Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec w Grudziądzu zyska funkcję schronu. PKP S.A. i Budimex podpisały aneks do umowy

inforail
05.11.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP S.A. oraz Budimex S.A. podpisały aneks do umowy dotyczącej projektu i przebudowy dworca kolejowego w Grudziądzu.

Zgodnie z nowymi ustaleniami budynek dworca zyska rozszerzoną funkcję ochronną – cała jego kondygnacja podziemna zostanie przystosowana do roli schronu cywilnego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców Grudziądza ma rozszerzenie funkcji schronowej dworca kolejowego na całą kondygnację podziemną?
  2. Jakie nowe funkcje i udogodnienia dla pasażerów przewidziano w zmodernizowanym budynku dworca?
  3. Kiedy planowane jest rozpoczęcie i zakończenie przebudowy dworca kolejowego w Grudziądzu?

Dworzec z funkcją obronną

Początkowo funkcja schronowa miała obejmować jedynie tunel pod budynkiem. Po analizie projektu zdecydowano jednak o rozszerzeniu jej na całą kondygnację podziemną. Dzięki temu obiekt stanie się jednym z najważniejszych punktów infrastruktury miejskiej w kontekście ochrony ludności.

– Głównym celem przebudowy dworca w Grudziądzu jest nie tylko jego modernizacja i podniesienie standardu obsługi pasażerów, ale również wzmocnienie bezpieczeństwa mieszkańców. Obiekt zyska rolę miejsca, w którym będzie można się schronić w sytuacji zagrożenia – podkreślił Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Aneks do umowy obejmuje również szereg dodatkowych prac – m.in. zabezpieczenie przeciwwodne budynku, modernizację antresoli oraz drenaż obwodowy obiektu, co ma zapewnić jeszcze większą trwałość i odporność konstrukcji.

Aneks do umowy dotyczącej modernizacji dworca w Grudziądzu
Aneks do umowy dotyczącej modernizacji dworca w Grudziądzu/foto: PKP SA

Nowoczesny i dostępny dworzec

Przebudowany dworzec w Grudziądzu stanie się trzykondygnacyjnym obiektem – z dwiema kondygnacjami nadziemnymi i jedną podziemną. Znajdą się w nim:

  • nowy hol z poczekalnią i kasami biletowymi,
  • toalety oraz lokale usługowe i gastronomiczne,
  • pomieszczenia dla Straży Ochrony Kolei.

Na piętrze przewidziano przestrzeń dla samorządu – w tym salę wielofunkcyjną, siedzibę Fundacji Lotniczy Grudziądz, kawiarnię, księgarnię i strefę ekspozycyjną.

Dworzec zostanie wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej (SDIP) oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo. Zostanie także w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – poprzez montaż wind, podjazdów i kontrastowego oznakowania.

Inwestycja w bezpieczeństwo i dziedzictwo

Ponieważ budynek jest zabytkowy, inwestycja obejmie także prace konserwatorskie, w tym odtworzenie oryginalnych elementów wystroju wnętrz i detali architektonicznych. Celem przebudowy jest stworzenie miejsca nowoczesnego, funkcjonalnego i przyjaznego pasażerom, które jednocześnie zapewni realną ochronę w sytuacjach kryzysowych.

Koszt i harmonogram inwestycji

Całkowity koszt przebudowy dworca to ponad 76,3 mln zł brutto. Prace finansowane są ze środków własnych PKP S.A. Wykonawcą inwestycji jest Budimex S.A., który odpowiada zarówno za projekt, jak i za realizację robót budowlanych.

Rozpoczęcie prac planowane jest na II kwartał 2026 roku, a ich zakończenie – do połowy 2028 roku. Na czas modernizacji powstanie dworzec tymczasowy, który zapewni nieprzerwaną obsługę pasażerów.

Nowy dworzec w Grudziądzu będzie nie tylko symbolem modernizacji kolei, ale także przykładem, jak infrastruktura transportowa może wspierać bezpieczeństwo i odporność społeczną w obliczu współczesnych zagrożeń.

Komentarze