EIC „Tatry” z Zakopanego aż do Gdyni? Jest propozycja rozkładu jazdy
Do ministra infrastruktury wpłynęła interpelacja poselska dotycząca jednego z najbardziej znanych połączeń PKP Intercity – pociągu EIC „Tatry” kursującego na trasie Warszawa – Kraków – Zakopane.
Poseł Łukasz Kmita proponuje, aby pociąg ten wydłużyć do relacji Gdynia – Warszawa – Zakopane, co miałoby znacząco poprawić dostępność komunikacyjną kraju.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści mogłoby przynieść wydłużenie trasy pociągu EIC „Tatry” do Gdyni?
- Na których odcinkach „zakopianki kolejowej” wciąż istnieją rezerwy czasowe do skrócenia przejazdu?
- Czy istnieje możliwość skierowania pociągów Pendolino na trasę Kraków – Zakopane?
Szybsze połączenie na „kolejowej zakopiance”
Obecnie odcinek Kraków – Zakopane pociąg EIC „Tatry” pokonuje w 121 minut, czyli o blisko 100 minut szybciej niż jeszcze kilka lat temu, przed modernizacją. Poseł Kmita zwraca jednak uwagę, że istnieją dalsze rezerwy czasowe – m.in. na odcinkach Kraków – Stryszów i Raba Wyżna – Nowy Targ, gdzie prędkości rozkładowe są nadal niskie. Skrócenie czasu przejazdu do 1 godz. i 45 minut miałoby uczynić ofertę jeszcze bardziej konkurencyjną.
Pomysł na połączenie północy z południem
Głównym postulatem jest jednak wydłużenie relacji „Tatr” do Trójmiasta. Według założeń pociąg mógłby wyjeżdżać z Gdyni o godz. 4:40 i docierać do Warszawy o 7:35 – zgodnie z obecnym rozkładem tej relacji. Wraz z planowanym podniesieniem prędkości do 200 km/h na linii Warszawa – Gdańsk, kurs mógłby startować nawet o godz. 5:00 z Gdańska.
W takim wariancie podróż z Gdyni do Zakopanego trwałaby 7 godzin i 30 minut – czyli o dwie godziny krócej niż obecnie, kiedy najszybsze połączenia zajmują około 9 godzin i 30 minut.
Analogicznie, w podróży powrotnej skład mógłby wyruszać z Zakopanego o godz. 15:48, przybywać do Warszawy o 20:20, a do Gdyni ok. 23:30.
Potencjalne korzyści
Wydłużenie kursu EIC „Tatry” miałoby przynieść kilka ważnych efektów:
- lepsze skomunikowanie północy i południa Polski,
- popularyzację kolei jako szybkiego i wygodnego środka transportu,
- promocję turystyki krajowej, zarówno górskiej, jak i nadmorskiej.
Pytania do ministra
Poseł Kmita zwrócił się do resortu infrastruktury m.in. o informacje, czy:
- planowane są dalsze modernizacje „zakopianki kolejowej” pozwalające na czasy przejazdu poniżej dwóch godzin,
- możliwe jest zwiększenie prędkości na newralgicznych odcinkach trasy,
- od grudnia 2025 r. wszystkie pociągi IC i TLK będą w stanie wykorzystać efekty remontów,
- istnieje szansa skierowania na trasę Kraków – Zakopane pociągów EIP (Pendolino).
Decyzja w sprawie ewentualnego wydłużenia „Tatr” i poprawy parametrów technicznych trasy należy teraz do Ministerstwa Infrastruktury oraz zarządu PKP Intercity.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze