Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Finansowanie zakupu nowego taboru dla PKP Intercity niezagrożone

inforail
08.06.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Intercity jest bardzo bliskie uzyskania finansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w wysokości 2,95 mld zł - poinformował PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Pod koniec kwietnia EBI poinformował, że PKP Intercity stara się o 2,95 mld zł na finansowanie zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizacji 133 wagonów.

Rozkład jazdy:

  1. Na co PKP Intercity zamierza przeznaczyć środki w wysokości 2,95 mld zł z Europejskiego Banku Inwestycyjnego?
  2. Jakie korzyści środowiskowe i transportowe wskazuje EBI w związku z realizacją projektu PKP Intercity?
  3. Jakie cele dotyczące liczby przewiezionych pasażerów stawia sobie PKP Intercity na rok 2025 i 2030?
Wagon rowerowy PKP IC
Wagon rowerowy PKP IC

Poprawa jakości usług

"Celem jest poprawa jakości usług kolejowych i promocja podróży koleją w kraju jako sposobu na zmniejszenie zależności od pojazdów prywatnych" - informował bank. Według EBI projekt będzie miał pozytywny wpływ na lokalne środowisko poprzez obniżenie emisji gazów cieplarnianych i poprawę bezpieczeństwa na drogach.

"Jesteśmy bardzo blisko pozyskania tego finansowania. Nie zakładamy żadnych ryzyk dla naszego procesu inwestycyjnego. Rozmowy są daleko posunięte. Przy obecnych ratingach PKP Intercity nie widzimy żadnych zagrożeń. To są generalnie pieniądze na nowy tabor. Chcemy w tym roku podpisać ogromny kontrakt na pociągi piętrowe" - powiedział PAP szef PKP Intercity.

Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku. Będą to pierwsze takie pociągi należące do przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub. r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln. (PAP)

Komentarze