Ekspansja SKM Warszawa
inforail
19.05.2009 17:18
0 Komentarzy
Ekspansja SKM Warszawa
Po latach zastojów SKM w Warszawie w końcu znalazła swoje miejsce w systemie przewozowym, a pociągi zaczynają być przepełnione. W związku z tym oraz dzięki podpisaniu kontraktu wieloletniego przewoźnik mógł w końcu ogłosić długo oczekiwane przetargi na nowy tabor.
Zgodnie z podpisanym 15 letnim kontraktem, który rozpocznie się w 2010 roku SKM Warszawa zostało zobowiązane do zakupu nowego taboru o prędkości maksymalnej 130 km/h, dużej ilości drzwi stanowiącej 17% długości przedziału pasażerskiego oraz specyficznym układem wnętrza bokiem do kierunku jazdy. Kontrakt wieloletni przewiduje prowadzenie trzech linii: S1 Lotnisko Okęcie –(linia średnicowa) –Sulejówek Miłosna, S2 Pruszków –(linia średnicowa) –Sulejówek Miłosna oraz S3 Lotnisko Okęcie – (linia średnicowa) –Legionowo. W związku z tym przewoźnik zdecydował się na dosyć oryginalną rozbudowę swojego taboru.
Dzierżawa 4 nowych EZT
Pierwszym ogłoszonym przetargiem, o którym pisaliśmy szerzej tutaj było postępowanie dotyczące dzierżawy czterech fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Okres dzierżawy dokładnie pokrywa się z okresem obowiązywania umowy wieloletniej i wynosi 15 lat. Długość przedziału pasażerskiego została określona na 62 metry, a pozostałe parametry mają odpowiadać wymaganiom ZTM. Jednak postępowanie to utknęło w lawinie zapytań i protestów, czym data złożenia ofert została przesunięta z 4 marca na 22 maja. Postępowanie to jest pierwszym tego rodzaju prowadzonym w Polsce, stąd na pewno budzi wiele niejasności i zapytań. Jednak mimo tego pozostaje mieć nadzieję, że uda się go rozstrzygnąć.
Dzierżawa 3 używanych EZT
Drugim elementem składowym programu rozbudowy taboru SKM stało się postępowanie na dzierżawę trzech, tym razem używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego jako zespół trakcyjny zdefiniowano dwa składy trójwagonowe lub jeden czterowagonowy. Więc oferta może dotyczyć dzierżawy sześciu składów trójwagonowych lub trzech czterowagonowych. Jednak tutaj okres dzierżawy został określony na zaledwie dwa lata, co sugeruje jego uzupełniający charakter. Obecnie SKM w Warszawie dzierżawi już 2 zmodernizowane EZT EN57-3001 i 3002 dostarczone przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, oraz jeden niezmodernizowany skład EN57 dzierżawiony od PKP PR. Termin składania ofert w tym postępowaniu upłynął w dniu 20 kwietnia 2009 roku, jednak od tego czasu nie pojawiły się informacje jak toczy się to postępowanie.
Przetarg na 13 nowych EZT
Jednak najważniejszym elementem rozbudowy taboru SKM jest zamówienie na dostawę 13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zespoły te mają mieć przedział pasażerski długości 85-95 metrów, dzięki czemu pozwolą zaoferować więcej miejsca we wnętrzu. Dostawy mają się odbyć w przeciągu 27 miesięcy od podpisania kontraktu, a najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w 55% przez najniższą cenę, 20% specyfikację techniczną, 15% specyfikację eksploatacyjną, w 5% przez termin dostawy oraz w pozostałych 5% przez długość gwarancji. Przewidywana wartość kontraktu to 299 milionów złotych. Specyfikacja dopuszcza pojazdy wykonane ze stali nierdzewnej oraz z aluminium. Po otwarciu ofert w dniu 11 maja 2009 roku swoje zainteresowanie przetargiem wyraziły Pesa, Newag, Stadler, Bombardier oraz nieoczekiwanie konsorcjum FPS z włoskim wytwórcą OFV (Officine Ferroviarie Veronesi SpA). OFV znany jest z wcześniejszej współpracy z czeską Škoda Transportation nad produkcją wąskotorowych EZT. Oprócz tego producent dostarcza wagony towarowe i nie posiada własnej konstrukcji, która mogłaby zostać zaoferowana w przetargu. W związku z tym można się spodziewać, że zgłoszona oferta będzie bazowała na opracowywanym już od dłuższego czasu koncepcyjnym pojeździe, który w 2007 roku został dostosowany do zabudowy elektrycznego wyposażenia trakcyjnego. Może tym razem FPS uda się przebić ze swoim długo lansowanym produktem, który jak dotąd nie doczekał się wersji produkcyjnej. Oferta pozostałych producentów może być już bardziej przewidywalna. Bombardier najprawdopodobniej wystawi Talent 2, Stadler Flirta, Newag 19WE, natomiast Pesa pojazd na wózkach wspólnych, choć same wagony muszą zostać przeprojektowane, aby zmieścić wymaganą liczbę drzwi. Zwycięska oferta ma zostać wybrana w październiku.
Dalsze plany ZTM
Na tym nie koniec rozwoju SKM w Warszawie, ponieważ na łamach Stołecznej Gazety Wyborczej pojawił się nowy pomysł ZTM, według którego miałyby powstać dodatkowe dwie linie SKM. Pierwsza z nich – S9 –miałaby połączyć Legionowo z Dworcem Gdańskim, natomiast druga to S7, która połączyłaby Otwock ze stacją Służewiec. Pierwotnie pociągi miały zmieniać kierunek w Piasecznie jednak to uniemożliwia układ torowy. Trasa S9 miałaby się pojawić po zakończeniu w 2013 roku modernizacji torów, a czas jazdy miałby wynosić 21 minut. Jednak, aby uruchomić te linie SKM musi wydzierżawić dodatkowe 10 składów, które ponoć miałyby pochodzić ze spółki PKP Przewozy Regionalne. Uruchomienie tych połączeń miałoby zostać powiązane z reorganizacją linii autobusowych, jako dowozowe do stacji kolejowych, z odpowiednią synchronizacją rozkładów jazdy.
Po latach zastojów w końcu ruszyła rozbudowa połączeń SKM, które już dawno miały oplatać Warszawę, a wraz z nim pojawiają się zamówienia na nowy tabor do ich wykonywania. Przetargi SKM Warszawa mają dosyć dużą szansę wyłonić najbardziej korzystną ofertę, ponieważ dopuszczają dużą konkurencję i różne rozwiązania techniczne. Pozostaje jedynie czekać na efekty tych zamówień.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
PKP Intercity wrzuca do puli bilety za złotówkę. Ale tylko dla wybranych
Pasażerza darmo
15.09.2025
ŁKA zmienia trasę linii ŁA3. Lepsze skomunikowania
Pasażerza darmo
14.09.2025
Pomorskie wprowadza zmiany w ZKA do Kościerzyny. Po wnioskach pasażerów
Pasażerza darmo
31.08.2025
Rowery pociągami WKD pojadą za darmo. Ale tylko poza godzinami szczytu
Pasażerza darmo
26.08.2025
Koniec wakacji z ŁKA. Gdzie warto zajrzeć?
Pasażerza darmo
23.08.2025
Pociągiem zamiast metrem. W Pradze
Pasażerza darmo
17.08.2025
Pociągami czterech przewoźników na dożynki woj. łódzkiego
Pasażerza darmo
16.08.2025
Zmiany w komunikacji kolejowej na południu Słowacji
Pasażerza darmo
15.08.2025
Do Bolesławca na Święto Ceramiki. Pociągiem powrót gratis
Pasażerza darmo
11.08.2025
Wspólne kasy biletowe Kolei Śląskich i PKP Intercity. W Zabrzu
Pasażerza darmo
05.08.2025
Polregio z promocją na start połączeń do Ciechocinka
Pasażerza darmo
04.08.2025
Więcej z Działu Prawo
Ewakuacja pasażerów pociągu PKP Intercity. Po alarmie bombowym
Prawoza darmo
08.08.2025
PKP SA ze stratą ponad 312 mln zł
05.08.2025
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Biletów na pociągi WKD w biletomatach już nie kupimy
Przewoźnicyza darmo
17.09.2025
Pociągami Kolei Śląskich za złotówkę w Europejski Dzień bez Samochodu
Przewoźnicyza darmo
17.09.2025
650 maszynistów w Kolejach Mazowieckich. To 21% załogi
Przewoźnicyza darmo
16.09.2025
Czesi wjeżdżają na polskie tory. PKP Intercity obniża ceny biletów
Przewoźnicyza darmo
15.09.2025
Koleje Dolnośląskie 84 z 88 pociągów kupiły za unijną kasę
Przewoźnicyza darmo
14.09.2025
POLREGIO inwestuje w energię odnawialną
Przewoźnicyza darmo
09.09.2025
EU07 jak nowe. W Koltar
08.09.2025
PKP Intercity z kolejnymi symulatorami dla maszynistów
Przewoźnicyza darmo
05.09.2025
Więcej z Działu Producenci
Stadler dostarczył setną lokomotywę EURODUAL dla European Loc Pool
Producenciza darmo
04.09.2025
Nowe pociągi dla Arrivy. Od Skody
15.07.2025
Stadler i ÖBB zaprezentowali nowy piętrowy pociąg dalekobieżny KISS
Producenciza darmo
25.06.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Większa przepustowość stacji Warszawa Centralna. Pomoże trapez
Infrastrukturaza darmo
15.09.2025
Rusza modernizacja dworca PKP w Otwocku
Infrastrukturaza darmo
13.09.2025
Trwa przebudowa zaplecza technicznego PKP Intercity w Przemyślu
Infrastrukturaza darmo
09.09.2025
Pociągi wrócą tu po 30 latach. Dwie ważne inwestycje kolejowe
Infrastrukturaza darmo
05.09.2025
Zostawił samochód na torach i … poszedł. O krok od tragedii
Infrastrukturaza darmo
25.08.2025
Ruszyła budowa przystanku kolejowego Radom Południowy
Infrastrukturaza darmo
21.08.2025
Komentarze