Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IC „Przemyślanin” jest za długi. I nie zatrzymuje się

inforail
30.06.2025 08:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa dotyczącą zatrzymywania pociągu dalekobieżnego „Przemyślanin” na stacji Oława, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił oficjalne stanowisko w tej sprawie.

Jak wyjaśnia przedstawiciel resortu infrastruktury, decyzja o braku postoju tego popularnego pociągu na stacji Oława wynika przede wszystkim z przyczyn technicznych i względów bezpieczeństwa. Kluczową kwestią jest długość peronów na stacji Oława, która — zgodnie z dokumentacją PKP Polskich Linii Kolejowych — nie przekracza 300 metrów.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego pociąg „Przemyślanin” nie może zatrzymywać się na stacji Oława?
  2. Jakie zmiany w przepisach dotyczących zatrzymań pociągów przy krótszych peronach zostały wprowadzone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury?
  3. Jakie alternatywne połączenia kolejowe są dostępne dla mieszkańców Oławy w godzinach późnowieczornych?

Za długi skład

— Pociąg „Przemyślanin” charakteryzuje się znaczną długością składu, która przekracza techniczne możliwości przyjęcia go przy obecnej infrastrukturze peronowej stacji Oława — podkreśla wiceminister Malepszak.

Zatrzymanie pociągu, którego część wagonów znalazłaby się poza peronem, stwarzałoby realne zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżnych, zwłaszcza w godzinach nocnych, kiedy widoczność jest ograniczona. Wiceminister przypomniał również, że wprowadzone niedawno przepisy prawne jeszcze bardziej uszczelniają te zasady. Mowa o nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r., które jednoznacznie określa, że długość pociągu nie może przekraczać długości peronu na danej stacji.

Pociąg PKP IC
Pociąg PKP Intercity/foto: PKP IC

Mimo braku postoju „Przemyślanina”, mieszkańcy Oławy wciąż mają dostęp siatki połączeń dalekobieżnych do takich miast jak Szczecin, Poznań, Kraków czy Przemyśl, obsługiwanych z pobliskich większych stacji. Dodatkowo, jak zauważa wiceminister, stacja Oława oferuje bogaty wybór połączeń regionalnych, które pozwalają wygodnie dotrzeć m.in. do Wrocławia, Brzegu czy Opola, gdzie podróżni mogą dokonać dogodnych przesiadek.

W godzinach późnowieczornych z Oławy odjeżdżają także pociągi dalekobieżne, takie jak „Rozewie” o godzinie 22:55 oraz „Oleńka” o godzinie 0:31 w kierunku Wrocławia. W przeciwnym kierunku dostępny jest pociąg regionalny o 22:59 oraz „Oleńka” o 3:52.

Na zakończenie wiceminister Malepszak przypomniał, że zgodnie z obowiązującą strukturą transportu publicznego, zaspokajanie potrzeb lokalnej społeczności w zakresie dostępu do transportu pozostaje w gestii właściwych władz samorządowych.

Komentarze