Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EIC „Tatry” z Zakopanego aż do Gdyni? Jest propozycja rozkładu jazdy

inforail
20.08.2025 09:30
0 Komentarzy

Do ministra infrastruktury wpłynęła interpelacja poselska dotycząca jednego z najbardziej znanych połączeń PKP Intercity – pociągu EIC „Tatry” kursującego na trasie Warszawa – Kraków – Zakopane.

Poseł Łukasz Kmita proponuje, aby pociąg ten wydłużyć do relacji Gdynia – Warszawa – Zakopane, co miałoby znacząco poprawić dostępność komunikacyjną kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści mogłoby przynieść wydłużenie trasy pociągu EIC „Tatry” do Gdyni?
  2. Na których odcinkach „zakopianki kolejowej” wciąż istnieją rezerwy czasowe do skrócenia przejazdu?
  3. Czy istnieje możliwość skierowania pociągów Pendolino na trasę Kraków – Zakopane?
Pociąg PKP Intercity z lokomotywą Vectron
Pociąg EIC Tatry

Szybsze połączenie na „kolejowej zakopiance”

Obecnie odcinek Kraków – Zakopane pociąg EIC „Tatry” pokonuje w 121 minut, czyli o blisko 100 minut szybciej niż jeszcze kilka lat temu, przed modernizacją. Poseł Kmita zwraca jednak uwagę, że istnieją dalsze rezerwy czasowe – m.in. na odcinkach Kraków – Stryszów i Raba Wyżna – Nowy Targ, gdzie prędkości rozkładowe są nadal niskie. Skrócenie czasu przejazdu do 1 godz. i 45 minut miałoby uczynić ofertę jeszcze bardziej konkurencyjną.

Pomysł na połączenie północy z południem

Głównym postulatem jest jednak wydłużenie relacji „Tatr” do Trójmiasta. Według założeń pociąg mógłby wyjeżdżać z Gdyni o godz. 4:40 i docierać do Warszawy o 7:35 – zgodnie z obecnym rozkładem tej relacji. Wraz z planowanym podniesieniem prędkości do 200 km/h na linii Warszawa – Gdańsk, kurs mógłby startować nawet o godz. 5:00 z Gdańska.

W takim wariancie podróż z Gdyni do Zakopanego trwałaby 7 godzin i 30 minut – czyli o dwie godziny krócej niż obecnie, kiedy najszybsze połączenia zajmują około 9 godzin i 30 minut.

Analogicznie, w podróży powrotnej skład mógłby wyruszać z Zakopanego o godz. 15:48, przybywać do Warszawy o 20:20, a do Gdyni ok. 23:30.

Potencjalne korzyści

Wydłużenie kursu EIC „Tatry” miałoby przynieść kilka ważnych efektów:

  • lepsze skomunikowanie północy i południa Polski,
  • popularyzację kolei jako szybkiego i wygodnego środka transportu,
  • promocję turystyki krajowej, zarówno górskiej, jak i nadmorskiej.

Pytania do ministra

Poseł Kmita zwrócił się do resortu infrastruktury m.in. o informacje, czy:

  • planowane są dalsze modernizacje „zakopianki kolejowej” pozwalające na czasy przejazdu poniżej dwóch godzin,
  • możliwe jest zwiększenie prędkości na newralgicznych odcinkach trasy,
  • od grudnia 2025 r. wszystkie pociągi IC i TLK będą w stanie wykorzystać efekty remontów,
  • istnieje szansa skierowania na trasę Kraków – Zakopane pociągów EIP (Pendolino).

Decyzja w sprawie ewentualnego wydłużenia „Tatr” i poprawy parametrów technicznych trasy należy teraz do Ministerstwa Infrastruktury oraz zarządu PKP Intercity.

Komentarze