Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FlixTrain w trzecim dobrowolnym Raporcie ESG

inforail
12.06.2025 13:30
0 Komentarzy

Flix SE opublikował trzeci, dobrowolny Raport ESG (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny).

Choć firma nie jest jeszcze objęta obowiązkowym raportowaniem zrównoważonego rozwoju wynikającym z unijnej Dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), już teraz opiera swoje działania na najnowszych europejskich standardach (ESRS), przygotowując się do nadchodzących zmian.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich zasadach Flix SE opracowało swój dobrowolny Raport ESG i jakie unijne regulacje uwzględnia w jego przygotowaniu?
  2. W jaki sposób FlixTrain przyczynia się do redukcji emisji CO₂ i jakie rozwiązania technologiczne zastosowano w jego taborze?
  3. Jakie są plany FlixTrain dotyczące ekspansji na nowe rynki i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby mogło to nastąpić?

Wpływ na środowisko

W raporcie Flix przedstawia, w jaki sposób zarządza swoim wpływem na środowisko i społeczeństwo w całym łańcuchu wartości – od działań na rzecz klimatu, przez współpracę z pracownikami i społecznościami, po podejście do zarządzania ryzykiem, ładu korporacyjnego i dialogu z interesariuszami.

Raport opiera się na analizie podwójnej istotności – kluczowym elemencie nadchodzących regulacji unijnych, która uwzględnia zarówno wpływ działalności Flixa na społeczeństwo i środowisko, jak i finansowe konsekwencje ryzyk i szans związanych ze zrównoważonym rozwojem.

FlixTrain rozwija siatkę połączeń
Pociąg FlixTrain

Rozwój FlixTraina

W 2024 roku FlixTrain kontynuował dynamiczny rozwój jako kolejowy komponent działalności Flix, oferując konkurencyjne, niskoemisyjne przewozy dalekobieżne na wybranych trasach w Niemczech i Szwecji. Obsługując 10 stałych połączeń w Niemczech i 2 w Szwecji, FlixTrain przewiózł 5 milionów pasażerów, co stanowiło wzrost o około 20% w porównaniu do roku 2023. Spółka konsekwentnie rozszerzała swoją ofertę, wzmacniając pozycję jako główna alternatywa dla państwowych operatorów kolejowych na rynku niemieckim oraz jedyny prywatny gracz w segmencie dalekobieżnych przewozów kolejowych o regularnej skali.

FlixTrain obsługuje pociągi we współpracy z partnerami operatorskimi, którzy odpowiadają za realizację usług zgodnie z modelem asset-light stosowanym także w autobusowej części biznesu. W 2024 roku przewoźnik utrzymywał flotę 59 zmodernizowanych wagonów oraz 19 lokomotyw, przy czym wszystkie jednostki podlegały dalszym pracom modernizacyjnym, m.in. w zakresie energooszczędnych systemów klimatyzacji, technologii odzyskiwania energii oraz lepszej izolacji termicznej.

W ramach działań z zakresu zrównoważonego rozwoju FlixTrain wykorzystywał w Niemczech wyłącznie energię pochodzącą w 100% z odnawialnych źródeł – dostarczaną m.in. przez Green Planet Energy – co czyniło go jednym z niewielu przewoźników kolejowych w Europie całkowicie wolnych od emisji CO₂ w zakresie zużycia energii trakcyjnej. Dzięki tej strategii uniknięto emisji ponad 50 000 ton CO₂e w 2024 roku, co było równoważne redukcji emisji wynikającej z przejazdu milionów pasażerów samochodami osobowymi.

Zatrudnienie w ramach projektów kolejowych pozostaje zintegrowane z szerszą strukturą Flix, jednak stale rosnący zespół operacyjny i techniczny odpowiadający za FlixTrain obejmuje obecnie kilkadziesiąt osób dedykowanych bezpośrednio do działań operacyjnych, zarządzania trasami i optymalizacji harmonogramów. Flix podkreśla, że rozwój segmentu kolejowego wymaga większych nakładów regulacyjnych i infrastrukturalnych, dlatego w 2024 roku intensywnie współpracowano z organami rządowymi i zarządcami infrastruktury w celu obniżenia barier wejścia dla operatorów prywatnych i uzyskania dostępu do dodatkowych tras i slotów.

W perspektywie najbliższych lat FlixTrain planuje ekspansję poza Niemcy i Szwecję, wskazując na zainteresowanie wejściem na rynki Francji, Włoch oraz Europy Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem liberalizacji przepisów i dostępności konkurencyjnych warunków dostępu do infrastruktury. Firma pracuje również nad integracją biletową i rozkładową z FlixBus oraz partnerami regionalnymi, rozwijając model podróży multimodalnych „door-to-door” i przygotowując technologiczną bazę pod uruchomienie dynamicznych połączeń z przesiadkami między autobusem a pociągiem. Długoterminowym celem FlixTrain jest stworzenie ogólnoeuropejskiej siatki połączeń kolejowych, bazującej na nowoczesnych, dostępnych i niskoemisyjnych rozwiązaniach mobilności.

Flix dynamicznie się rozwija. Równie ważne jak sam wzrost jest dla nas to, żeby przebiegał on w sposób odpowiedzialny – mówi André Schwämmlein, CEO i współzałożyciel Flix SE. – Ten raport to forma rozliczenia – nie tylko wobec regulatorów czy partnerów, ale przede wszystkim wobec naszych pasażerów i pracowników. To także narzędzie, które pozwala nam ocenić, na jakim jesteśmy etapie i co jeszcze możemy zrobić lepiej.

Pełny raport dostępny jest tutaj.

Komentarze