Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec w Trawnikach po remoncie. Odzyskał dawny blask

inforail
04.07.2024 13:45
0 Komentarzy

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły przebudowę dworca kolejowego w Trawnikach i udostępniły obiekt pasażerom.

Pochodzący z lat 20. XX w. dworzec w Trawnikach znajduje się w powiecie świdnickim (woj. lubelskie) przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk.

Spis treści:

  1. W ramach jakiego programu zrealizowano przebudowę dworca kolejowego w Trawnikach?
  2. Jakie udogodnienia wprowadzono na dworcu w Trawnikach dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej?
  3. Kto był wykonawcą prac budowlanych podczas przebudowy dworca w Trawnikach?
Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły przebudowę dworca kolejowego w Trawnikach i udostępniły obiekt pasażerom.
Dworzec w Trawnikach/foto: PKP SA

Koniec prac remontowych

To trzeci budynek dworcowy w tym miejscu – dwa poprzednie obiekty uległy zniszczeniu – pierwszy w wyniku pożaru, drugi zburzono w czasie I wojny światowej. Inwestycja przebudowy obecnego dworca została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W ramach inwestycji przywrócono historyczny wystrój elewacji z odtworzeniem gzymsów i innych elementów dekoracyjnych. Wymieniona została także stolarka okienna i drzwiowa. Elewacja północna dworca zyskała odwzorowane z historycznych fotografii wejście główne oraz dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego. Od strony południowej zostały także przywrócone historyczne wyjścia na perony.

Na parterze budynku znajduje się poczekalna, która została wyposażona w większą liczbę miejsc do siedzenia oraz gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej. Obok poczekalni znajdują się toalety oraz przestrzeń na dwa lokale usługowo-handlowe i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Przestrzeń pod wynajem znajduje się także na pierwszym piętrze budynku dworca. Na piętrze są również pomieszczenia techniczne niezbędne do funkcjonowania dworca, jak wentylatornia i serwerownia. W ramach przebudowy dworca zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji odpowiada system BMS (Building Management System), a za bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

W ramach inwestycji uporządkowano teren wokół dworca. We wschodniej części działki powstała zadaszona wiata rowerowa, a po stronie północno-zachodniej – zbiornik na gaz oraz zamknięta wiata śmietnikowa. Elementy te zostały wygrodzone nowymi krzewami. Nowe trawniki z niskimi krzewami znalazły się także od strony miasta. Wokół budynku wyburzono rampy i schody, a teren został wyrównany, dzięki czemu usunięto wszelkie bariery architektoniczne.

Koszt przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach to 8,82 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia PAKA.ARCHI sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych była firma Heli Factor sp. z o.o.

Komentarze