Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Griffin EU200 wyjechał na czeskie tory. Testy także na Węgrzech

inforail
17.10.2025 10:30
0 Komentarzy

Wielosystemowa lokomotywa Griffin EU200, wyprodukowana przez firmę Newag, rozpoczęła testy na czeskiej sieci kolejowej. Po długim okresie badań na torze doświadczalnym w Velimiu, maszyna została dopuszczona do prób w realnych warunkach eksploatacyjnych.

Od połowy października 2025 roku testy prowadzone są we współpracy z przewoźnikiem METRANS Rail, który odpowiada za przejazdy próbne po czeskich liniach.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie mają testy lokomotywy Griffin EU200 w Czechach dla procesu dopuszczenia do ruchu w innych krajach Europy?
  2. W jaki sposób nowe lokomotywy Newagu mają wpłynąć na rozwój i modernizację floty PKP Intercity?
  3. Dlaczego Griffin EU200 jest uznawany za kluczowy element przyszłej oferty międzynarodowych połączeń kolejowych z Polski?

Testy na czeskiej sieci kolejowej

Badania rozpoczęły się na liniach zarządzanych przez Správę železnic, czeskiego zarządcę infrastruktury. Sprawdzany jest lokomotyw o numerze EU200-002 (91 51 5 370.078-5) – jedna z pierwszych jednostek przeznaczonych dla PKP Intercity. Celem testów jest weryfikacja parametrów technicznych i kompatybilności pojazdu z infrastrukturą kolejową w Czechach, co stanowi kluczowy etap procesu certyfikacji przed dopuszczeniem do eksploatacji w innych krajach Europy.

Zanim Griffin wyruszył na czeskie tory, od lutego 2024 roku był testowany w Centrum Doświadczalnym VUZ Velim, gdzie został dostarczony lokomotywą towarową Dragon 2 – również produkcji Newagu. Przed rozpoczęciem jazd na sieci publicznej lokomotyw został przetransportowany do zaplecza technicznego w Olomuńcu.

Próby z pantografami i pomiary prądu

Pierwsze testy na liniach korytarzowych koncentrowały się na pracy pantografów i poborze prądu. W ramach badań przeprowadzono nocne jazdy testowe w rejonie Štěpánov – Červenka, podczas których stopniowo zwiększano prędkość lokomotywy. Początkowo pojazd osiągał 120 km/h, następnie 140 km/h, aż w końcowej fazie testów osiągnięto pełną prędkość 160 km/h.

Te próby stanowią podstawę do uzyskania certyfikatu dopuszczenia do ruchu nie tylko w Czechach, lecz także w innych krajach Unii Europejskiej.

Jesteśmy na ostatniej prostej w procesie zakończenia testów na infrastrukturze czeskiej co pozwoli na rozpoczęcie procesu certyfikacji. Oficjalnie rozpoczęliśmy Safety qualification tests, a dotychczasowe testy na torze w Velimiu zakończyły się wynikiem pozytywnym. To kolejny ważny krok w kierunku ekspansji naszych pojazdów poza granice Polski i potwierdzenie ich niezawodności oraz wysokiej jakości – poinformował Newag.

Zakład PKP Intercity
Lokomotywa Griffin EU200

Lokomotywa przyszłości dla PKP Intercity

Model EU200 to jeden z kluczowych elementów programu modernizacji taboru PKP Intercity. Przewoźnik zamówił w firmie Newag 63 takie maszyny z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 33 egzemplarze. Griffiny są przystosowane do pracy na trzech europejskich systemach zasilania i wyposażone w nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS.

Lokomotywy te osiągają prędkość do 200 km/h i mają obsługiwać prestiżowe pociągi EuroCity, kursujące między Polską a krajami Europy Środkowej. Po zakończeniu procesu homologacji będą prowadzić składy m.in. na trasach Warszawa – Berlin, Warszawa – Wiedeń oraz Warszawa – Praga – Budapeszt. Dzięki wielosystemowej konstrukcji będą mogły przekraczać granice bez konieczności wymiany lokomotywy.

Griffin na testach w Czechach
Griffin na testach w Czechach/foto: Newag

Europejskie testy i przyszłość projektu

Testy homologacyjne Griffina prowadzone są równolegle w kilku krajach. Podczas gdy lokomotyw EU200-002 przechodzi próby w Czechach, inny egzemplarz – EU200-016 – testowany jest na Węgrzech, a kolejny, EU200-015, wciąż znajduje się na torze testowym w Velimiu.

Egzemplarz z numerem 016 obecnie znajduje się pod zarządem LTE Hungária, co jest częścią procesu licencyjnego niezbędnego do uzyskania dopuszczenia do ruchu w tym kraju.

Maszyna kursuje na linii MÁV 30a między Budapesztem a Székesfehérvárem, gdzie przechodzi próby eksploatacyjne. Lokomotywy tego typu będą obsługiwać międzynarodowe pociągi EuroCity Báthory (EC130/131), kursujące między Polską, Czechami, Słowacją a Węgrami.

Nowe Griffiny to krok w kierunku pełnej integracji taboru PKP Intercity z europejską siecią kolejową, umożliwiający obsługę połączeń bez konieczności wymiany lokomotywy na granicach.

Komentarze