Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ED250-003 PKP Intercity na testach w Czechach

inforail
20.10.2025 14:15
0 Komentarzy

Od dzisiaj do środy Pendolino w barwach PKP Intercity kursuje testowo poza granicami Polski. Sprawdzana jest współpraca techniczna pojazdu z infrastrukturą kolejową w Czechach.

Testy są elementem weryfikacji taboru pod kątem interoperacyjności, czyli spójności pojazdów z  infrastrukturą. Gwarantuje to bezpieczną i swobodną jazdę pociągów poruszających się między różnymi sieciami kolejowymi w krajach Unii Europejskiej.  

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie mają testy Pendolino w Czechach dla dalszego rozwoju międzynarodowych połączeń PKP Intercity?
  2. W jaki sposób badania interoperacyjności wpływają na bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów między krajami Unii Europejskiej?
  3. Czy po zakończeniu testów w Czechach planowane są kolejne próby eksploatacyjne Pendolino w innych państwach, np. w Niemczech lub Austrii?
Testy Pendolino
Testy Pendolino

Jazdy testowe w Czechach

Testy odbywają się od poniedziałku do środy (20-22 października br.). Została do nich wytypowana jednostka ED250-003. Są prowadzone we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. Jest to kolejny element weryfikacji składów Pendolino pod kątem interoperacyjności. Dłuższe ćwiczenia operacyjne na czeskiej infrastrukturze kolejowej planowane są w pierwszym kwartale 2026 roku. Warto podkreślić, że skierowanie składu do Czech nie wpływa na rozkładowy ruch pociągów EIP.

Pociągi Pendolino, które kursują w barwach PKP Intercity, posiadają homologację, która umożliwia  prowadzenie połączeń międzynarodowych do Austrii, Czech i Niemiec. Jednostka ED250 uzyskała homologację na terenie Czech w listopadzie 2022 roku. Skład może tam poruszać się z prędkością do 160 km/h, korzystając z dwóch systemów zasilania – 25 kV AC 50 Hz oraz 3 kV DC.

Liberalizacja rynku to dla nas impuls do rozwoju. Na ten moment skupiamy się na ofercie krajowej i współpracy z kolejami zagranicznymi, aby zapewnić atrakcyjną ofertę do Czech, Niemiec, Austrii czy na Litwę. W rozkładzie na sezon 2025/2026 pociągi Pendolino obsłużą krajowe połączenia. Ale w odpowiednim momencie będziemy gotowi na to, aby komercyjnie wykorzystać składy ED250 poza Polską. Przygotowujemy się technicznie do tego – podsumował Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.

Interoperacyjność w UE, czym jest?

Interoperacyjność sieci kolejowej zapewnia bezpieczny i nieprzerwany ruch pociągów po różnych liniach kolejowych, w tym pomiędzy poszczególnymi krajami Unii Europejskiej. Dyrektywa dot. interoperacyjności stanowi jeden z trzech aktów ustawodawczych obejmujących aspekty techniczne czwartego pakietu kolejowego. Jego celem jest ujednolicenie i uproszczenie rynku usług kolejowych na obszarze Unii Europejskiej. Został on przygotowany w celu ożywienia i zwiększenia konkurencyjności unijnego transportu kolejowego.

Komentarze