Griffin EU200 na testach w Słowacji
W poniedziałek 17 listopada 2025 r. przez stację przejściową w Czadczu na terytorium Słowacji wjechała lokomotywa przeznaczona do ruchu międzynarodowego dla polskiego przewoźnika państwowego PKP Intercity.
To nowoczesna, czteroosiowa lokomotywa elektryczna wielosystemowa Griffin produkcji firmy Newag – EU200. Jednostki tej serii należą do najwydajniejszych i najszybszych pojazdów trakcyjnych we flocie PKP Intercity.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźnika przyniesie wprowadzenie lokomotyw Griffin EU200 do obsługi połączeń międzynarodowych PKP Intercity?
- W jaki sposób testy prowadzone w Czechach, na Węgrzech i Słowacji wpłyną na proces dopuszczenia tych lokomotyw do ruchu w całej Europie Środkowej?
- Czy planowane zwiększenie liczby połączeń Warszawa–Budapeszt do trzech par dziennie stanie się realne dzięki nowej flocie wielosystemowych lokomotyw?
Griffin EU200 – lokomotywa dla Europy
EU200 to lokomotywa trójsystemowa, przystosowana do pracy pod napięciem 3 kV DC oraz 15 kV i 25 kV AC. Jej maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi 200 km/h, a moc ciągła 6,5 MW. Lokomotywa o długości 19,9 m i masie 89 ton została przygotowana do eksploatacji w sześciu krajach Europy Środkowej: Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii, na Węgrzech i na Słowacji. Pojazd wyposażono w komplet narodowych systemów bezpieczeństwa oraz europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu 2 w najnowszej konfiguracji Baseline 3.
Dla firmy Newag jest to przełomowy projekt — EU200 to pierwsza czteroosiowa lokomotywa producenta, zdolna do jazdy z prędkością 200 km/h w ruchu międzynarodowym. Uzyskanie homologacji w kolejnych krajach otwiera polskiemu producentowi drogę do ekspansji na zagraniczne rynki.
Lokomotywy testowane w krajach regionu
W ostatnich tygodniach dwa egzemplarze Griffinów są intensywnie testowane. Lokomotywa o numerze 002 przechodzi badania w Czechach, a jednostka 016 została skierowana na testy na Węgrzech. Słowacja jest kolejnym krajem, w którym rozpoczęto proces certyfikacji.
Podczas słowackiej części programu testowego Newag współpracuje z firmą Metrans – analogicznie jak w Czechach. Lokomotywa wjechała do Czadczy krótko po godzinie 13, po czym została przetransportowana do lokomotywowni w Żylinie, gdzie stacjonowała przez noc. W kolejnych dniach przewidziano jazdy próbne na odcinkach testowych: z Żyliny do Czadczy i Čiernego pri Čadci, a także na pociągach kursujących korytarzem przez Púchov aż do Trnawy.
Nowe lokomotywy na trasie Warszawa – Budapeszt
PKP Intercity planuje wykorzystać Griffiny w obsłudze międzynarodowych połączeń z Warszawy do Budapesztu. Obecnie na tej trasie kursuje jeden para pociągów dziennie, jednak przewoźnik zapowiedział chęć stopniowego zwiększenia liczby połączeń do trzech par na dobę. Wprowadzenie nowoczesnych lokomotyw ma umożliwić rozwój oferty, skrócenie czasów przejazdu i poprawę jakości obsługi pasażerów na jednej z najważniejszych tras międzynarodowych w regionie.
Griffiny EU200 stają się zatem strategicznym elementem rozbudowy floty PKP Intercity, a ich homologacja w kolejnych państwach pozwoli Polsce umocnić pozycję na mapie kolejowych połączeń międzynarodowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze