Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec kolejowy wizytówką Zduńskiej Woli

inforail
12.09.2024 13:45
0 Komentarzy

Mieszkańcy Zduńskiej Woli w końcu mają dworzec kolejowy, który jest wizytówką miasta. Budynek cieszy oko od kilku miesięcy.

Został zmodernizowany przy wsparciu samorządu województwa łódzkiego. Warto przypomnieć, że jest jednym z ośmiu identycznych, zabytkowych dworców w naszym województwie stojących wzdłuż historycznej Kolei Warszawsko-Kaliskiej.

Spis treści:

  1. Jakie zmiany wprowadzono podczas modernizacji dworca w Zduńskiej Woli, aby przystosować go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
  2. Jakie inne stacje na trasie Kolei Warszawsko-Kaliskiej zostały zmodernizowane w ramach tej samej inwestycji co dworzec w Zduńskiej Woli?
  3. Jakie plany ma Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli wobec wyremontowanego dworca?

Historyczny wygląd

Budynek dworca PKP w Zduńskiej Woli znów wygląda tak, jak na początku XX wieku, kiedy został zbudowany. Ma odnowioną fasadę z czerwonej cegły, nowe okna, drzwi i dach. Został przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przed dworcem powstał zadaszony przystanek autobusowy.

Remont dworca to część dużej inwestycji PKP S.A., zrealizowanej w Zduńskiej Woli, Pabianicach, Strykowie i Głownie w partnerstwie z Województwem Łódzkim. Całość warta była prawie 55 mln zł. Unijna dotacja z Urzędu Marszałkowskiego wynosiła ponad 35 mln zł, w tym na odnowienie zduńskowolskiego dworca – ponad 3 mln zł. Tę część inwestycji PKP realizowały wspólnie z lokalnym samorządem.

Dworzec w Zduńskiej Woli to jeden z siedmiu niemal identycznych budynków, jakie zostały zbudowane w naszym województwie na początku dwudziestego wieku. Miało to związek z tworzeniem w latach 1900-1902 linii kolejowej z Warszawy do Kalisza biegnącej przez Błonie, Sochaczew, Łowicz, Głowno, Stryków, Zgierz, Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę, Sieradz i Opatówek. Większość dworcowych budynków na tej trasie, wyjątkiem są stacje skrajne oraz Łódź, wzniesiono według ujednoliconych projektów. Zbudowano je z czerwonej, palonej, nietynkowanej cegły w stylu neorenesansowym, charakterystycznym dla ówczesnych niewielkich stacji kolejowych.

Zabytkowe dziś dworce były gruntownie remontowane w ciągu ostatnich kilkunastu lat. W Pabianicach i Zgierzu w roku 2011, w Sieradzu w 2013. Budynki w Głownie i Strykowie zostały zmodernizowane w 2012 r. Zyskały przy okazji dodatkowe funkcje. W Głownie przez kilka lat po remoncie lokalny ośrodek kultury realizował projekt „Peron Sztuki”. W budynku dworca organizowane były między innymi wystawy i koncerty. W Strykowie od 2015 roku działa „Stacja Kultura”. Tutejszy Ośrodek Kultury i Rekreacji organizuje tu koncerty, zajęcia dla dzieci i młodzieży, a nawet próby miejskiej orkiestry.

Podobne plany wobec wyremontowanego niedawno dworca ma Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli.

Komentarze