Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Fabryka Stadlera w Szolnoku z kolejnym rekordem. Pudło nr 6000 gotowe

inforail
01.11.2025 14:30
0 Komentarzy

Fabryka Stadlera w węgierskim Szolnoku świętuje wyjątkowy kamień milowy – w październiku 2025 roku z linii produkcyjnej zjechało 6000. pudło wagonu kolejowego.

Zakład, działający od 2009 roku, stał się największym centrum produkcji pudel taboru kolejowego grupy Stadler w Europie Środkowo-Wschodniej i odgrywa kluczową rolę w międzynarodowej sieci produkcyjno-dostawczej koncernu.

Rozkład jazdy:

  1. Ile pudel wagonów wyprodukowano dotychczas w fabryce Stadlera w Szolnoku i jakie znaczenie ma ten wynik dla firmy?
  2. Jakie nowe projekty i inwestycje planuje Stadler w związku z produkcją pudel dla pociągów InterCity FLIRT dla GYSEV?
  3. W ilu krajach obecnie eksploatowane są pociągi z pudłami wyprodukowanymi w Szolnoku i jakie znaczenie ma to dla wizerunku węgierskiego przemysłu kolejowego?

15 lat dynamicznego rozwoju

Rozwój fabryki w Szolnoku to przykład imponującej transformacji. Początkowo zakład był zaprojektowany do wytwarzania 200 pudel rocznie i zatrudnienia około 200 pracowników. Dziś, po 15 latach działalności, jest to jedna z najnowocześniejszych fabryk taboru kolejowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Do tej pory Stadler zainwestował w rozwój zakładu około 200 mln euro.

W wyniku najnowszych inwestycji w Szolnoku rozpoczęto również produkcję pudel dwupoziomowych pojazdów, co stworzyło nowe miejsca pracy w regionie i jeszcze bardziej zwiększyło potencjał eksportowy fabryki.

6000. pudło i nowy etap w historii

W październiku 2025 roku pracownicy fabryki świętowali wyprodukowanie i dostarczenie 6000. pudła wagonu. To nie tylko symboliczny sukces, ale także początek nowego etapu w działalności zakładu. Kolejne 1000 pudel powstających w Szolnoku będzie przeznaczonych dla nowych pociągów InterCity FLIRT zamówionych przez GYSEV na rynek węgierski.

Pierwsze składy zostaną dostarczone w ostatnim kwartale 2027 roku, a cała flota ma wejść do eksploatacji na początku 2028 roku. Pięcioczłonowe, dwusystemowe jednostki będą mogły kursować zarówno w Węgrzech, jak i w Austrii. Zamówienie to ma szczególne znaczenie – Węgry po raz pierwszy od 30 lat kupują nowe pociągi InterCity.

Węgierska produkcja na torach całego świata

Pociągi z pudłami wyprodukowanymi w Szolnoku jeżdżą obecnie w 14 krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Norwegii, Niemczech i Niderlandach. To potwierdzenie międzynarodowej renomy węgierskiej produkcji oraz wysokich standardów jakościowych fabryki Stadlera.

Stadler – kluczowy partner w rozwoju kolei na Węgrzech

Firma Stadler jest nie tylko jednym z największych pracodawców branży kolejowej na Węgrzech, lecz także ważnym partnerem krajowego transportu kolejowego. Na torach MÁV i GYSEV kursuje obecnie 143 jednostki FLIRT, 40 piętrowych KISS-ów oraz 12 tramwajów dwusystemowych Citylink.

Łącznie pojazdy Stadlera pokonują na Węgrzech około 35 milionów kilometrów rocznie, co stanowi jedną trzecią całkowitego rocznego przebiegu MÁV. Oznacza to, że co drugi pasażer węgierskiej kolei podróżuje dziś pociągiem wyprodukowanym przez Stadlera.

Produkcja w Szolnoku nie tylko wzmacnia gospodarkę regionu, lecz także umacnia pozycję Węgier na mapie europejskiego przemysłu kolejowego.

Komentarze