IC „Przemyślanin” jest za długi. I nie zatrzymuje się
W odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa dotyczącą zatrzymywania pociągu dalekobieżnego „Przemyślanin” na stacji Oława, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił oficjalne stanowisko w tej sprawie.
Jak wyjaśnia przedstawiciel resortu infrastruktury, decyzja o braku postoju tego popularnego pociągu na stacji Oława wynika przede wszystkim z przyczyn technicznych i względów bezpieczeństwa. Kluczową kwestią jest długość peronów na stacji Oława, która — zgodnie z dokumentacją PKP Polskich Linii Kolejowych — nie przekracza 300 metrów.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego pociąg „Przemyślanin” nie może zatrzymywać się na stacji Oława?
- Jakie zmiany w przepisach dotyczących zatrzymań pociągów przy krótszych peronach zostały wprowadzone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury?
- Jakie alternatywne połączenia kolejowe są dostępne dla mieszkańców Oławy w godzinach późnowieczornych?
Za długi skład
— Pociąg „Przemyślanin” charakteryzuje się znaczną długością składu, która przekracza techniczne możliwości przyjęcia go przy obecnej infrastrukturze peronowej stacji Oława — podkreśla wiceminister Malepszak.
Zatrzymanie pociągu, którego część wagonów znalazłaby się poza peronem, stwarzałoby realne zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżnych, zwłaszcza w godzinach nocnych, kiedy widoczność jest ograniczona. Wiceminister przypomniał również, że wprowadzone niedawno przepisy prawne jeszcze bardziej uszczelniają te zasady. Mowa o nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r., które jednoznacznie określa, że długość pociągu nie może przekraczać długości peronu na danej stacji.
Mimo braku postoju „Przemyślanina”, mieszkańcy Oławy wciąż mają dostęp siatki połączeń dalekobieżnych do takich miast jak Szczecin, Poznań, Kraków czy Przemyśl, obsługiwanych z pobliskich większych stacji. Dodatkowo, jak zauważa wiceminister, stacja Oława oferuje bogaty wybór połączeń regionalnych, które pozwalają wygodnie dotrzeć m.in. do Wrocławia, Brzegu czy Opola, gdzie podróżni mogą dokonać dogodnych przesiadek.
W godzinach późnowieczornych z Oławy odjeżdżają także pociągi dalekobieżne, takie jak „Rozewie” o godzinie 22:55 oraz „Oleńka” o godzinie 0:31 w kierunku Wrocławia. W przeciwnym kierunku dostępny jest pociąg regionalny o 22:59 oraz „Oleńka” o 3:52.
Na zakończenie wiceminister Malepszak przypomniał, że zgodnie z obowiązującą strukturą transportu publicznego, zaspokajanie potrzeb lokalnej społeczności w zakresie dostępu do transportu pozostaje w gestii właściwych władz samorządowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze