Dworzec Pleszew po rewitalizacji. PKP łączą funkcję komunikacyjną z centrum kultury
Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły rewitalizację dworca Pleszew w województwie wielkopolskim.
Dzięki współpracy z lokalnym samorządem obiekt po przebudowie będzie pełnił nie tylko funkcję obsługi pasażerów, ale stanie się również ważnym centrum kultury dla mieszkańców miasta.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe funkcje, poza obsługą pasażerów, będzie pełnił zrewitalizowany dworzec Pleszew?
- W jaki sposób współpraca PKP z lokalnym samorządem wpłynęła na zagospodarowanie dworca i jego otoczenia?
- Jakie znaczenie dla komunikacji regionalnej i dalekobieżnej ma stacja Pleszew po zakończonej rewitalizacji?
Zakres prac i poprawa komfortu podróżnych
Dworzec Pleszew znajduje się na stacji kolejowej w Kowalewie, około 4 km od centrum Pleszewa, przy linii kolejowej nr 272 Poznań Główny – Kluczbork. Budynek powstał do końca 1875 roku wraz z budową całej, liczącej około 200 km linii kolejowej. Obecna rewitalizacja została zrealizowana przez PKP w ramach działań remontowych odpowiadających na bieżące potrzeby podróżnych i lokalnych społeczności.
W ramach inwestycji odnowiono elewację budynku oraz wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Kompleksowy remont objął poczekalnię dla podróżnych oraz toalety. Zmodernizowano także system ogrzewania, zastępując go bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Celem prac było podniesienie standardu obsługi pasażerów oraz poprawa efektywności energetycznej obiektu.
Pierwszy dworzec w programie „Dworce Przyjazne Pasażerom”
Rewitalizacja dworca Pleszew to pierwsze zadanie zrealizowane w ramach programu „Dworce Przyjazne Pasażerom”. Jego celem jest zwiększenie jakości obsługi podróżnych na większej liczbie dworców kolejowych, również w mniejszych miejscowościach. Nowe podejście do inwestycji zakłada szybkie i skuteczne działania odpowiadające na realne potrzeby użytkowników kolei oraz lepsze zagospodarowanie przestrzeni dworcowych.
W Pleszewie znaczną część powierzchni dworca zajmie samorządowa instytucja kultury, co nada obiektowi dodatkową funkcję społeczną i kulturalną.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Współpraca z samorządem i zagospodarowanie otoczenia
Remont dworca wpisuje się w szersze działania inwestycyjne na stacji Pleszew, realizowane również przez PKP Polskie Linie Kolejowe, które wcześniej zmodernizowały peron nr 1. W poprawę dostępności i funkcjonalności stacji zaangażowana była także Gmina Pleszew. W sąsiedztwie dworca, na gruntach przekazanych przez PKP S.A., powstał parking na 65 miejsc postojowych, wiata rowerowa oraz strefy odpoczynku dla pasażerów.
W holu dworca zainstalowano kawomat oraz automat z przekąskami i napojami, wyposażony w ładowarki. Samorząd wyraził zainteresowanie najmem części powierzchni – Dom Kultury w Pleszewie wynajmie ponad 166 mkw. na działalność muzealną. Do dyspozycji pozostaje jeszcze jeden lokal komercyjny o powierzchni około 103 mkw. z niezależnym wejściem, który może zostać przeznaczony np. na biuro.
Koszt inwestycji i wykonawca
Koszt remontu dworca Pleszew wyniósł około 5 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., natomiast wykonawcą przebudowy firma ORLIKON z Poznania.
Ważny punkt na kolejowej mapie regionu
Stacja Pleszew obsługuje zarówno ruch dalekobieżny, jak i regionalny. Zatrzymują się tu pociągi PKP Intercity m.in. do Szczecina, Zakopanego i Lublina. Od 14 grudnia przez Pleszew kursuje również nocny pociąg IC Uznam relacji Chełm – Świnoujście, prowadzący wagony bezpośrednie do Berlina.
Ze stacji odjeżdżają także liczne pociągi POLREGIO i Kolei Wielkopolskich do Poznania, Łodzi oraz Ostrowa Wielkopolskiego. Połączenie z centrum miasta zapewnia przewoźnik SKPL na linii Kowalewo – Pleszew Miasto, będącej pozostałością dawnej Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej – jedynej w Polsce linii o torze trójszynowym o szerokości 750 i 1435 mm.
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2024 roku stacja Pleszew obsługiwała średnio do 1000 pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na niej około 60 pociągów na dobę.





Komentarze