Griffin EU200 wyjechał na czeskie tory. Testy także na Węgrzech
Wielosystemowa lokomotywa Griffin EU200, wyprodukowana przez firmę Newag, rozpoczęła testy na czeskiej sieci kolejowej. Po długim okresie badań na torze doświadczalnym w Velimiu, maszyna została dopuszczona do prób w realnych warunkach eksploatacyjnych.
Od połowy października 2025 roku testy prowadzone są we współpracy z przewoźnikiem METRANS Rail, który odpowiada za przejazdy próbne po czeskich liniach.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie mają testy lokomotywy Griffin EU200 w Czechach dla procesu dopuszczenia do ruchu w innych krajach Europy?
- W jaki sposób nowe lokomotywy Newagu mają wpłynąć na rozwój i modernizację floty PKP Intercity?
- Dlaczego Griffin EU200 jest uznawany za kluczowy element przyszłej oferty międzynarodowych połączeń kolejowych z Polski?
Testy na czeskiej sieci kolejowej
Badania rozpoczęły się na liniach zarządzanych przez Správę železnic, czeskiego zarządcę infrastruktury. Sprawdzany jest lokomotyw o numerze EU200-002 (91 51 5 370.078-5) – jedna z pierwszych jednostek przeznaczonych dla PKP Intercity. Celem testów jest weryfikacja parametrów technicznych i kompatybilności pojazdu z infrastrukturą kolejową w Czechach, co stanowi kluczowy etap procesu certyfikacji przed dopuszczeniem do eksploatacji w innych krajach Europy.
Zanim Griffin wyruszył na czeskie tory, od lutego 2024 roku był testowany w Centrum Doświadczalnym VUZ Velim, gdzie został dostarczony lokomotywą towarową Dragon 2 – również produkcji Newagu. Przed rozpoczęciem jazd na sieci publicznej lokomotyw został przetransportowany do zaplecza technicznego w Olomuńcu.
Próby z pantografami i pomiary prądu
Pierwsze testy na liniach korytarzowych koncentrowały się na pracy pantografów i poborze prądu. W ramach badań przeprowadzono nocne jazdy testowe w rejonie Štěpánov – Červenka, podczas których stopniowo zwiększano prędkość lokomotywy. Początkowo pojazd osiągał 120 km/h, następnie 140 km/h, aż w końcowej fazie testów osiągnięto pełną prędkość 160 km/h.
Te próby stanowią podstawę do uzyskania certyfikatu dopuszczenia do ruchu nie tylko w Czechach, lecz także w innych krajach Unii Europejskiej.
Jesteśmy na ostatniej prostej w procesie zakończenia testów na infrastrukturze czeskiej co pozwoli na rozpoczęcie procesu certyfikacji. Oficjalnie rozpoczęliśmy Safety qualification tests, a dotychczasowe testy na torze w Velimiu zakończyły się wynikiem pozytywnym. To kolejny ważny krok w kierunku ekspansji naszych pojazdów poza granice Polski i potwierdzenie ich niezawodności oraz wysokiej jakości – poinformował Newag.
Lokomotywa przyszłości dla PKP Intercity
Model EU200 to jeden z kluczowych elementów programu modernizacji taboru PKP Intercity. Przewoźnik zamówił w firmie Newag 63 takie maszyny z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 33 egzemplarze. Griffiny są przystosowane do pracy na trzech europejskich systemach zasilania i wyposażone w nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS.
Lokomotywy te osiągają prędkość do 200 km/h i mają obsługiwać prestiżowe pociągi EuroCity, kursujące między Polską a krajami Europy Środkowej. Po zakończeniu procesu homologacji będą prowadzić składy m.in. na trasach Warszawa – Berlin, Warszawa – Wiedeń oraz Warszawa – Praga – Budapeszt. Dzięki wielosystemowej konstrukcji będą mogły przekraczać granice bez konieczności wymiany lokomotywy.
Europejskie testy i przyszłość projektu
Testy homologacyjne Griffina prowadzone są równolegle w kilku krajach. Podczas gdy lokomotyw EU200-002 przechodzi próby w Czechach, inny egzemplarz – EU200-016 – testowany jest na Węgrzech, a kolejny, EU200-015, wciąż znajduje się na torze testowym w Velimiu.
Egzemplarz z numerem 016 obecnie znajduje się pod zarządem LTE Hungária, co jest częścią procesu licencyjnego niezbędnego do uzyskania dopuszczenia do ruchu w tym kraju.
Maszyna kursuje na linii MÁV 30a między Budapesztem a Székesfehérvárem, gdzie przechodzi próby eksploatacyjne. Lokomotywy tego typu będą obsługiwać międzynarodowe pociągi EuroCity Báthory (EC130/131), kursujące między Polską, Czechami, Słowacją a Węgrami.
Nowe Griffiny to krok w kierunku pełnej integracji taboru PKP Intercity z europejską siecią kolejową, umożliwiający obsługę połączeń bez konieczności wymiany lokomotywy na granicach.
Komentarze