemy bezpieczeństwa i diagnostyki zostaną zintegrowane w pojazdach oraz jaką rolę odegrają one w zapewnieniu niezawodności i ochrony w czasie eksploatacji?
Wymagania techniczne pojazdów
Pojazdy muszą być przystosowane do eksploatacji z prędkością nie mniejszą niż 200 km/h, zarówno w sieciach zasilania 3 kV DC, jak i 25 kV 50 Hz AC. Minimalna moc ciągła każdego z zestawów wynosić będzie nie mniej niż 5 MW. System napędowy ma charakter rozproszony, a pojazdy będą wyposażone w silniki trakcyjne asynchroniczne sterowane mikroprocesorowo, z możliwością indywidualnego wyłączania w razie awarii. Wyposażenie uwzględnia redundancję kluczowych komponentów, jak pantografy, falowniki, systemy przeciwpoślizgowe czy przetwornice.
Zgodnie z wymaganiami interoperacyjności UE, pojazdy będą zgodne z TSI (Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności) obejmującymi m.in. LOC&PAS, NOI, CCS, SRT, PRM, TAP oraz INF. Przewidziana skrajnia statyczna to G2, a skrajnia kinematyczna to górna G2 z rozszerzeniem DE2 lub DE3, dolna GL1 lub GL2. Maksymalny nacisk osi na tor nie przekroczy 200 kN, a pojazdy będą przystosowane do pokonywania łuków o promieniu 120 m (na terenie warsztatu) i krzywizn pionowych o promieniu R ≥ 500 m.
Kabiny maszynisty zostaną wyposażone zgodnie z normami ergonomii oraz wyposażone w interfejsy ETCS poziomu 2, GSM-R, TCMS, systemy ERTMS i SHP/VZ (dla Czech). Redundancja obejmie także systemy sygnalizacji, diagnostyki i komunikacji, a pulpit maszynisty umożliwi sterowanie wszystkimi systemami pojazdu.
Komfort i funkcjonalność dla pasażerów
Każdy pojazd zapewni minimum 480 miejsc siedziących, z czego co najmniej 12% przypadać będzie na klasę 1, zlokalizowaną w skrajnym członie. Wszystkie fotele w klasie 1 i 2 spełniać będą wymagania ergonomiczne, a tapicerka i wykończenia spełniać będą wymagania przeciwpożarowe. Przewidziano takie strefy jak:
- Strefa OzN: min. 2 miejsca dla PRM i 2 miejsca dla opiekunów, toaleta PRM.
- Strefa OzD: wyciszone miejsce dla opiekunów z dziećmi (min. 12 miejsc).
- Strefa bistro: z automatem na napoje ciepłe i zimne oraz przekąski, dostępna dla PRM.
- Miejsca na rowery: minimum 8 stanowisk oraz przestrzeń bagażowa.
- Strefa ciszy: osobno dla klasy 1 i klasy 2.
Pojazdy zostaną wyposażone w systemy informacji pasażerskiej (SIP), system rezerwacji miejsc (SRM), klimatyzację, nowoczesne oświetlenie LED, gniazdka ładujące 230V i USB, Wi-Fi klasy przemysłowej oraz nowoczesne toalety.
Systemy bezpieczeństwa i homologacja
Pociągi będą dostosowane do systemów zarządzania ruchem: ERTMS/ETCS poziom 1 i 2, SHP i VZ. Otrzymają dopuszczenia do eksploatacji w Polsce i Czechach. Wszystkie pojazdy zostaną homologowane zgodnie z normami TSI oraz krajowymi przepisami.
Systemy bezpieczeństwa obejmują m.in.:
- Kamery CCTV (szlakowe, pantografu i wnętrza).
- System monitoringu pożarowego i interkom.
- System diagnostyki pokładowej.
- Alarmy pasażerskie i rejestratory prawne.
- Redundantne systemy TCMS i EVC.
Dodatkowo pojazdy zostaną wyposażone w systemy przeciwpoślizgowe z możliwością piaskowania, układ smarowania obrzeży kół oraz możliwość jazdy awaryjnej z ograniczoną funkcjonalnością.
Wózki, zawieszenie i hamulce
Wózki zaprojektowano zgodnie z PN-EN 14363 i 15273, z ramami wg PN-EN 13749. Usprężynowanie pierwszego stopnia będzie sprężynowe z tłumikami, a drugiego stopnia to układ flexicoil lub pneumatyczny. Pojazdy wyposażone będą w piasecznice, smarowanie obrzeży, osłony termiczne i antyoblodzeniowe.
Systemy hamulcowe będą obejmować:
- Hamulec pneumatyczny, elektropneumatyczny, elektrodynamiczny i magnetyczny szynowy.
- Odzysk energii podczas hamowania.
- Automatyczne testy układu hamulcowego i przeciwpoślizgowego z rejestracją wyników.
Konstrukcja, nadwozie i malatura
Konstrukcja nadwozia będzie spełniać wymagania UIC 651 oraz PN-EN 12663-1+A1. Zgarniacze torowe zostaną zamocowane na elementach typu crash i będą posiadały wymienne moduły. Oświetlenie zewnętrzne LED, sygnały akustyczne zgodne z UIC 644.
Malatura zewnętrzna zostanie wykonana przy użyciu lakierów chemoutwardzalnych z zabezpieczeniem antygrafitti. Zastosowane systemy lakiernicze mają być odporne na UV, uderzenia, ścieranie i warunki atmosferyczne. Przewidziano także możliwość oklejania pojazdów foliami.
Oprogramowanie, IT i diagnostyka
Dostawca zapewni:
- 10 laptopów z licencjami na oprogramowanie diagnostyczne.
- Systemy zdalnej diagnostyki i zarządzania (TCMS).
- Zintegrowane systemy SIP, SRM, CCTV, interkomu i ogłoszeniowy.
- Systemy komunikacji GSM/LTE/5G oraz Wi-Fi (pasażerskie i pokładowe).
- Ochronę cyberbezpieczeństwa zgodnie z ustawą o KSC.
Systemy IT będą działać w środowisku serwerowym z możliwością zdalnej aktualizacji, testów wewnętrznych oraz monitorowania parametrów operacyjnych w czasie rzeczywistym.
Zamówienie PKP Intercity zwiastuje początek nowego rozdziału w polskim transporcie kolejowym. Nowoczesne, szybkie i wygodne zespoły trakcyjne będą stanowić odpowiedź na rosnące potrzeby pasażerów w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i niezawodności. Realizacja kontraktu stanie się milowym krokiem na drodze do budowy zintegrowanej, nowoczesnej i zrównoważonej kolei w Polsce i w regionie Europy Środkowej. To również impuls dla przemysłu kolejowego, podnoszący standardy projektowe, operacyjne i serwisowe w całej branży.
O zamówienie będą rywalizować Stadler, Alstom i Siemens.
Komentarze