ICE osiąga 405 km/h. Rekord prędkości i nowe perspektywy dla kolei dużych prędkości
Deutsche Bahn (DB) oraz Siemens Mobility ustanowiły nowy rekord prędkości na niemieckich torach. Podczas testów na trasie dużych prędkości Erfurt–Leipzig/Halle specjalnie przygotowany skład testowy ICE-S osiągnął imponującą prędkość 405,0 km/h.
Przejazdy z prędkościami przekraczającymi 300 km/h to w Niemczech rzadkość i są realizowane wyłącznie w celach badawczych i rozwojowych.
Rozkład jazdy:
- Jaką prędkość osiągnął testowy pociąg ICE-S na trasie Erfurt–Leipzig/Halle i dlaczego to wydarzenie jest istotne dla rozwoju kolei dużych prędkości w Niemczech?
- Jakie innowacje wprowadza nowy pociąg Velaro Novo i w jaki sposób wpłyną one na efektywność transportu kolejowego?
- Jakie działania modernizacyjne są obecnie prowadzone na trasie Erfurt–Leipzig/Halle i jakie korzyści mają one przynieść w przyszłości?
Przełom dla infrastruktury i technologii kolejowej
Dr. Philipp Nagl, prezes zarządu DB InfraGO AG, podkreślił znaczenie tego osiągnięcia:
„Dziś ICE pokonał trasę Erfurt–Leipzig/Halle z rekordową prędkością 405,0 km/h. To potwierdzenie najwyższej jakości naszej infrastruktury – po dziesięciu latach eksploatacji bez żadnych modyfikacji możemy przeprowadzać testy z tak ogromną prędkością. Pokazuje to, że inwestycje infrastrukturalne są trwałym fundamentem niezawodnej, zrównoważonej i wydajnej mobilności na pokolenia. Zdobyte podczas jazd informacje posłużą nam do dalszego rozwoju szybkich tras kolejowych oraz nowoczesnych pociągów. Skorzystają z tego również pasażerowie.”
Niemcy liderem nowoczesnego transportu
Christian Hirte, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu, również wyraził uznanie:
„Niemcy potrafią być w światowej czołówce! Dzisiejszy przejazd pokazuje, że mamy w kraju nie tylko nowoczesną infrastrukturę, ale i zdolną do innowacji przemysłową kadrę. Wyniki testów będą wykorzystywane przez Deutsche Bahn przy przyszłych zamówieniach taboru i przyniosą korzyści klientom w postaci szybkiej, bezpiecznej i punktualnej podróży. Taki pokaz możliwości wzmacnia również pozycję Niemiec jako potęgi gospodarczej i eksportowej.”
Velaro Novo – nowa generacja kolei dużych prędkości
Testy przeprowadzono z wykorzystaniem najnowszego prototypu pociągu Velaro Novo od Siemens Mobility. To rozwinięcie sprawdzonej rodziny Velaro, znanej z eksploatacji w wielu krajach świata.
Thomas Graetz, wiceprezes Siemens Mobility odpowiedzialny za pociągi dużych prędkości i Intercity, stwierdził:
„Udane testy naszego pojazdu Velaro Novo, który dziś osiągnął 405,0 km/h, spektakularnie pokazują potencjał naszej nowej generacji pociągów. Skupiliśmy się na badaniu akustyki, aerodynamiki oraz zachowania pociągu przy ekstremalnych prędkościach – wszystko to dzięki doskonałej współpracy z DB InfraGO AG i DB Systemtechnik. Velaro Novo zrewolucjonizuje transport kolejowy, ustanawiając nowe standardy w zakresie pojemności, efektywności i ekonomiczności. Takie innowacje są kluczem do zrównoważonej i przyszłościowej mobilności.”
Velaro Novo wyróżnia się o 30% niższym zużyciem energii w porównaniu do wcześniejszych modeli, niższymi kosztami zakupu i utrzymania oraz zwiększoną o 10% liczbą miejsc siedzących. Dzięki różnorodnym konfiguracjom jest w pełni dostosowany do wymagań przewoźników na lata.
ICE-S – mobilne laboratorium na torach
Do testów wykorzystano specjalny pociąg pomiarowy ICE-S, należący do DB Systemtechnik, który służy do badań nowych tras i infrastruktury. Wyposażony w nowoczesną aparaturę, analizuje dokładnie warunki jazdy na liniach dużych prędkości, dostarczając cennych danych dla projektów modernizacji i dalszego rozwoju sieci.
Dr. Hiie-Mai Unger, prezes DB Systemtechnik, powiedziała:
„Wprowadzanie innowacji i przygotowanie kolei do wyzwań przyszłości to nasze najważniejsze cele. Dzisiejsze testy ICE-S dostarczyły kluczowych informacji na temat akustyki, aerodynamiki, zachowania pojazdu oraz współpracy pociągu z infrastrukturą przy bardzo wysokich prędkościach. Te dane pomogą nam w modernizacjach tras i dalszym doskonaleniu ruchu kolejowego, szczególnie w segmencie kolei dużych prędkości.”
Sieć dużych prędkości w Niemczech
W codziennym ruchu szybkie pociągi ICE osiągają w Niemczech do 300 km/h na dedykowanych liniach, takich jak Berlin–Monachium czy Kolonia–Frankfurt. Trasa Erfurt–Leipzig/Halle, będąca częścią tzw. Projektu Zjednoczenia Niemiec Nr 8 (VDE 8), została uruchomiona w 2015 roku i od początku była przygotowana do obsługi bardzo szybkich pociągów.
Przed rozpoczęciem testów eksperci dokładnie sprawdzili stan techniczny linii. Mimo upływu czasu infrastruktura pozostaje w doskonałej kondycji. Obecnie, do 12 lipca, trasa jest zamknięta z powodu zaplanowanych prac modernizacyjnych, w tym montażu niskonakładowych łożysk mostowych, które zwiększą niezawodność i trwałość infrastruktury. Ruch pociągów w tym czasie odbywa się trasami objazdowymi, uwzględnionymi w rozkładach jazdy.
Nowy rozdział dla kolei dużych prędkości
Ustanowiony rekord 405,0 km/h jest symbolicznym krokiem w stronę przyszłości. Zebrane dane przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, komfortu i efektywności podróży. Niemcy, jako jeden z liderów technologii kolejowej, udowadniają, że dalszy rozwój kolei dużych prędkości to nie tylko wyścig o prędkość, ale przede wszystkim o innowacyjność, zrównoważony rozwój i korzyści dla pasażerów.
Komentarze