Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Evelyn Palla – pierwsza kobieta na czele Deutsche Bahn

inforail
23.09.2025 14:30
0 Komentarzy

Po raz pierwszy w 190-letniej historii Deutsche Bahn na czele spółki stanie kobieta. Evelyn Palla, dotychczasowa szefowa DB Regio, obejmuje stanowisko prezeski niemieckiego przewoźnika kolejowego.

Jej nominacja to ważny sygnał zmian, ale też ogromne wyzwanie, bo sytuacja kolei w Niemczech od lat pozostawia wiele do życzenia.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie największe wyzwania stoją przed Evelyn Palla jako nową szefową Deutsche Bahn?
  2. W jaki sposób udało jej się poprawić wyniki finansowe i operacyjne DB Regio w tak krótkim czasie?
  3. Czy uproszczenie struktury zarządzania w Deutsche Bahn może realnie przełożyć się na lepszą punktualność i komfort pasażerów?
Pociągi DB
Pociągi DB

Trudne dziedzictwo i nowe wyzwania

Palla przejmuje kierownictwo w czasie, gdy Deutsche Bahn boryka się z ogromnymi problemami infrastrukturalnymi. Pomimo licznych inwestycji, sieć kolejowa pozostaje w złym stanie, a awarie – takie jak uszkodzenia trakcji czy częste opóźnienia – paraliżują transport w kluczowych regionach kraju. Niezrealizowane cele poprzedniego prezesa, Richarda Lutza, szczególnie w zakresie punktualności, obciążały spółkę i jej wizerunek wśród pasażerów.

Nowa szefowa, podobnie jak minister transportu Patrick Schnieder, podkreśla, że nie można obiecywać nierealnych rezultatów. Priorytetem mają być realistyczne cele i stopniowa poprawa jakości usług.

Doświadczenie i sukcesy w DB Regio

51-letnia menedżerka ma już na swoim koncie imponujące osiągnięcia. Zanim trafiła do Deutsche Bahn w 2019 roku, zdobywała doświadczenie m.in. w austriackich kolejach ÖBB. Od 2022 roku kierowała spółką DB Regio, gdzie udało jej się zmniejszyć liczbę odwołanych kursów aż o 40%. Co więcej, w ciągu dwóch lat odwróciła wynik finansowy – ze straty 126 mln euro spółka wyszła na 97 mln euro zysku.

Mniej biurokracji, więcej odpowiedzialności

Jednym z głównych celów Palli będzie usprawnienie zarządzania. W Deutsche Bahn od lat narzeka się na rozbudowaną strukturę – zanim problem z codziennej pracy pracowników dotrze do zarządu, musi przejść przez ponad dziesięć szczebli decyzyjnych. Palla zapowiada uproszczenie procedur, wyraźne określenie odpowiedzialności i skrócenie ścieżek decyzyjnych.

Symboliczny i praktyczny przełom

Nominacja Evelyn Palli ma wymiar symboliczny – to pierwsza kobieta, która obejmuje stery Deutsche Bahn. Zdaniem wielu obserwatorów może to jednak oznaczać także praktyczny przełom. Jak zauważył komentator Jens Tartler, Palla udowodniła, że potrafi osiągać rezultaty w trudnych warunkach. Jej zadaniem będzie teraz przywrócenie zaufania do niemieckiej kolei i przeprowadzenie głębokich reform, na które pasażerowie czekają od lat.

Komentarze