Husaria na torach i nieustanne wrażenie dejavu
inforail
02.06.2009 19:18
0 Komentarzy
Husaria na torach i nieustanne wrażenie dejavu
Nasza komunikacyjna rzeczywistość wielokrotnie przyzwyczaiła nas do szeregu kuriozów, a powtarzana przez lata ta sama mantra przynosi nieodparte wrażenie dejavu. Nie inaczej jest z najnowszymi wydarzeniami, które podbijają prasę –Husarz osiągnął 235 km/h grzmią infantylne nagłówki krótkowzrocznej polskiej prasy codziennej. Jako Polacy pamiętamy okrągły stół, pamiętamy Papieża Polaka, tylko o naszej kolejowej nieudolności ciągle zapominamy.
Dobre słowa na zachętę
PKP Intercity po latach braków w zakupach, czy chociażby programu leasingu lokomotyw o prędkości 160 km/h i większej, w końcu poszło po rozum do głowy i podpisało kontrakt na dostawę 10 nowych lokomotyw o prędkości maksymalnej 200 km/h. W ogłoszonym przetargu zgłosił się jedynie jeden dostawca, czyli Siemens, który za dostawę 10 lokomotyw wraz z ich serwisem zaproponował cenę 44 milionów €. Siemens zaoferował lokomotywy EuroSprinter ES64U4, znane popularnie jako Taurus. Maszyny dla PKP IC to czterosystemowy wariant o mocy 6,4 MW (na napięciu 3 kV jedynie 6 MW) i prędkości maksymalnej 200 km/h przy prędkości konstrukcyjnej 230 km/h. Jest on dostosowany do poruszania się w Polsce, Niemczech, Czechach i Austrii, z planowanym wykorzystaniem dla pociągów BWE (na całej długości trasy) oraz dla pociągów udających się do Czech i Austrii. Szerzej o lokomotywach Taurus, które w Polsce otrzymały oficjalny przydomek Husarz, piszemy tutaj. Lokomotywy te posiadają już dopuszczenie do ruchu w Austrii, Czechach oraz Niemczech, jedynie w Polsce konieczny był proces homologacyjny w trakcie którego lokomotywy otrzymały serię EU44. Częścią procesu homologacyjnego były również próby prędkościowe, które zostały wykonane na odcinku linii CMK między stacjami Psary a Góra Włodowska. Z racji prowadzenia tam prac dostosowawczych do 300 km/h przejezdny jest jedynie jeden tor, co wymagało przesunięcia prób na godziny wieczorne. Jego częścią było sprawdzenie właściwości jezdnych pozwalające na dopuszczenie lokomotyw tej serii do poruszania się z prędkością maksymalną 200 km/h. Próby te odbyły się w nocach z 27 na 28 maja oraz z 28 na 29 maja 2009. W skład pociągu pomiarowego wchodziły dwie lokomotywy (po jednej na każdym z końców składu) oraz trzy wagony Z1 między nimi. Podczas jazd osiągnięto prędkość maksymalną 235 km/h, która wywołała duże poruszenie w prasie upamiętniającą jakieś wyimaginowane doniosłe pobicie urojonego rekordu.
Prędkościowa schizofrenia
Obecnie prędkość maksymalna pociągów rozkładowych w Polsce nadal utrzymuje się na „progowej”barierze 160 km/h i to wszystko wobec faktu, że już w latach 1970-tych wybudowano Centralną Magistralę kolejową, na której zastosowano parametry umożliwiające teoretycznie osiągnięcie nawet prędkości rzędu 500 km/h. Jednak jej faktyczna prędkość konstrukcyjna wynosiła od początku 250km/h. Niestety z racji nieudolności polskiego przemysłu budowy lokomotyw za czasów PRL oraz mocno nieprzemyślanych zakupów tysięcy zbędnych „gagarinów”zamiast kilkunastu nowoczesnych lokomotyw z ówczesnej Czechosłowacji mających prędkość maksymalną 200 km/h (nasi południowi sąsiedzi byli zainteresowani składami EN57, które mogły pójść w zamian) polska kolej zatrzymała się na wyimaginowanej barierze 160 km/h. Nadzieją na zmiany stał się okrągły stół i odrodzenie Rzeczypospolitej, które zaowocowały wizytą pociągów dużej prędkości w Polsce. Obok ICE1, który z racji różnic w napięciu był jedynie eksponatem stojącym, to w Polsce dwa razy gościliśmy składy TGV. Odbyte jazdy próbne wykazały, że polska sieć zasilająca jest zbyt niewydolna dla ich potrzeb. Jednak najbardziej wymowną i obiecującą była wizyta w Polsce trzech wagonów składu Pendolino, które w dniu 11 maja 1994 roku przejechały testowo CMK z prędkością maksymalną 250,1 km/h. To wiekopomne wydarzenie dawało nadzieję na szybkie wdrożenie szybkich pociągów w Polsce z wykorzystaniem technologii Pendolino. Jazdy te wykazały konieczne udoskonalenia, które w głównej mierze wymagały zmiany sposobu zawieszenia sieci trakcyjnej (oryginalna wpadała w wibracje przy dużych prędkościach), oraz konieczności zabudowy urządzeń wyświetlających sygnały przytorowe w kabinie maszynisty. Stosowny przetarg na dostawę nowych pociągów został ogłoszony, a prace torowe ruszyły. Jednak w otoczce skandalu przetarg został unieważniony, choć prace torowe prowadzono i zaowocowały one przystosowaniem części CMK do prędkości 200 km/h dla pociągów tradycyjnych oraz 250 km/h dla składów zespolonych jak chociażby Pendolino. W efekcie unieważnienia przetargu na te zespoły jedyna nadzieja na poprawę sytuacji spoczywała w 50 lokomotywach o prędkości maksymalnej 200 km/h, których produkcja postępowała. Efektem tych prac stały się próby lokomotyw EU11, które na odcinku CMK Psary-Góra Włodawska osiągnęły prędkość maksymalną 222 km/h. Niestety pomimo fizycznego wyprodukowania tych maszyn nigdy nie weszły one do linowej eksploatacji w Polsce i ostatecznie zostały wykupione przez koleje włoskie.
Dejavu
10 lat po jazdach testowych EU11, oraz 16 lat po przejeździe Pendolino polska kolej nadal stoi w tym samym miejscu, a głoszone rekordy są niemal tożsame. Bowiem testy lokomotywy Husarz, prowadzone nomen omen na tym samym odcinku co 10 lat wcześniej, doprowadziły do osiągnięcia prędkości 235 km/h. Nic tylko pogratulować osiągnięcia prędkości konstrukcyjnej tej maszyny… . Najwyraźniej osiągnięta przez lokomotywę tego typu w dniu 2 września 2006 roku w Niemczech prędkość 357 km/h, stanowiąca zarazem nowy rekord prędkości maksymalnej dla lokomotyw seryjnych to nic w porównaniu z 235 na CMK… . Zaś za dwa lata będziemy mieli kolejne wrażenie dejavu, ponieważ przetarg na nowe składy zespolone albo zostanie anulowany albo będziemy świadkami kolejnego bicia rekordu –tym razem będzie to 255 km/h… . Prawdziwe przełamywanie barier –nie ma co… . Natomiast w Polsce pociągi jak jeździły 160 km/h tak obecnie jeżdżą 160-120 km/h, CMK jak była modernizowana, tak nadal jest modernizowana, tylko tym razem zamiast do 250 km/h jest to 300 km/h. Zaś pasażerowie szturmują tanie linie lotnicze, które mimo olbrzymiego zapotrzebowania boją się wejść w segment krajowych przewozów, a szkoda bo może wówczas byłby jakiś doping by kolej w Polsce w końcu ruszyła z miejsca… .
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Wars Café na Dworcu Centralnym
Pasażerza darmo
10.12.2025
Nowy rozkład jazdy 2025/2026: Więcej pociągów na Pomorzu Zachodnim
Pasażerza darmo
07.12.2025
Na kiermasze świąteczne razem z POLREGIO
Pasażerza darmo
03.12.2025
Nowości w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2025/2026
Pasażerza darmo
02.12.2025
Kujawsko-pomorskie uruchomi sylwestrowe pociągi specjalne z Torunia
Pasażerza darmo
01.12.2025
W systemie e-IC 2.0 ruszyła sprzedaż biletów Interrail
Pasażerza darmo
29.11.2025
„WidziMy się na dworcu!”. Nowa usługa PKP S.A. dla pasażerów
Pasażerza darmo
29.11.2025
TLK Małopolska pojedzie przez Radom i Kielce
Pasażerza darmo
10.11.2025
Wracają bilety za złotówkę na połączenia EIP
Pasażerza darmo
06.11.2025
Wyjazdy na długi listopadowy weekend z PKP Intercity
Pasażerza darmo
06.11.2025
Zamknięty dworzec Warszawa Centralna. Linia SKM S3 pocięta na dwie części
Pasażerza darmo
04.11.2025
Polregio zachęca do jesiennych wypadów
Pasażerza darmo
30.10.2025
Wyjazdy na Dzień Wszystkich Świętych z PKP Intercity
Pasażerza darmo
29.10.2025
Kolej gotowa na zmianę czasu. Pociągi pojadą zgodnie z planem
Pasażerza darmo
25.10.2025
Korekta rozkładu jazdy Kolei Śląskich. Zmiany od 26 października
Pasażerza darmo
24.10.2025
Koleje Śląskie zapraszają pasażerów do udziału w badaniu satysfakcji
Pasażerza darmo
24.10.2025
Więcej z Działu Prawo
Ewakuacja pasażerów pociągu PKP Intercity. Po alarmie bombowym
Prawoza darmo
08.08.2025
PKP SA ze stratą ponad 312 mln zł
05.08.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Komplet Griffinów EU160 w PKP Intercity. Czas na EU200
Przewoźnicyza darmo
19.12.2025
Polregio kupiło 9 kolejnych używanych LINT-ów
Przewoźnicyza darmo
19.12.2025
Pociągami PKP Intercity dojeżdżamy już do Lipska
Przewoźnicyza darmo
16.12.2025
Nowe nocne kursy Kolei Małopolskich w nowym rozkładzie jazdy pociągów
Przewoźnicyza darmo
15.12.2025
Lokomotywy EP09 zjechały z trasy Bohumin-Warszawa
Przewoźnicyza darmo
14.12.2025
PKP Intercity przypomina o 17 nowych połączeniach międzynarodowych
Przewoźnicyza darmo
14.12.2025
Gdzie pojadą wagony SKPL w składach PKP Intercity?
Przewoźnicyza darmo
12.12.2025
Więcej z Działu Producenci
PESA ze środkami na stabilny rozwój. Nowa umowa finansowania podpisana
Producenciza darmo
18.12.2025
Škoda Group podsumowuje 2025 rok i zapowiada dalszy rozwój w Polsce
Producenciza darmo
16.12.2025
Jakie będą nowe Elfy 3.0 dla Polregio?
03.12.2025
Pierwszy polski odbiorca z lokomotywą Vectron homologowaną na Włochy
Producenciza darmo
11.11.2025
Bydgoski PIXEL z podwójnym sukcesem na TRAKO 2025
Producenciza darmo
29.10.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Pociągi dojadą do Iłży. Linia kolejowa Radom – Kunów zatwierdzona.
Infrastrukturaza darmo
20.12.2025
Rusza modernizacja XIX-wiecznego dworca w Gąsocinie
Infrastrukturaza darmo
30.11.2025
PKP PLK: Zima nas nie zaskoczy
Infrastrukturaza darmo
24.11.2025











Komentarze